۰

متوسط زمان ترخیص تجهیزات ICT به کشور کاهش یافت

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵
متوسط زمان ترخیص تجهیزات ICT به کشور کاهش یافت
متوسط زمان ترخیص تجهیزات ICT به کشور کاهش یافت

آی‌تی‌من- «نسترن محسنی» ضمن اعلام این خبر گفت: الکترونیکی کردن فرآیند بررسی درخواست‌های حوزه ترخیص و راه اندازی «سامانه جامع ثبت سفارش، ترخیص و تایید نمونه تجهیزات فاوا»  در سال ۹۵، به عنوان اولین ابزار بهبود فرآیندها و از دلایل کاهش متوسط زمان ترخیص تجهیزات است.

وی افزود: پس از راه‌اندازی این سامانه، رگولاتوری (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) در سه سال گذشته به منظور تسهیل گری بیشتر و پاسخگویی سریع‌تر به درخواست‌ها، به رصد زنجیره فرآیندها، دریافت و پردازش بازخوردها پرداخته است که این اقدام با اصلاح برخی فرآیندها، بازنگری و به روز رسانی قواعد و تنظیم بعضی ضوابط فنی جدید که لازمه هماهنگی با شرایط زمانی و فناوری‌های روز است، باعث بهبود عملکرد این حوزه شده است.

محسنی درباره عملکرد رگولاتوری در بررسی تجهیزات بخش ICT مورد تقاضا برای ورود به کشور، عنوان کرد: آمارهای سامانه جامع نشان می‌دهد درخواست‌های ترخیص و ورود تجهیزات از ۴ هزار و ۴۳۹ مورد در سال ۹۵ به ۷ هزار و ۷۲۸ مورد در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است.

معاون امور رادیویی رگولاتوری درباره آمار مربوط به ثبت سفارش تجهیزات نیز بیان کرد: آمار استخراج شده از سامانه جامع، نشان می‌دهد ۶ هزار و ۳۷۲ درخواست ثبت سفارش در سال ۹۵ ثبت شده است که این آمار در سال ۹۹ به ۱۹ هزار و ۷۷۴ مورد رسیده است و با وجود افزایش حدود ۲۰۰ درصدی در این حوزه، رگولاتوری توانست، متوسط زمان ثبت سفارش تجهیزات حوزه ICT را در حدود دو روز ثابت نگه دارد.

وی بیان کرد: مطابقت مشخصات عملکردی تجهیزات این حوزه با استانداردهای ملی و بین المللی و ضوابط فنی و رادیویی از دیگر اقداماتی است که توسط رگولاتوری و با همکاری آزمایشگاه‌های معتبر در کشور انجام می‌شود. در این راستا رگولاتوری با انجام آزمون‌هایی مانند RF، EMC، Safety، SAR  بر روی تجهیزات و صدور گواهی تایید نمونه، امکان بهره برداری از تجهیزات را برای متقاضیان مجاز، فراهم می‌کند.

محسنی در ادامه گفت: آمارهای سامانه جامع نشان می‌دهد تعداد درخواست‌های دریافت تایید نمونه در سال ۹۷، ۶ هزار و ۲۹۹ مورد بود که این تعداد در سال ۹۹ به ۷ هزار و ۷۵۴ مورد رسیده است که با وجود افزایش درخواست‌ها، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توانسته است با توجه بیش از پیش به نقش‌های جدید رگولاتوری به عنوان یک تسهیل‌گر و توانمندساز علاوه بر نقش مقررات گذاری و نظارتی خود، متوسط زمان تایید نمونه تجهیزات را از ۳۵ به ۱۴ روز کاری کاهش دهد. معاون امور رادیویی رگولاتوری، در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه استاندارد و تایید نمونه عنوان کرد: با توسعه سامانه جامع در بخش تعامل بین رگولاتوری، متقاضیان و آزمایشگاه‌های آزمون کننده تجهیزات حوزه ICT، تدوین و ابلاغ الزامات حاکم بر آزمایشگاه‌ها برای نظم‌دهی و وحدت رویه تعامل میان آزمایشگاه‌ها با سایر ارکان زنجیره تایید نمونه تجهیزات، تدوین و انتشار جداول پایه استانداردها و آزمون‌های چهارگانه RF، EMC، Safety، SAR با تفکیک پارامترها و موارد آزمون برای هفت گروه اصلی از انواع تجهیزات با هدف رفرنس دهی استانداردهای ملی و بین المللی مرجع و تعیین نوع آزمون و همچنین انتشار فهرست تجهیزات تایید شده در رگولاتوری در فرآیندهای حوزه استاندارد و تایید نمونه، شفاف‌سازی و قاعده‌مندی هر چه بیشتر فرآیندها، دسترسی آسانتر و سریع‌تر به مقررات، استانداردها و اطلاعات تجهیزات رخ داده است که در نهایت باعث کاهش متوسط زمان تائید نمونه در این سالها شده است.

وی درباره انتشار فهرست تجهیزات تایید شده گفت: در حال حاضر فهرست تجهیزات تایید شده، با ذکر نوع تجهیز، مارک، مدل، کشور سازنده، تاریخ اعتبار و مشخصات فنی تجهیز بر روی پورتال رگولاتوری در بخش دسترسی سریع، گزینه دستگاه‌های تایید شده، در دسترس است. محسنی در ادامه بیان کرد: رگولاتوری، تنظیم مقررات و ضوابط فنی، توسعه و بهبود سیستم‌ها و بازنگری فرآیندها را یکی از وظایف خود می داند و امیدوار است با تعامل سازنده میان تمامی فعالان این حوزه مانند واردکنندگان، تولیدکنندگان تجهیزات و آزمایشگاههای اعتبار داده شده و بهره‌برداران مانند اپراتورها یا بهره‌برداران نهایی، امکان ایجاد فرصت‌های هرچه بیشتر برای کشور و بخش ICT بیش از پیش فراهم شود.
مرجع : رگولاتوری
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۰۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما