کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از 50 میلیارد تومان جریمه روزانه تا تعلیق پروانه و اقامه دعوی

دولت برای فیلترینگ خودسرانه اپراتورها مجازات تعیین کرد

29 فروردين 1400 ساعت 21:49

دولت به استناد ماده واحده قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات و به منظور حفظ حق دسترسی شهروندان و کاربران به خدمات فضای مجازی، نسبت به تعیین میزان و نحوه جریمه ایجاد محدودیت در دسترسی شهروندان و کاربران به خدمات فضای مجازی خارج از روال‌های تعیین شده قانونی توسط اپراتورها تصمیم گیری کرد.


 
آی‌تی‌من- هیات وزیران در جلسه بعدازظهر روز یکشنبه به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری، مصوب کرد: در صورتی که کارورها خارج از روال‌های تعیین شده قانونی، محدودیت، اختلال یا انسداد در نرم افزارها، تارنماها (وب‌گاه‌ها)، برنامه‌های کاربردی و سایر خدمات مبتنی بر فضای مجازی به وجود آورند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) موظف است با جمع آوری مستندات فنی، ظرف 24 ساعت محدودیت، اختلال یا انسداد را به کارورها اعلام و همزمان مراتب محدودیت، اختلال یا انسداد را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر کند.

همچنین درصورتی که کارورها ظرف مدت 24 ساعت از زمان اعلام سازمان نسبت به رفع محدودیت، اختلال یا انسداد اقدام نکنند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است تا زمان رفع تخلف روزانه تا سقف 500 میلیارد ریال کارور متخلف را جریمه کند و کارور موظف است با اعلام سازمان، مبالغ را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

اگر پس از یک هفته از اعلام سازمان مذکور، کارور نسبت به رفع محدودیت، اختلال یا انسداد اقدام نکرد، این سازمان مجاز است علاوه بر جریمه تعیین شده، نسبت به تعلیق یا کاهش مدت اعتبار پروانه کارور حداکثر به مدت دو سال اقدام کند و در صورت مرتفع نشدن اختلال پس از دو هفته از نامه سازمان، برابر قانون مجازات اسلامی نسبت به اقامه دعوی در مراجع قضایی از سوی سازمان یاد شده اقدام خواهد شد.

گفتنی است این تصمیم پس از آن گرفته شد که در روزهای گذشته، اپراتورها اقدام به ایجاد اختلال در سرویس‌های شبکه اجتماعی صوتی کلاب هاوس کردند. اما دستگاه قضایی اعلام کرد که دستوری در این زمینه صادر نکرده است.

 


کد مطلب: 276107

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/276107/دولت-فیلترینگ-خودسرانه-اپراتورها-مجازات-تعیین

ITMen
  https://www.itmen.ir