کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گمرک اعلام کرد:

گوشی هوشمند دومین کالای بزرگ وارداتی است

24 فروردين 1400 ساعت 16:11

بر اساس گزارش دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران، تلفن همراه دومین کالای وارداتی بزرگ به کشور در سال 99 بوده است.



آی‌تی‌من- در این گزارش آمده که در سال 99 به دلیل آموزش آنلاین در سراسر کشور، معلمان و دانش آموزان بیش از گذشته به یک دستگاه هوشمند مانند تلفن همراه یا تبلت احتیاج پیدا کردند.

از طرفی ورود کسب‌و‌کارهای سنتی به فضای فروش و خدمات اینترنتی و تبدیل مهمانی‌های خانوادگی به تماس‌های صوتی و تصویری آنلاین، موجب افزایش خریداران تلفن هوشمند شد.

با توجه به این دلایل، با وجود موانع مختلف از جمله محدودیت واردات در برخی مقاطع به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش نرخ ارز، میزان واردات و فروش تلفن همراه در بازار روند رو به رشدی داشت.

براساس گزارش گمرک کشور در طی 12 ماه سال گذشته 13 میلیون و 492 هزار تلفن همراه به ارزش 2 میلیارد و 426 میلیون دلار با رویه تجاری وارد کشور شدند. این رویه در مقایسه با سال 98 از نظر تعداد گوشی وارد شده، 20 درصد و از نظر ارزش گوشی‌های وارد شده، 69 درصد افزایش پیدا کرده است. در سال 98 در مجموع یازده میلیون و 244 هزار گوشی همراه با ارزش یک میلیارد و 442 میلیون دلار وارد کشور شده بود.

در این گزارش اعلام شده که به ترتیب، در ماه‌های دی، اسفند و تیر شاهد بیشترین میزان واردات گوشی به کشور در طی سال گذشته بودیم و در ماه فروردین نیز با ورود تنها 317 هزار تلفن همراه به کشور، پایین‌ترین رقم واردات در میان 12 ماه سال گذشته ثبت شد. گوشی‌های وارد شده به کشور عمدتا از امارات و چین تامین می‌شدند.بر این اساس افزایش واردات در دی به دلیل تخصیص ارز موجب شد تا قیمت تلفن همراه در بهمن و اسفند کاهش پیدا کند، همچنین در تیر ماه و دقیقا پیش از افزایش نرخ ارز در ایران شاهد رشد واردات تلفن همراه به کشور بودیم.

در سال گذشته تعداد 652 هزار دستگاه گوشی همراه از طریق مسافری وارد کشور شد تا در مجموع واردات تجاری و مسافری طی سال 99، بیش از 14 میلیون و 100 هزار دستگاه تلفن همراه به کشور وارد شود. این در حالی است که در سال 98 حدود 3 میلیون و 839 هزار دستگاه از رویه مسافری وارد کشور شده بود و واردات از این طریق در سال 99 حدود 83 درصد کاهش پیدا کرد.

این آمارها در حالی منتشر شدند که دو روز پیش انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد در سال گذشته 15 میلیون و 800 هزار تلفن همراه وارد کشور شده است، طبق آمارهای ارائه شده از طرف این انجمن در سال 98 نیز حدود 15 میلیون و 300 هزار تلفن همراه به صورت رسمی وارد کشور شده بود.

اختلاف بیش از یک میلیون در تعداد واردات تلفن همراه در آمارهای گمرک و انجمن واردکنندگان موبایل در نوع خود قابل توجه است.
 


کد مطلب: 276063

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/276063/گوشی-هوشمند-دومین-کالای-بزرگ-وارداتی

ITMen
  https://www.itmen.ir