۰
در پی توافق گروه G7

کارشناسان: آمازون ممکن است از زیر بار مالیات شانه خالی کند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۳
کارشناسان: آمازون ممکن است از زیر بار مالیات شانه خالی کند
کارشناسان: آمازون ممکن است از زیر بار مالیات شانه خالی کند

آی‌تی‌من-  وزرای مالی گروه G7 در نشست روز شنبه گذشته خود در لندن، توافقی را با هدف افزایش مالیات شرکت‌های بزرگی مانند اپل، فیس‌بوک، مایکروسافت و گوگل به امضا رساندند. بر اساس این توافق‌نامه، شرکت‌های مذکور باید درصدی از سود خود را دربازارهایی که فروش بالا و حضور اندکی در آن دارند بپردازند. این علاوه بر حداقل مالیات شرکت جهانی آنهاست. با این حال، وزرای مذکور در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که مالیات مورد اول، فقط در مورد حاشیه سود بالای ده درصد برای بزرگ‌ترین شرکت‌های چند ملیتی اعمال می‌شود؛ محدودیتی که می‌تواند آمازون را از پرداخت این مالیات معاف کند.

آمازون یکی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای دنیا با ارزش بازار 1.6 تریلیون دلاری و فروش 386 میلیارد دلاری در سال 2020 است. با این حال، شاخه لوکزامبورگ این شرکت، در سال 2020 هیچ مالیاتی بابت درآمد فروش خود در  اروپا که 44 میلیارد دلار بوده، نپرداخته است. همین موضوع آمازون را به عنوان هدف اصلی کمپین‌های سیاسی برای ایجاد تغییر در سیستم جهانی مالیات کرده است.

با این وجود، حاشیه سود آمازون در سال 2020 تنها 6.3 درصد بوده است. این شرکت، عمدتا به علت بازسرمایه‌گذاری شدید درآمدها به منظور کسب سهم بازار بیشتر، کسب‌وکار خرده‌فروشی آنلاین خود را در حاشیه سود پایین نگه داشته است، ریچارد مورفی، استاد مهمان حسابداری مدرسته مدیریت دانشگاه شفیلد انگلستان می‌گوید: محدودیت 10 درصدی سود، از این جهت نامناسب است که مدل‌های کسب‌وکار متفاوتی در شرکت‌ها داریم. وی می‌افزاید: رویکردهای موجود کشورها در مورد گزارش سود را به راحتی قابل می‌توان دور زد.  

توافق گروه هفت با هدف ایجاد تحرک در گروه بزرگ‌تر G20 و پس از آن اجلاس OECD صورت گرفته است. فعالان مدنی امیدوارند که مذاکرات OECD که عمدتا مشتکل از کشورهای ثروتمند است، دربرگیرنده رویکردی با عنوان «بخش بندی» (سگمنتیشن) باشد؛ به این معنی که بخش‌های سودآور هر کسب و کار، مالیات مربوط به خود را بپردازند.

اتخاذ رویکرد بخش‌بندی به این معنا خواهد بود که شرکتی مانند آمازون، باید در کشورهایی مانند انگلیس، برای زیرمجموعه‌های سودآوری همچون «آمازون وب» مالیات بپردازد. آمازون وب، زیرمجموعه پرسود آمازون است و سرویس ابری آن (AWS) در سال 2020 حاشیه سودی معادل 30 درصد داشته است.

این شرکت فناوری آمریکایی در سال 2020 بیش از 13.5 میلیارد دلار سود عملیاتی سالانه داشته و درآمدهای سالانه AWS نیز با 30 درصد رشد سالانه به 45.4 میلیارد دلار رسیده است. بنا به گفته منابع آگاه، در حالی این توافقنامه بین کشورهای G7 به امضا رسیده که جزییات نحوه تفکیک درآمدهای شرکت‌های بزرگ بر اساس زیرمجموعه‌های آنها به منظور تعیین مالیات، هنوز مورد توافق قرار نگرفته است.

کارشناسان می‌گویند: این امکان وجود دارد که برخی از این کسب‌وکارها، بخشی از سودشان را به واحدهای زیان‌ده منتقل کنند و به این ترتیب، حاشیه سودشان زیر ده درصد باقی بماند.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۵۴۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما