۰
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

دولت مسوولیت جبران خسارات ناشی از قطع برق را به عهده بگیرد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۳
دولت مسوولیت جبران خسارات ناشی از قطع برق را به عهده بگیرد
دولت مسوولیت جبران خسارات ناشی از قطع برق را به عهده بگیرد

آی‌تی‌من- سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در بیانیه خود، به چند مورد از خسارت‌های کسب و کارها ناشی از قطعی برق پرداخته و خواستار جبران این خسارت‌ها، از جمله از طریق حذف حق بیمه سهم کارفرما در دوره قطعی برق و اعلام فورس ماژور در قراردادها شده است.

بیانیه سازمان نصر تهران به این شرح است: 

«یکی از بدیهی‌ترین وظایف و مسوولیت‌های ذاتی دولت‌ها در قبال عوارض و مالیات‌های متعددی که از کلیه فعالان اقتصادی و آحاد مردم دریافت می‌کنند، تامین بستر مناسب و زیرساخت‌های حیاتی برای آنها است. متاسفانه در سالی که انتظار می‌رفت دولتمردان با تدابیر لازم برای رفع موانع و بهبود فضای فعالیت کسب و کارها تلاش کنند، به ناگاه با پدیده‌ای نامتعارف و غیرقابل قبول به نام قطعی منظم روزانه برق مواجه شدیم!

در حالی که به باور نخبگان این صنعت و در عصر انقلاب دیجیتالی، حکمرانان توانایی پیش‌بینی نیازهای آتی جوامع را برای دهه‌های آتی و مبتنی بر فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی، داده‌های عظیم و ..... دارند، ارائه دلایل غیر موجه مسوولان مربوطه در غافلگیری از رشد غیرمتعارف مصرف انرژی آن هم براساس چندین پارامتر مشخص و پیش‌بینی پذیر، نه تنها پذیرفته نیست بلکه نشانه‌ای دیگر از ناکارآمدی و عدم کفایت و تقصیر در مسوولیت‌های مربوطه است.

خسارت‌های ناشی از کاهش ظرفیت تولید و ارائه خدمات - از 25 تا 50 درصد به واسطه قطع برق روزانه 2 تا 4 ساعت در زمان کاری- دارای ابعاد متعددی است که نیاز به جبران از سوی مسئولان ذیربط دارد. اهم این موارد عبارت است از:

• خسارت ناشی از جبران خدمت دریافت نشده کارکنان شاغل در زمان قطعی برق که حداقل به میزان 25 درصد هزینه حقوق برآورد می‌شود.

• خسارت ناشی از انجام ندادن تعهدات به موقع و خسارت‌های ناشی از دیرکرد در قراردادهای تعهد آور

• خسارت‌های وارد شده به زیرساخت‌های الکترونیکی و مواد فاسد شدنی وابسته به انرژی

• افزایش هزینه‌های غیر ضروری کسب و کارها در تامین انرژی جایگزین، همچون نیاز به خرید دستگاه‌های مولد برق و محافظ‌ها، باتری‌ها و ...

بر این باوریم با توجه به اینکه مسئولیت بروز این بحران تماما به عهده دولت است، لذا جبران تمامی خسارت‌های ناشی از آن نیز تا زمان رفع مشکل به عهده دولت خواهد بود. از این رو پیشنهادات حداقلی ذیل جهت تصویب در هیات دولت یا پیگیری از سوی دیگر مراجع نظارتی ارائه می‌شود:

• حذف سهم بیمه کارفرمایان از لیست تامین اجتماعی در دوره قطعی برق (از اول خرداد 1400)

• قبول کلیه هزینه‌های اجباری مترتبه بر مشاغل جهت جبران انرژی و کسر آن از اولین مبالغ مالیات‌ها و عوارض دریافتی همانند ارزش افزوده و مالیات عملکرد

• ابلاغ شرایط فورس ماژور و درخواست افزایش حداقل 25 درصد در زمان انجام تعهدات در قراردادها

• پرداخت خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های الکترونیکی»
 
کد مطلب : ۲۷۶۴۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما