کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معمای خاموشی‌ها و رمزارزها

1 خرداد 1400 ساعت 10:27

مولف : علی شمیرانی

روش گسترش پدیده استخراج رمزارزها در کشور چندان پیچیده نبود و در حالیکه مثل هر فناوری نوظهور و تازه واردی به کشور، شاهد صف‌آرایی مخالفان و موافقان بودیم و بی‌قانونی حکمفرما بود، عده‌ای در شکاف شعارهای زنده‌باد و مرده‌باد، مشغول به کار بودند. چون می‌دانستند تا از میان این همه متولی، قانونی در بیاید، راه درازی در پیش است.



امروز اما با معمایی در پدیده استخراج رمزارزها مواجه هستیم و برای درک بهتر ماجرا باید مروری بر اظهارات مدیران وزارت نیرو داشت:

 سخنگوی صنعت برق: سهم استخراج رمزارز از برق کشور تنها 3درصد است
 سخنگوی صنعت برق: ماینینگ مصرف برق را بالا برد/ مردم کمتر مصرف کنند!
 معاون هماهنگی توزیع توانیر: استخراج رمز ارز، تراز تولید و مصرف برق را منفی کرد
 سخنگوی صنعت برق: ۸۷درصد مصرف برق توسط ماینرهای غیرمجاز است
 سخنگوی صنعت برق: هماهنگی با وزارت ارتباطات برای شناسایی ماینرهای غیرمجاز از طریق میزان مصرف اینترنت 
 سخنگوی صنعت برق: مردم ماینر غیرقانونی لو بدهند، جایزه بگیرند!
با برگزاری مانور: برق مزارع غیرمجاز رمز ارز در تهران قطع شد

به شکل خلاصه (و با فرض صحت تمام موارد فوق)، به زعم سخنگوی صنعت برق، وزارت نیرو به دقت می‌داند که 87درصد مصرف برق ماینرها، غیرقانونی است و به عبارت دیگر تنها 13درصد ماینرها به شکل مجاز برق مصرف می‌کنند. از سوی دیگر در جایی گفته می‌شود سهم استخراج رمزارزها از برق تنها 3 درصد است و در سوی دیگر این پدیده را عامل منفی شدن تراز مصرف برق در کشور می‌دانند. این دوگانگی، در روش کشف و برخورد با ماینرهای به اصطلاح غیرقانونی هم به چشم می‌خورد، یعنی جایی که وزارت نیرو از یکسو مدعی امکان شناسایی و برخورد با ماینرهای غیرقانونی شده و اخباری از شناسایی ارایه می‌دهد و همزمان از سوی دیگر خواستار همکاری مردم برای لو دادن ماینرهای غیرقانونی می‌شود! (اینکه مردم چطور باید در خانه و کاشانه یکدیگر سرک بکشند هم موضوع این نوشتار نیست.) به هر حال آنطور که مشاهده می‌شود، ظاهرا قرار است تقصیر خاموشی‌های کشور، دیگر نه به عهده استخراج‌کنندگان رمزارز، که به حساب ماینرهای غیرقانونی (که مثلا کار یافتن آنها نیز آسان نمی‌نماید)، گذاشته شود و به این ترتیب پرونده دلایل قطع برق هم به شکلی توجیه‌پذیر جمع و جور شود.

و در نهایت پیگیری اینکه چه کسانی و به چه بهایی مسبب خسارات وارده به مردم و منابع ملی شدند و رمزارزهای استخراج شده کجا می‌روند و پرسش‌هایی از این دست نیز، در حکم باد هواست که تکانی به کسی نخواهد داد. 
 


کد مطلب: 276376

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/276376/معمای-خاموشی-ها-رمزارزها

ITMen
  https://www.itmen.ir