۰

قدردانی از تیم تدوین سند پیش نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی

تاریخ انتشار
شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۷
قدردانی از تیم تدوین سند پیش نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی
قدردانی از تیم تدوین سند پیش نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی

آی‌تی‌من- در ابتدای این نشست، مجید اورعی، عضو هیات مدیره نصر تهران با ارایه گزارشی از نحوه شکل‌گیری تیم تدوین سند پیش نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی گفت: ابتدای سال 1399، کمیسیون نرم افزارهای پیشرفته سازمانیِ سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با هدف توسعه بازار به تشکیل کارگروه‌های تخصصی در زیست بوم‌های مختلف مبادرت کرد تا علاوه بر مشارکت و همفکری گروهی، بستر مناسبی برای مدیریت و توسعه بهینه بازار با توجه ویژه به امر تحقق تحول دیجیتال در هر زیست بوم فراهم کند.
 
او ادامه داد: به همین منظور، از آقای باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات دعوت شد تا ضمن گفت‌وگو با ایشان انتظارات و خواسته‌ها از کارگروه تحول دیجیتالی دولت و همچنین نحوه تعامل سازمان نصر با شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت روشن شود. طی جلساتی که برگزار شد، نیاز به هم اندیشی و انتخاب الگوی بهینه برای احراز هویت در فضای مجازی یکی از موضوعات مطرح شده و مهم بود.
 
اورعی افزود: به دنبال طرح این موضوع به منظور ساده‌تر شدن شرایط و تعامل کارگروه و شورای اجرایی فناوری اطلاعات، قرار شد دبیر شورای اجرایی به‌عنوان عضو افتخاری «اتاق فکر کارگروه تحول دیجیتالی دولت» حضور داشته باشند و پس از آن بلافاصله کارگروه هویت دیجیتال با حضور 11 نفر از اعضا و شرکت‌های عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تشکیل شد.
 
همچنین سعید امامی، ناظر پروژه از سوی نصر تهران، ضمن قدردانی زحمات تیم تدوین سند گفت: فرایند تدوین پروژه «سند پیشنویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی» این نکته را به وضوح نشان داد که اگر بخش حاکمیتی و رگولاتوری به صنف فن‌آوری اطلاعات اعتماد کنند و کار را به سازمان نظام صنفی بسپارند، این سازمان می‌تواند در جایگاه مشاور امین و صادق دولت، قرار بگیرد و با بهره‌گیری از نخبگان و مشاوران برجسته صنف، کارها را به نحوی پیش ببرد که ضمن لحاظ دغدغه‌های بخش‌های حاکمیتی، آسیبی به حوزه کسب‌وکار وارد نشود.
 
مطالعه درباره بیش از 30 کشور موفق دنیا
در بخش دیگری از این نشست، سعید احمدی پویا، مدیر این پروژه با ارائه گزارشی از نحوه انجام کار گفت: در تطبیق با مطالعات جهانی روی نمونه‌های موفق جهان و همچنین با استفاده از اسناد بین المللی، گروه به این نتیجه رسید که برای پیاده سازی و استقرار یک زیست بوم هویت دیجیتال، اولین گام تدوین چارچوب ملی هویت دیجیتال در کشور است.
 
او با اشاره به مصوبه پنجاه و نهم شورای عالی فضای مجازی با عنوان نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور، افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف به تدوین پیش نویس طرح تحول و برنامه ملی هویت فضای مجازی بود. ابتدا گام­های اجرایی پروژه در قالب یک TOC ایجاد و با به اشتراک‌گذاری با دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت، در چند مرحله تکمیل شد.
 
او ادامه داد: در گام اول محدوده سند اشخاص حقیقی بوده و اشخاص حقوقی و اشیاء در مرحله دوم در دستورکار قرار گرفت. اعضا به گروه­های دو نفره تقسیم و هرکدام تدوین بخش‌هایی از سند را بر عهده گرفتند. این سند با مطالعه بیش از 170 منبع معتبر بین المللی و همچنین مطالعه بیش از 30 کشور موفق دنیا، تدوین شد.
 
او در توضیحات بیشتری گفت: برای تدوین سند پیش‌نویس، کارگروه با صرف وقت بیش از سه هزار ساعت مطالعه و برگزاری بیش از 150 ساعت جلسه به صورت آنلاین در مدت بیش از 9 ماه، تدوین و تکمیل سند را به‌عهده گرفت.
 
احمدی‌پویا همچنین گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران طی دو نوبت فراخوان، تمامی اعضای صنف را به مشارکت فعال در تهیه و تولید این استاد دعوت کرد و با استقبال و مشارکت خوبی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبنظر و فعال در این حوزه همراه شد.
 
او ادامه داد: در نهایت در روزهای پایانی اسفند سال 1399 تدوین سند پایان یافت و به دبیرخانه شورای اجرایی ارسال شد.
 
سپس هریک از اعضای تیم، گزارش مختصری از کارهای انجام شده خود در این پروژه ارائه دادند.
 
پیشنهاد راه‌اندازی مرکز مطالعات در نصر تهران
پس از ارائه توضیحات یاد شده، حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در سخنانی گفت: یکی از معضلاتی که در آن با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم، بحث اعتماد صنفی است و به عقیده من این مهم به یاری کارشناسان متخصص در کنار سازمان‌های حرفه‌ای قابل حل و پیگیری است.
 
او با اشاره به تکرار موضوعات مشابه پیشنهاد کرد: بهتر است در سازمان نصر تهران مرکز تحقیقاتی ایجاد شود و قطعا همراهی و همکاری دوستانی مانند آقای باقری اصل، برای صنف ارزش افزوده‌ای به همراه دارد.
 
اسلامی ادامه داد: اسناد بالادستی باید با مشارکت افراد متخصص در صنف نوشته شود و نصر تهران به‌عنوان خانه هر یک از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، می‌تواند جمع‌کننده ایده‌ها و افراد متخصص باشد و مطمئنا با استقبال خوبی از سوی متخصصان هم روبه‌رو خواهد شد.
 
او تاکید کرد: نباید پروژه‌های مهم تحقیقاتی را وابسته به یک فرد جلو ببریم و برای همین خواهان ایجاد روحیه مطالبه‌گری در نصر تهران هستیم. با ادامه چنین پروژه‌هایی و در قالب مشخص، می‌توان جلوی سنگ‌اندازی ذی‌نفعان را گرفت.
 
رئیس هیأت مدیره نصر تهران همچنین گفت: در حوزه‌های تخصصی فاوا، نیاز جدی به مشاوران تخصصی وجود دارد و این نیاز در لایه‌های مختلفی از جمله ایده ساخت ساختمان‌های هوشمند تا تهیه و تولید اسناد بالادستی مشهود است. در این شرایط می‌توان منبع درآمدی مبتنی بر تخصص افراد هم ایجاد کرد.
 
او به حضور نداشتن متخصصان حوزه فاوا در برخی از وزارتخانه‌ها اشاره کرد و افزود: اینکه در وزارت صمت و اقتصاد یک مشاور وزیر و رئیس سازمان متخصص در حوزه فاوا داریم، برای تحول کافی نیست. اگر به اقتصاد دیجیتال اعتقاد داریم باید حلقه زنجیره متخصصان در همه نهادها گرد هم بیایند و رئیس جمهور، معاون اول و باقی مسئولان از نظرات آنها استفاده کنند. می‌توانیم نهادهای مختلف را به این آگاهی برسانیم که چنین توانی در صنف فاوا وجود دارد. انتظار داریم متخصصان فاوا در حد شورای معاونین در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند.
 
او با تاکید بر اینکه این مسئله از طریق نصر تهران پیگیری خواهد شد ادامه داد: پایمردی و استمرار در ادامه و پیشبرد چنینی تحقیقاتی، رمز موفقیت ماست. آن هم در شرایطی که زیرساخت‌های ناامیدی در کشور مهیاست و افراد پس از مدتی دچار رخوت، خستگی و رکود می‌شوند.
 
اسلامی ادامه داد: ایستادگی و صبر، نیازمند قدرت درونی است، گرچه در برخی از مواقع به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی و اجتماعی انرژی پیشبرد اهداف در افراد از بین می‌رود. اما اطمینان دارم که به مدد تیم‌هایی جوان‌، متخصص و با انگیزه، اتفاق‌های خوبی را در حوزه فاوا شاهد خواهیم بود.
 
در انتهای این نشست، با اهدای لوح تقدیر، از زحمات تیم پروژه تهیه و تدوین سند تقدیر شد.



 
کد مطلب : ۲۷۶۳۸۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما