کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست خبری هیات مدیره سازمان نظام صنفی استان تهران اعلام شد:

رایزنی برای برگزاری الکامپ در تیرماه با مدیریت نصر تهران

اسلامی: شرط همکاری با شورای مرکزی نصر کشور، تغییر رویه برخی افراد است

1 خرداد 1400 ساعت 10:15

پنجمین نشست خبری هیأت مدیره ششم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران سه‌شنبه گذشته با حضور حسین اسلامی، رئیس، تعدادی از اعضای هیأت مدیره، برخی از رؤسای کمیسیون‌ها و جمعی از خبرنگاران برگزار شد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بخش مهمی از این نشست به موضوع اختلافات نصر تهران و شورای مرکزی نصر کشور اختصاص داشت.
حسین اسلامی در این نشست اعلام کرد که پیشنهادهایی برای نزدیکی دوباره نصر استان تهران به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور مطرح شده است.
وی همچنین از تلاش برای برگزاری نمایشگاه الکامپ، به صورت حضوری و با مدیریت نصر تهران خبر داد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد یکی از اهرم‌های فشار بر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، برای همکاری بیشتر با اعضای تهرانی این سازمان باشد؛ زیرا نمایشگاه الکامپ در کنار حق عضویت اعضای عمدتا تهرانی، در دو سه سال گذشته، یکی از شاهرگ‌های حیاتی درآمد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور محسوب می‌شده است.
گزارش این نشست خبری را می‌خوانید.



حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره نصر تهران در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان در اردیبهشت ماه سال جاری، به موضوع تغییر ساختار کمیسیون‌ها اشاره کرد و گفت: با افزایش تعداد کمیسیون‌ها، تا حدودی اتصال دبیرخانه و هیأت مدیره قطع شده بود. با این حال، جمع‌بندی اعضای هیأت مدیره دوره ششم هم این بود که علاوه‌بر افزایش تعداد کمیسیون‌ها، دسته‌بندی درستی در مورد آنها انجام شود. بر همین اساس، سه رسته یا فراکسیون مختلف تشکیل شد و کل کمیسیون‌ها در این سه رسته، دسته‌بندی شدند.

او با اعلام اینکه هفته آتی دبیرخانه نصر تهران فراخوان‌هایی را برای کمیسیون‌ها اعلام می‌کند، ادامه داد: نگاه ما بر مبنای تحول و اقتصاد دیجیتال است. از این منظر هم می‌توانیم اتصال کمیسیون‌ها با هیأت مدیره را بیشتر کنیم و از منظر دیگر خواهان حضور تمامی مخاطبان صنف حداقل در یک کمیسیون هستیم.

به گفته وی، سه رسته‌ای که کمیسیون‌های تخصصی در آنها طبقه‌بندی‌ شده‌اند، عبارتند از «نرم‌افزار»، «سخت‌افزار و ارتباطات» و «خدمات فناوری اطلاعات». 

وی توضیح داد: هر رسته یک مسوول خواهد داشت و امیدواریم رؤسای کمیسیون‌ها این مسوولیت را به عهده بگیرند.

اسلامی همچنین تاکید کرد که پس از نهایی شدن وضعیت کمیسیون‌های تخصصی، بررسی کمیسیون‌های موضوعی انجام خواهد شد.

تغییرات در شواری انتظامی بدوی و تجدید نظر موضوع دیگری بود که اسلامی به آن پرداخت و گفت: حداقل تغییرات در شواری انتظامی بدوی انجام شد و به زودی مصوبات لازم در این باره رسانه‌ای خواهد شد. آئین‌نامه معاملات نیز با تغییراتی تصویب شد.

محمدرضا قلعه‌نوی، عضو هیات مدیره سازمان در مورد اصلاح ساختار کمیسیون‌ها توضیحاتی ارائه داد: در کارگروهی که برای اصلاح ساختار کمیسیون‌ها ایجاد شده، تلاش کردیم تا حدامکان ساختار کمیسیون‌ها دستخوش تغییر نشود، ضمن اینکه چند کمیسیون نیز در مورد فضای روز آی تی و دغدغه‌های مطرح شده اضافه کردیم.

او با اشاره به اشخاص حقیقی و حقوقی افزود: برای اشخاص حقیقی نیز در کنار اشخاص حقوقی کمیسیونی در نظر گرفتیم که به زودی فراخوان آن اعلام خواهد شد. پس از تعیین تکلیف کمیسیون‌های موضوعی در جلسه آتی هیأت مدیره، فراخوان این کمیسیون‌ها نیز اعلام می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست، آزاد معروفی، یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مراکز حوزه آی‌تی، مراکز داده هستند، گفت: با توجه به رشد سایر بخش‌ها، به تمرکز هرچه بیشتر داده‌ها نیاز داریم.

او ادامه داد: در دوره گذشته برای ساماندهی و مدیریت این بازار، کمیسیون مراکز داده از کمیسیون شبکه جدا شد. عقیده بر این بود که بازار به نظم بخشی جدیدی نیاز دارد و از دل همین موضوع، با همکاری و تفاهمی که با سازمان فناوری اطلاعات وجود داشت، نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده ایجاد شد و اکنون شاهد رتبه‌بندی برخی از مراکز داده هستیم.

خروج نصر تهران از شورای مرکزی
رئیس هیأت مدیره نصر تهران در بخش دیگری از سخنان خود به خروج اعضای این سازمان از شورای مرکزی اشاره کرد و افزود: در چند مرحله برای تعامل حداکثری با شورای مرکزی تلاش کردیم. ابتدا با توجه به کامل نشدن اعضای هیأت مدیره نصر تهران تهران، در نامه‌‎ای تأخیر در برگزاری هیأت عمومی را تقاضا کردیم، اما متاسفانه با این درخواست موافقت نشد.

او ادامه داد: پیشنهادهایی نیز برای حضور جدی در شورای مرکزی مطرح کردیم. حدود چهل درصد از شرکت‌های حوزه فاوا در فضای اقتصاد دیجیتال، عضو نصر تهران هستند. بر همین مبنا، در این زمینه انتظار همکاری داشتیم. اما اجازه حضور بیش از سه عضو از نصر تهران در شورای مرکزی داده نشد.

اسلامی با اشاره به تخلفات قانونی که در سه ماه گذشته در نصر کشور اتفاق افتاده است گفت: انتخاب سه کاندیدا برای ریاست نصر کشور باید در اولین جلسه شواری مرکزی انجام می‌شد، درحالی که این موضوع به جلسه سوم موکول شد. حتی در اسفند و فروردین نیز جلسات شورای مرکزی برگزار نشد و این موضوع، مغایر با اساسنامه است.

او با اشاره به اینکه در نهایت ارتباط مناسبی میان این دو مجموعه برقرار نشد، گفت: نمایندگان تهران در بیانه‌ای انصراف خود را برای خروج از شورای مرکزی اعلام کردند. البته پیشنهاداتی برای نزدیکی دوباره به نصر کشور مطرح شده است.

اسلامی افزود: امیدواریم شورای مرکزی در رسیدن به اهداف نظام صنفی رایانه‌ای کشور موفق باشد. در صورت تغییر رفتار و اعمال دوستانِ حداقلی که تاکنون با ما همراهی لازم را نداشته‌اند، آماده‌ایم تا وظایف‌مان در شورای مرکزی را به‌عهده بگیریم.

اسلامی با تاکید براینکه دوگانه تهرانی و شهرستانی را قبول نداریم، بیان کرد: بحث ما تنها شایسته‌سالاری است. ما خواستار به رسمیت شناخته شدن بازیگران حوزه اقتصاد دیجیتال و فاوا در تمامی استان‌ها هستیم. شورای مرکزی قرار است برای کل حوزه فاوا احقاق حق کند و برای همین متخصصان حوزه‌های مختلف فاوا باید در این شورا حضور داشته باشند. 

وی افزود: اگر شایسته‌سالاری حکم می‌کند از 20 عضو شورای مرکزی، 19 نفرشان از تهران انتخاب شوند، باید گردن نهیم و اگر شایسته‌سالاری حکم می‌کند از یک استان سه نفر حاضر شوند و از استانی دیگر کسی حضور نداشته باشد، باید بپذیریم. در غیر این صورت مغایر با شایسته سالاری عمل کرده‌ایم.

او تاکید کرد: بیشتر اعضای شورا به ویژه افرادی که به تازگی به آن پیوسته‌اند، دل در گروی پیشرفت نظام صنفی رایانه‌ای دارند، اما متاسفانه یکی دو نفر از دوستان رفتاری غیرصنفی نشان می‌دهند. این افراد ضمن تجدید نظر اساسی در رفتارشان، باید تعهد دهند تا روش و رویه‌ای که در پیش گرفته‌اند را کنار بگذارند. اگر چنین اتفاقی بفتد، ما نیز همراهی حداکثری خودمان را اعلام می‌کنیم.

رئیس هیأت مدیره نصر تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره مرامنامه تشکل آباد گفت: این مرامنامه در هیأت مدیره نصر تهران بررسی و با اجماع آر رد شد.

وی افزود: موضوعاتی که در این مرام‌نامه نوشته شده، با استقلال نصرهای استانی مغایر است. اینکه برخی خارج از شورای مرکزی و فارغ از اساسنامه در تشکلی غیرحزبی عمل می‌کنند، یادآور بازتولید مفهوم پدرخواندگی است، به همین دلیل است که قاطعانه این تشکل را نپذیرفتیم.

 نصر تهران و انتخابات شورای شهر
اسلامی همچنین با اشاره به فراخوان نصر تهران برای تعامل و مشارکت با کاندیداهای حوزه فاوا در انتخابات شورای شهر تهران گفت: شورای شهر به حضور افراد متخصص در حوزه فناوری نیاز جدی دارد و تنها با انجام تغییرات عمرانی نمی‌توان شهر هوشمند ایجاد کرد.

او ادامه داد: در این زمینه برنامه‌های مختلفی خواهیم داشت. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مصر است فارغ از نگاه سیاسی و مبتنی بر منافع شهروندان و صنف، اقدامات جدی در این زمنیه انجام دهد.

اسلامی افزود: ما منش صنفی را دنبال می‌کنیم و تنها چیزی که در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر برای ما مهم است، این است که فردی که در این جایگاه‌ها قرار می‌گیرد، فارغ از نگاه سیاسی بتواند نقش حوزه فاوا در سایر نهادها را افزایش دهد. انتظار داریم متخصصان فاوا در حد شورای معاونین در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند.

او به تجربیات گذشته در این‌باره اشاره کرد و گفت: در دوره پنجم ارتباطات خوبی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برقرار شد. اما با بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و دارایی و حتی وزارت راه و شهرسازی نیازمند ارتقای روابط هستیم. فاوا در تمام نهادها می‌تواند تاثیرگذار باشد و تاکید می‎کنم که حضور ما در مورد موضوعات انتخاباتی، کاملا صنفی و غیرسیاسی خواهد بود.

اسلامی همچنین به تعاملات انجام گرفته با نهادهای شهری اشاره کرد و افزود: تعاملات جدی با رئیس سازمان فاوای شهرداری تهران و همکاران‌شان آغاز کرده‌ایم. از سال‌های گذشته نیز برخی از دوستان‌مان حضور متخصصان در زمینه هوشمندسازی ساختمان‌ها در شواری عالی شهرسازی را دنبال می‌کردند.

او ادامه داد: در دوره گذشته اتفاق خوبی افتاد و فاوای شهرداری به صورت مستقیم در زیر مجموعه شهردار قرار گرفت. ضمن اینکه با حضور دکتر فرجود اتفاقات متفاوتی در حال شکل‌گیری است.

مجید اورعی، عضو هیأت مدیره نصر تهران نیز در سخنانی گفت: از میان اعضای هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران کاندیدایی در شورای شهر نداریم. اما طی فراخوانی که اعلام شده، تاکنون چندین نفر برای حضور در نشست‌های مشترک با اعضای سازمان اعلام آمادگی کرده‌اند.

 تعامل کمیسیون افتا با سایر حوزه‌های امنیت
در بخش دیگری از این نشست، بهناز آریا، رئیس کمیسیون افتا در سخنانی گفت: در دوره گذشته با تفکر نادرستی کمیسیون افتای کشوری بدون توجه به تجربه این موضوع در تهران تشکیل شد، بدون اینکه حتی یک نشست تخصصی برگزار کند، این اتفاق خوبی نبود و معتقدم باید صلاح صنف را مدنظر قرار دهیم.

او با اشاره به نقش مهم امنیت در کلیه بخش‌های فناوری اطلاعات و همچنین سایر صنایع افزود: دیگر موضوع خطر امنیت اطلاعات در دنیا مطرح است و این موضوع به‌عنوان یک صنعت جداگانه در حال شناسایی است.

آریا با ابراز آمادگی در گسترش فعالیت‌های کمیسیون افتا در دوره ششم هیأت مدیره نصر تهران گفت: سایر بخش‌های فناوری اطلاعات از حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار گرفته تا فین‌تک و سایر حوزه‌ها با موضوع امنیت درگیرند. بنابراین نیاز است میان کمیسیون افتا و سایر حوزه‌های امنیت تعاملی جدی شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ادامه داد: از همراهی افراد با تجربه در این حوزه استقبال می‌کنیم. در بحث امنیت هر روز با مسائل جدیدی مواجه‌ایم و حتما حضور متخصصان و تجربه‌های جدید در ایجاد تعاملات مطلوب و رسیدن به امنیت ملی برای ما کمک‌کننده است.

آریا با تاکید بر تمرکز بیشتر در موضوع امنیت افزود: با کمک گرفتن از توان بخش خصوصی و تقویت کسب و کارهای حوزه امنیت، می‌توانیم نقش مهم‌تری در ایجاد امنیت ملی ایفا کنیم.

 ارتباط نصر با فناوری‌های مالی
رضا قربانی، عضو هیأت مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران نیز با اشاره به فناوری‌های مالی در سخنانی گفت: یکی از چالش‌هایی جدی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به صورت خاص و همچنین نصر کشور، نداشتن تعامل جدی با بدنه مالی کشور مانند بانک‌ها و بیمه‌ها بوده است.

او افزود: موضوع ارتباط نصر با فناوری‌های مالی موضوع بسیار مهمی است و امیدوارم در دوره جدید بتوانیم تاثیرگذارتر عمل کنیم. برهمین اساس، کمیسیون‌های جدیدی از جنس فناوری‌های مالی به سازمان اضافه خواهند شد. کمیسیون فین تک نیز در تلاش است تا حوزه‌های بیشتری از جمله فناوری‌های بیمه، بانک‌های دیجیتال و نئو بانک‌ها را پوشش دهد.

او با اشاره به موضوع رمزارزها گفت: حجم گردش مالی که در این حوزه اتفاق افتاده است، قابل مقایسه با بورس نیست. ما در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تلاش می‌کنیم تا در زمینه تصمیم‌سازی در این حوزه نقشی جدی داشته باشیم.

قربانی با ابراز امیدواری در مورد کاهش موازی‌کاری در نصر تهران و کشور افزود: نصر تهران در کنار تمام انجمن‌های کوچک و بزرگی که در رابطه با فناوری‌های مالی مانند بلاک‌چین، فین‌تک و .. فعالیت می‌کنند، همکاری بیشتری خواهد داشت.

او با ابراز امیدواری از اینکه کسب و کارهای فعال در حوزه فناوری‌های مالی نصر را خانه خودشان بدانند، تأکید کرد: تعدد نهادهای صنفی و موازی‌کاری آسیب‌ جدی به صنف وارد می‌کند و این موضوع ممکن است منجر به این شود که منافع تمامی کسب و کارها پوشش داده نشود.

 نمایشگاه الکامپ 1400 به‌صورت حضوری برگزار می‌شود
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در این نشست همچنین اعلام کرد که نصر تهران در حال رایزنی است تا نمایشگاه الکامپ 1400 را با مدیریت این سازمان و به صورت حضوری در تیرماه سال جاری برگزار کند.

اسلامی گفت: یکی از منابع درآمدی نصر تهران، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف است. برهمین اساس رویدادهای مختلفی در حال طراحی است. در مورد نمایشگاه الکامپ در حال رایزنی هستیم و شورای سیاست‌گذاری و کمیته اجرایی آن در حال برنامه‌ریزی و مذاکره هستند.

او افزود: امیدواریم در تیرماه بتوانیم این نمایشگاه را با مدیریت نصر تهران برگزار کنیم و طی آن شاهد حضور شرکت‌های تهرانی و البته سایر شرکت‌ها باشیم.

آزاد معروفی، عضو هیأت مدیره نصر تهران نیز در توضیحات بیشتری گفت: در سال‌های گذشته نمایشگاه الکامپ در تیرماه برگزار می‌شد اما امسال با توجه به شرایط موجود، برگزاری نمایشگاه به پایان خرداد ماه موکول شد. اما در نهایت با صحبت‌های انجام شده قرار بر این شد تا این نمایشگاه در اواسط تیرماه، در فضای نمایشگاهی و به شکل حضوری برگزار شود؛ مگر اینکه شرایط کرونایی اجازه این کار را از ما بگیرد.

او با اشاره به اینکه بیش از90 تا 95 درصد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه الکامپ، تهرانی‌اند، افزود: در این زمینه همیشه همکاری جدی میان نصر کشور و تهران برقرار بوده است. در سال‌های گذشته، شرکت‌های تهرانی حاضر در این نمایشگاه، نصر تهران را مورد خطاب قرار می‌دادند و انتظارشان بر این بوده تا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران پاسخگوی آنها باشد.

معروفی همچنین گفت: بر همین اساس از نصر کشور انتظار داریم مدیریت این نمایشگاه را به تهران واگذار کند. این موضوع جز با همکاری مشترک و در نظر گرفتن این مساله که شرکت‌کنندگان نمایشگاه از اعضای نصر تهران هستند، حاصل نمی‌شود.

او تاکید کرد: گرچه هنوز در این رابطه توافقاتی با نصر تهران انجام نشده، اما پیش‌بینی ما این است که مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.
 


کد مطلب: 276374

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/276374/رایزنی-برگزاری-الکامپ-تیرماه-مدیریت-نصر-تهران

ITMen
  https://www.itmen.ir