۰

همه چیز درباره سیستم عامل iOS 14.5

تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۸
همه چیز درباره سیستم عامل iOS 14.5
همه چیز درباره سیستم عامل iOS 14.5

آی‌تی‌من- سیستم عامل iOS 14، اولین بار در ماه سپتامبر (شهریور) سال ۲۰۲۰، قبل از معرفی و عرضه سری گوشی‌های آیفون 12 در دسترس کاربران قرار گرفت. 

این سیستم عامل از آن زمان تا به امروز به صورت دو ماه یکبار و ماهانه به‌ روزرسانی‌هایی را دریافت می‌کند، این به روزرسانی‌ها اکثرا باعث افزایش سلامت باتری می‌شوند. اکنون آخرین نسخه عرضه شده از این گجت iOS 14.4 نام دارد که نسبت به نسخه‌های قبلی، عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد و می‌تواند گوشی آیفون شما را بهتر مدیریت کند. این به روزرسانی در تاریخ ۲۶ ژانویه (۷ بهمن) در دسترس کاربران قرار گرفت و با توجه به زمان انتشار این آپدیت، انتظار می‌رفت که سیستم عامل iOS 14.5 در اواخر ماه فوریه معرفی و در اوایل ماه مارس منتشر شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، به زودی شرکت اپل در تاریخ ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) یک رویدادی را برگزار خواهد کرد که علاوه بر رونمایی از محصولات جدید خود، قصد دارد تا این نسخه از سیستم عامل iOS را نیز معرفی کند، ناگفته نماند که اکنون نسخه عمومی بتا در دسترس کاربران قرار دارد.

به علت همه گیری ویروس کرونا، امروزه کاربران از ماسک استفاده می‌کنند و اگر کاربری از گوشی هوشمند آیفون جدیدتر از مدل iPhone X را در اختیار داشته باشد باید برای باز کردن قفل صفحه از فناوری سه بعدی تشخیص چهره یعنی Face ID استفاده کند. 

اگر کاربر از ماسک استفاده کند، این موضوع باعث می‌شود تا قسمت زیادی از صورت پوشیده شود و فناوری تشخیص چهره اپل نتواند صورت کاربر را تشخیص دهد و در این صورت کاربران باید ماسک خود را پایین بکشند که این روش توصیه نمی‌شود یا قفل صفحه را با وارد کردن رمز (اعداد) باز کنند. 

با توجه به این موضوع اپل تصمیم گرفته است تا این مشکل را برای کاربران خود رفع کند؛ به همین دلیل در نسخه بتا سیستم عامل iOS 14.5 مشاهده شده است که کاربرانی که دارای ساعت هوشمند این کمپانی یعنی Apple Watch هستند، می‌توانند در صورت استفاده از ماسک نیز قفل صفحه خود را بدون وارد کردن رمز آن باز کنند. 

همچنین دستیار صوتی اپل یعنی Siri نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد و صداهای مردانه جدیدی جایگزین صدای پیش فرض این دستیار خواهد شد، در ادامه به بررسی ویژگی‌های این سیستم عامل می‌پردازیم.

 زمان انتشار iOS 14.5
این نسخه از سیستم عامل شرکت اپل، اکنون به صورت بتا در دسترس کاربران قرار دارد، اما همانطور که اشاره کردیم این سیستم عامل نسخه بتا است و این احتمال وجود دارد که دارای مشکلاتی باشد، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود این نسخه بتا سیستم عامل iOS 14.5 را نصب نکنید و منتظر انتشار رسمی این سیستم عامل باشید.  همچنین اگر به دریافت این به روزرسانی علاقه دارید، پیشنهاد می‌شود که این آپدیت را روی دستگاهی اصلی خود نصب نکنید و اگر آیفون دیگری در اختیار دارید، این به روزرسانی را روی گوشی دوم خود دریافت کنید، زیرا دارای مشکلاتی است که ممکن است استفاده از گوشی هوشمند را برای شما دشوار کند.جالب است که بدانید شرکت اپل زمان انتشار سیستم عامل‌های جدید خود را معرفی نمی‌کند و ما تنها می‌توانیم تاریخ انتشار سیستم عامل جدید اپل را حدس بزنیم. با توجه به اینکه نسخه بتا این سیستم عامل در تاریخ ۱ فوریه (۱۳ بهمن) در دسترس برنامه نویسان قرار گرفت و پس از مدت کوتاهی نسخه عمومی آن منتشر شد، زمان انتشار این به روزرسانی به تاخیر افتاده و به زودی شاهد معرفی iOS 14.5 خواهیم بود، به علاوه در تاریخ ۳۱ فروردین ماه شرکت اپل یک رویدادی برگزار خواهد کرد و انتظار می‌رود که این رویداد علاوه بر رونمایی از گجت‌های جدید اپل، شامل معرفی نسخه جدید این سیستم عامل نیز باشد.

 نحوه دریافت نسخه بتا عمومی iOS 14.5
اگر قصد دارید زودتر از دیگر کاربران ویژگی‌های سیستم عامل جدید شرکت اپل را تجربه ‌کنید، باید در سایت شرکت اپل وارد حساب کاربری خود شوید. 
برای انجام این‌کار به آدرس beta.apple.com/sp/betaprogram مراجعه کرده و روی گزینه Sign Up در میان صفحه کلیک کنید. سپس در صفحه باز شده شما باید Apple ID و رمز آن را وارد کنید، پس از وارد کردن Apple ID و رمز یک صفحه برای شما باز می‌شود که باید با شرایط ذکر شده، موافقت کنید. 
سپس یک صفحه برای شما باز خواهد شد که تمام سیستم عامل‌های این کمپانی در آن وجود دارد و شما باید گزینه iOS را انتخاب کنید. در صفحه باز شده و در قسمت پایین Get Started، گزینه Enroll your Apple device را انتخاب کنید و سپس از شما خواسته می‌شود تا از گوشی هوشمند خود یک بکاپ بگیرید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید. پس از انجام این کار با گوشی آیفون خود وارد آدرس beta.apple.com/profile شده و برای بار دیگر Apple ID و رمز آن را وارد کنید، سپس گزینه Download Profile روی گوشی هوشمند شما فعال می‌شود و می‌توانید آن را انتخاب کنید، پس از انتخاب این گزینه وارد قسمت تنظیمات شده و گزینه General را لمس کنید، در صفحه باز شده (در انتهای صفحه) گزینه Profile را انتخاب کنید و سپس iOS 14 Beta Software Profile را باز کنید.  در گوشه بالا سمت راست گزینه آبی رنگ Install را انتخاب کنید و رمز (کد) گوشی خود را وارد کنید، پس از وارد کردن رمز آیفون خود دوباره Install را انتخاب کرده و پس از انجام این کار، از شما خواسته می‌شود تا گوشی هوشمند خود را خاموش، روشن (Restart) کنید. پس از Restart کردن گوشی خود در قسمت تنظیمات گزینه General را انتخاب کرده و سپس وارد بخش Software Update شوید، در این قسمت مشاهده خواهید کرد که نسخه هشتم بتا سیستم عامل iOS 14.5 اکنون برای شما در دسترس قرار دارد و می‌توانید آن را دانلود کنید. لازم به ذکر است که در صورت انتشار نسخه اصلی، گوشی هوشمندتان به شما اطلاع خواهد داد که بهتر است نسخه اصلی آن را نصب کنید، برای انجام این کار باید مانند قسمت آخر مراحل بالا عمل کنید، یعنی ابتدا وارد تنظیمات شوید سپس در بخش General گزینه Software Update را انتخاب کنید.

کدام گوشی‌های شرکت اپل از سیستم عامل iOS 14.5 پشتیبانی می‌کنند؟
سیستم عامل iOS 14.5 با تمام گوشی‌های هوشمندی که از سیستم عامل iOS 14 پشتیبانی می‌کنند، سازگار خواهد بود. این بدان معنی است که این به روزرسانی برای گوشی‌های آیفون اس ای (۲۰۱۶) و آیفون 6 اس تا گران قیمت‌ترین گوشی‌های این کمپانی یعنی iPhone 12 Pro و iPhone 12 Pro Max منتشر خواهد شد.

 بررسی ویژگی‌های جدید iOS 14.5
باز کردن قفل صفحه با استفاده از Apple Watch
همانطور که در بالا اشاره کردیم، به علت استفاده کاربران از ماسک آن‌ها نمی‌توانند قفل صفحه گوشی خود را با ماسک باز کنند، اما این قابلیت جدید در این به روزرسانی به کاربران این اجازه را می‌دهد تا افراد با استفاده از ساعت هوشمند شرکت اپل، قفل صفحه آیفون خود را باز کنند.

 انتخاب پخش کننده موسیقی پیش فرض
شما می‌توانید در سیستم عامل iOS 14.5 پخش کننده موسیقی پیش فرض خود را تغییر دهید؛ بسیاری از کاربران از دستیار صوتی خود برای اجرای برنامه‌های مختلف و موسیقی استفاده می‌کنند، اما کاربران بسیاری به جای استفاده از Apple Music از Spotify استفاده می‌کنند، به همین دلیل تغییر پخش کننده موسیقی پیش فرض برای کاربران یکی از تغییرات بزرگ این به روزرسانی است.

 بیش از 200 emoji (شکلک)
اکنون سیستم عامل iOS 14.5 شامل 217 شکلک است که این شکلک‌ها دستخوش تغییراتی شده‌اند، برای مثال اکنون کاربران می‌توانند رنگ صورت emoji را تغییر دهند و از چند شکلک اضافه شده به صفحه کلید خود استفاده کنند.

 انتخاب صدای جدیدی برای Siri
در این سیستم عامل جدید، صدای پیش فرض این دستیار صوتی می‌تواند توسط کاربران تغییر کند و دارای دو گزینه برای انگلیسی زبانان است. به علاوه کاربران با گفتن Hey, Siri, call emergency می‌توانند با اورژانس تماس بگیرند و پس از گفتن این کلمات به کاربر سه ثانیه فرصت می‌دهد تا در صورت نیاز این تماس را لغو کند.

 حریم خصوصی
همانطور که در iOS 14.3 تغییراتی در حریم خصوصی کاربران به وجود آمد، در این سیستم عامل نیز برنامه‌های بیشتری برای دسترسی به دوربین، گالری، میکروفون و… نیاز به اجازه کاربر دارند.

  پشتیبانی از کنترلر کنسول‌ها
در این به روزرسانی، کاربران می‌توانند تا کنترلر (‌Controller) کنسول‌های نسل نهم یعنی PS5 و Xbox Series X را به گوشی هوشمند خود متصل کنند.
کد مطلب : ۲۷۶۱۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما