کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تولید نقشه ماده تاریک با هوش مصنوعی

11 خرداد 1400 ساعت 14:12

نقشه جدیدی که با کمک هوش مصنوعی از ماده تاریک تولید شده، نشان می‌دهد که این ماده، پلی برای اتصال کهکشان‌ها به یکدیگر است.



آی‌تی‌من- دانشمندان و محققان جامعه ستاره شناسی آمریکا، این نقشه را با کمک هوش مصنوعی تولید کرده‌اند.

این نقشه بر کهکشانی‌های همسایه و اطراف کهکشان راه‌شیری متمرکز است.

محققان برای تولید این نقشه، یک برنامه  یادگیری ماشین را برای شبیه‌سازی ماده‌های تاریک و ماده‌های مرئی آموزش دادند و پس از فازهای آزمایشی، داده‌های جهان واقعی به این الگوریتم داده شد.

در نتیجه نقشه‌ای از ماده تاریک در کهکشان‌های همسایه و تعامل آنها با ماده مرئی به دست آمد.

این نقشه موارد متعددی را نشان می‌دهد که پیش از این دانسته می‌شد، اما در عیم حال، حاوی اطلاعات جدیدی مبنی بر این است که ماده تاریک، کهکشان راه‌شیری را با کهکشان‌های اطرافش متصل می‌کند. چنین اتصالاتی را می‌توان بین سایر کهکشان‌ها نیز مشاهده کرد.

این تحقیقات در ژونال اختر فیزیک منتشر شده است.

گفتنی است که ماده تاریک (Dark Matter)، نوعی از ماده است که فرضیه وجود آن در اخترشناسی و کیهان‌شناسی ارائه شده‌ تا پدیده‌هایی را توضیح دهد که به نظر می‌رسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهده‌شده در جهان بیشترست. ماده تاریک به‌طور مستقیم با استفاده از تلسکوپ قابل مشاهده نیست، مشخصاً ماده تاریک نور یا سایر امواج الکترومغناطیسی را به میزان قابل توجهی جذب یا منتشر نمی‌کند. به بیان دیگر ماده تاریک به سادگی ماده‌ای است که واکنشی نسبت به نور نشان نمی‌دهد. در عوض، وجود و ویژگی‌های ماده تاریک را می‌توان به‌طور غیرمستقیم و از طریق تأثیرات گرانش بر روی ماده مرئی، تابش و ساختار بزرگ مقیاس جهان نتیجه گرفت. طبق داده‌های تیم مأموریت پلانک در سال ۲۰۱۳ و بر پایه مدل استاندارد کیهان‌شناسی، کل جرم-انرژی موجود در جهان شناخته‌شده شامل ۹/4 درصد ماده معمولی، 8/۲۶ درصد ماده تاریک و 3/۶۸ درصد انرژی تاریک تشکیل شده‌است. یعنی ماده تاریک 8/۲۶ درصد کل ماده موجود در جهان را تشکیل می‌دهد و انرژی تاریک و ماده تاریک روی هم رفته 1/۹۵ درصد از کل محتویات جهان را تشکیل می‌دهند.
 


کد مطلب: 276506

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/276506/تولید-نقشه-ماده-تاریک-هوش-مصنوعی

ITMen
  https://www.itmen.ir