۰
هشدار دادستان‌های آمریکا به فیس بوک:

طرح اینستاگرام کودکان را متوقف کنید!

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۱
طرح اینستاگرام کودکان را متوقف کنید!
طرح اینستاگرام کودکان را متوقف کنید!

آی‌تی‌من- دادستان‌های کل 44 ایالت آمریکا از فیس بوک خواستند تا برنامه‌های خود برای ایجاد یک نسخه جدید از اینستاگرام برای کودکان زیر 13 سال را لغو کند.

علت این مساله تبعات این اقدام بر روی سلامت کودکان دانسته شده است. فیس بوک مدعی است نسبت به این مساله حساسیت دارد، اما در عمل اقدام جدی برای حذف محتوای نامناسب از فیس بوک و اینستاگرام انجام نمی‌‌دهد. در نامه درخواست این دادستان‌ها سوالاتی هم در مورد اثرات فعلی اینستاگرام بر روی سلامت کودکان مطرح شده است.

پیش از این در جریان نشست پرسش و پاسخ با مارک زاکربرگ در مجلس نمایندگان مخالفت با این طرح وی به او ابلاغ شده بود. بیم آن می‌‌رود که سوءاستفاده هکرها، جانیان آنلاین و کلاهبرداران مجازی از این نسخه از اینستاگرام باعث ایجاد آسیب‌های جدی روحی و روانی به کودکان شود.

تحقیقات مختلف نشان می‌‌دهد استفاده کودکان از اینستاگرام بر روی بهداشت روانی آنها تاثیر منفی دارد و احساس اعتماد به نفس را در آنها در جریان مشاهده تصاویر و فیلم‌های تبلیغاتی و اغراق شده از رفاه و لذت دیگر کاربران کاهش می‌‌دهد. همچنین اینستاگرام علاقه به خودکشی را در کودکان افزایش می‌‌دهد.

گفتنی است که پیش‌تر نیز بیش از 20 گروه و ده‌ها شخصیت فعال و محققان حوزه بهداشت و سلامت کودکان، در نامه‌ای از سوی موسسه غیرانتفاعی «کارزار برای کودکی فارغ از تبلیغات» هماهنگ شده، گفته‌اند که اینستاگرام کودکان می‌تواند کاربران کم سن و سال را در معرض خطر جدی قرار دهد. آنان از مارک زاکربرگ خواسته‌اند که این پروژه را متوقف کند. به نوشته آنان، تحقیقات متعدد نشان دهنده آثار منفی شبکه‌های اجتماعی روی کودکان بوده است. در این نامه آمده است: اینستاگرام به طور خاص، با سوء استفاده از ترس از دست دادن فرصت (FOMO)  و علاقه به پذیرفته شدن، کودکان و نوجوانان را ترغیب می‌کند که مدام دستگاه‌های خود را چک کنند و تصاویرشان را با دنبال‌کنندگان به اشتراک بگذارند.

در این نامه آمده است: تمرکز بی حد این پلتفرم بر ظاهر، خود نمایشگری و برندینگ، چالش‌هایی را برای حریم خصوصی و سلامت نوجوانان ایجاد می‌کند.

این گروه می‌افزاید: در حالی که آثار منفی اینستاگرام روی نوجوانان اثبات شده، این آثار منفی برای کودکان زیر 13 سال بسیار بیشتر است. در این نامه ذکر شده است: کودکان در برابر پیش‌بینی‌های الگوریتمی‌مبنی بر اینکه روی چه چیزی کلیک کنند، بسیار تحریک پذیرند و ما بسیار نگرانیم که سیستم‌های تصمیم‌گیری خودکار، درباره آنچه کودکان می‌بینند و تجربیاتی که روی پلتفرم اینستاگرام کودکان کسب می‌کنند، تاثیر بگذراند. پیش از این نیز، تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا، خواستار ارایه توضیحات بیشتر از سوی فیس‌بوک درباره اینستاگرام کودکان شده بودند. همچنین  در ماه دسامبر گذشته، اعضای کمیسیون فدرال تجارت، با انتشار بیانیه‌ای از تحقیقات درباره اثر شبکه‌های اجتماعی روی کودکان حمایت کرده بودند.
 
مرجع : فارس
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۲۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما