۰
برای ارایه گزارش از میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات انجام شد

مهلت یک هفته‌ای نمایندگان به وزیر ارتباطات

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۵
مهلت یک هفته‌ای نمایندگان به وزیر ارتباطات
مهلت یک هفته‌ای نمایندگان به وزیر ارتباطات

آی‌تی‌من- حجت اله فیروزی در تشریح نشست روز قبل کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور وزیر ارتباطات که برای پاسخ به سوالات برخی نمایندگان در این کمیسیون حاضر شده بود، گفت: ابتدا سوال مشترک علیزاده نماینده دامغان و علی جدی نماینده شیروان درباره علت عدم ایجاد شبکه ملی اطلاعات مطرح شد که با توجه به آسیب‌های امنیتی، مالی و فرهنگی در اینترنت جهانی، چرا هنوز این شبکه ملی علیرغم تأکید رهبر معظم انقلاب اجرا نشده است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ‌با بیان توضیحات آذری جهرمی، یادآور شد: وی هدف از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را آسیب‌هایی دانست که شبکه جهانی اینترنت دارد اما نباید مسوولیت درباره راه‌اندازی این شبکه را منحصر به وزارت ارتباطات کرد چرا که فقط بخشی از ساختار به این وزارتخانه مربوط بوده و موضوعاتی مثل تولید محتوا و غیره به عهده سایر دستگاه‌ها است.

وی در ادامه با بیان اینکه به گفته وزیر ارتباطات سیاستگذاری‌های کلی در حوزه فضای مجازی به عهده شورای عالی مجازی، عنوان کرد: وزارت ارتباطات اهتمامی ‌کرده و سندی نوشته که به تصویب شورای عالی فضای مجازی نیز رسیده است که به عنوان نقشه راهی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

فیروزی ادامه داد: وزیر توضیح داد که شبکه ملی اطلاعات ترکیبی از اقدامات مختلف است و کارهای آن شروع شده و پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند که با توجه به ظرفیت‌های کشور اقدامات در حال انجام است و در این مسیر باید محدودیت‌های ایجاد شده جهانی را نیز در نظر گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اقداماتی که آذری جهرمی ‌به آن پرداخت گفت: در همین راستا نرم افزارهایی ایجاد شده که بطور مثال جایگزین نرم‌افزار مسیریاب ویز شده و توانسته است موفق باشد لذا می‌توان اپلیکیشن‌های داخلی خوبی نیز جایگزین اپلیکیشن‌هایی مشابه تلگرام و واتساپ داشته باشیم که در چارچوب شبکه ملی اطلاعات قابل تعریف و استفاده باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه وزیر ارتباطات تأخیر در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را پذیرفت، عنوان کرد: وزیر در پاسخ به سوال نماینده دامغان پرداخت که فضای مجازی فرصت بزرگی برای کشور است که در شرایط کرونا به ه حوزه علم و آموزش و فعالیت‌های فرهنگی موثر بوده است البته طبیعی است که فضایی که تولید محتوای آن در خارج از کشور تأمین می‌شود، آسیب‌هایی نیز دارد که لازم است برای حل آن شبکه ملی اطلاعات با همکاری شورای عالی فضای مجازی پیگیری شود.

فیروزی در ادامه با بیان اظهارات آذری جهرمی ‌درباره اهمیت امن سازی فضای مجازی، گفت: وزیر اظهار کرد که با شورای عالی فضای مجازی همکاری ایجاد شده تا شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود و هدف گذاری‌های لازم انجام شده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان فارس ادامه داد: وزیر اعلام کرد که مرکز مدیریت یکپارچه رصد و پایش شبکه ملی اطلاعات آماده شده که خود بخش قابل توجهی از شبکه ملی اطلاعات است و طی ماه‌های آتی به بهره برداری می‌رسد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌در پایان گفت: در نهایت مقرر شد نمایندگان سوال کننده یک هفته به وزیر ارتباطات مهلت داده و گزارش‌های تکمیلی این وزارتخانه پیرامون سوال خود را دریافت کنند و بعد از استماع نظرات کارشناسان، قانع شدن یا نشدن خود را اعلام کنند.
 
مرجع : خانه ملت
کد مطلب : ۲۷۶۳۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما