کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رها میزبان شرکت‌کنندگان نخستین دوره‌ی مسابقات جهانی مهارت در رشته‌ی امنیت سایبری

8 ارديبهشت 1400 ساعت 21:31

حرکت به سمت دنیای دیجیتال و تغییر و تحول‌های سریع، یکی از ویژگی‌های اصلی قرن حاضر است. این تغییرات در طی سال‌های اخیر مزایای بسیاری را برای سازمان‌ها به دنبال داشته، به‌گونه‌ای که در بسیاری موارد سبب بهبود کسب‌وکارها و دسترسی راحت‌تر به خدمات شده است. اما از دیگر سو، این امر سبب شده تا سازمان‌ها با مخاطرات جدید بسیاری مواجه شوند.



امروزه تداوم بسیاری از کسب‌وکارها، وابسته به عملکرد صحیح زیرساخت‌های فناوری اطلاعات آن‌هاست. به همین دلیل این کسب و کارها ملزم به حفاظت از زیرساخت خود در برابر حملات و سواستفاده‌های احتمالی مهاجمین هستند.

به دلیل اهمیت بالای رشته «امنیت سایبری» و کمبود نیروی انسانی متخصص در این رشته، نهاد برگزارکننده‌ی مسابقات جهانی مهارت تصمیم گرفت تا این رشته را به سایر رشته‌های موجود در این مسابقات اضافه کند. این رشته ابتدا به‌شکل آزمایشی در مسابقات جهانی مهارت در سال‌های ۲۰۱۵ در کشور برزیل و ۲۰۱۷ در کشور امارات برگزار شد. اما در نهایت در سال ۲۰۱۹، به‌شکل رسمی به گروه رشته‌های فناوری اطلاعات حاضر در مسابقات اضافه شد.

مسابقات جهانی مهارت چیست؟ مسابقات جهانی مهارت را می‌توان بزرگ‌ترین رویداد آموزشی حرفه‌ای در دنیا دانست که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و در آن افراد از سرتاسر دنیا در رشته‌های مختلف مهارتی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این سازمان ماموریت خود را « افزایش اعتبار و شناخته شدن افراد ماهر و حرفه‌ای و نشان دادن مهارت‌های مهم در دستیابی به رشد اقتصادی و موفقیت شخصی» می‌داند. سازمان متولی این مسابقات، یک نهاد خصوصی، آزاد و غیرسیاسی است که تمامی سازمان‌های مسئول آموزش حرفه‌ای در نقاط مختلف دنیا، می‌توانند به عضویت آن درآیند. سازمان فنی حرفه‌ای ایران نیز یکی از اعضای این نهاد است.

درباره‌ی رشته‌ی امنیت سایبری رشته «امنیت سایبری» در مسابقات جهانی مهارت به‌شکل گروهی(دو نفر) و برای سنین زیر ۲۴ سال، طی چهار روز به شرح زیر برگزار می‌شود:

• روز اول: Infrastructure Setup and Security Hardening
• روز دوم: Cybersecurity Incident Response, Digital Forensics Investigation and Application Security
• روز سوم: Capture the Flag- Attack
• روز چهارم: Capture the Flag- Defense
افراد شرکت‌کننده در این مسابقات باید دارای توانایی‌های زیر باشند:
• توانایی پیاده‌سازی امن زیرساخت و سرویس‌ها
• توانایی پاسخ‌به‌حوادث، پی‌جویی قانونی، تحلیل وقایع و تحلیل ترافیک شبکه
• توانایی پیاده‌سازی Firewall، IDS/IPS و DLP
• توانایی پیاده‌سازی امن Site-to-Site VPN
• توانایی جمع‌آوری لاگ و تجمیع آن در Splunk و ELK
• توانایی کشف آسیب‌پذیری تحت وب و اپلیکیشن
• آشنا به ELF، Cryptography، Steganography، Malware Analysis
لازم به ذکر است که افراد داوطلب برای حضور در مسابقات جهانی، باید ابتدا در سه سطح مسابقات شهرستان، مسابقات استان و سپس مسابقات کشوری مقام کسب کنند. گروهی که موفق به کسب مقام در مسابقات کشوری شوند، برای اعزام به مسابقات جهانی تعلیم و آموزش داده شده و آماده‌ی حضور و رقابت در این مسابقات می‌شوند.

شرکت رها میزبان آموزش داوطلبان شرکت در رشته‌ی امنیت سایبری شرکت راهکار هوشمند امن (رها) از سال ۱۳۹۷ و با هدف ارائه‌ی سرویس‌ها و محصولات امنیت شبکه و زیرساخت فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از زیرساخت خود در بالاترین سطح امنیت در برابر حملات و تهدیدها محافظت و با شناسایی و برطرف کردن نقاط نفوذ، از بروز حمله جلوگیری کنند. هسته‌ی اصلی بنیان‌گذاران رها، افرادی هستند که در دوره‌های پیشین مسابقات مهارت، در سطح کشوری و جهانی، توانسته‌اند دستاوردهای چشم‌گیری داشته باشند. رها به عنوان یک شرکت فعال در حوزه‌ی امنیت در اکوسیستم استارتاپی ایران، رسالت خود را نه تنها کمک به سازمان‌ها برای ارتقای امنیت و رسیدن به فضای سایبری امن در ایران، بلکه پرورش متخصصان امنیت و افزایش آگاهی و دانش در این حوزه می‌داند. در این راستا، امسال شرکت رها با حمایت هولدینگ فناپ و گروه امنیت اسپارا و در کنار آکادمی راوین، میزبان آموزش و آماده‌سازی داوطلبان رشته‌ی امنیت سایبری برای مسابقات جهانی مهارت است. افراد داوطلب برای حضور در این مسابقات به وسیله‌ی کارشناسان خبره و با تجربه‌ی رها و آکادمی راوین آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند و آماده‌ی اعزام به مسابقات جهانی مهارت سال ۲۰۲۲ در شانگهای می‌شوند.

چگونه می‌توان در رشته‌ی امنیت سایبری شرکت کرد؟
داوطلبان شرکت در این مسابقات، اگر متولد ۱۳۷۴/۱۰/۱۱ به بعد باشند، می‌توانند تا تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ به این آدرس مراجعه کرده و برای ثبت‌نام در این مسابقات، اقدام کنند.
 


کد مطلب: 276203

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/276203/رها-میزبان-شرکت-کنندگان-نخستین-دوره-ی-مسابقات-جهانی-مهارت-رشته-ی-امنیت-سایبری

ITMen
  https://www.itmen.ir