۰
یک داده کاوی جدید نشان داد

آمار جست‌وجوی کرونایی ایرانی‌ها در اینترنت

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۹
آمار جست‌وجوی کرونایی ایرانی‌ها  در اینترنت
آمار جست‌وجوی کرونایی ایرانی‌ها در اینترنت

آی‌تی‌من-  یک مرکز پژوهشی مطابق با آمار سرچ کلمات که از طریق گوگل ترندز در اختیار عموم قرار دارد به بررسی جست‌وجوی عبارات «علائم کرونا» و «علایم کرونا» توسط کاربران ایرانی پرداخته و نمودار مربوط به این جست‌وجو را استخراج کرده است.

بررسی و مقایسه این نمودارها با نمودارهای مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران (که از سایت www.worldometers.info منتشر شده است)، نشان از رابطه معناداری دارد.

به نحوی که در فاصله ۲۰ روز قبل از سه پیک (قله) مرگ و میر کرونایی قبلی، یک قله در نمودار سرچ عبارات «علائم کرونا» مشاهده می‌شود. البته این نتیجه جدای از قله اول سرچ و جست‌وجو درباره کرونا است که به فاصله ۲۵ روز قبل از اولین قله مرگ و میر رخ داده است. چرا که به نظر می‌رسد علت آن، جست‌وجوی مردم به دلیل ناآگاهی و اضطراب اولیه در برخورد با ویروس بوده باشد که البته طبیعی بوده و در این بررسی از آن صرف نظر شده است.

نکته مورد توجه این است که در حال حاضر، ایران همزمان با ورود به موج چهارم کرونا در حال رسیدن به قله سرچ و جست‌وجو عبارات «علائم کرونا» و «علائم کرونا» توسط کاربران است. (هنوز به قله نرسیده‌ایم) و احتمالاً در فاصله بیست روز بعد از قله، روزهای ناخوشایند کرونایی در انتظارمان خواهند بود.

نمودار جست‌وجوی عبارات مذکور در گوگل نشان می‌دهد که در آخرین موج در حال رسیدن به قله هستیم.

آمارها موید افزایش تعداد مرگ و میر و تعداد مبتلایان در ایران است. تعداد مبتلایان در حال افزایش بی سابقه بوده (هر چند مرگ و میر هنوز پایین است) ولی به طور قطع بخشی از این مبتلایان بیست روز پس از قله موجِ سرچ (جست‌وجو در گوگل)، متأسفانه قله موج مرگ و میر را تشکیل خواهند داد و احتمالاً این عدد رکورد مرگ ناشی از کرونا در ایران را بشکند. 

نتیجه این بررسی‌ها نشان می‌دهد که قله‌های ایجاد شده در سرچ عبارات «علائم کرونا» و «علائم کرونا» (جمعاً روی هم) در گوگل، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلای افراد جامعه به بیماری مذکور و کنجکاوی و اضطراب در مورد علائم آن باشد.

لذا این ایده به ذهن می‌رسد که احتمالاً سرچ و جست‌وجوی عبارات مذکور در گوگل، رابطه معناداری با مرگ و میر و ابتلاء داشته باشد.

سایت گوگل ترندز نمودار سرچ این عبارت توسط مردم ایران را در یک سال اخیر به نمایش گذاشته است (نمودار سیاه رنگ) که در آن ۴ قله مشاهده می‌شود.

اگر به نمودار مرگ و میر ایرانیان نیز رجوع کنیم (بر اساس آمار سایت worldometers.info ) ، متوجه می‌شویم که در هر قله ایجاد شده در نمودار سرچ، به فاصله ۲۰ الی ۲۶ روز بعد، در نمودار مرگ و میر شاهد یک پیک فوت هستیم.

بحث به طرز شگفت انگیزی دقیق است (به جز موج اول سرچ که بیشتر به دلیل اضطراب مردم به دلیل ناآگاهی بوده است نه لزوماً ابتلاء). نکته آنکه تا ۲۸ فروردین در نمودار جست‌وجوی کاربران ایرانی، در حال رسیدن به یک قله هستیم و می‌توان این پیش‌بینی را کرد که در آینده ۲۰ روزه یک قله در مرگ و میر داشته باشیم که احتمالاً در همین روزها یا اوایل اردیبهشت است. 
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۶۱۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما