۰
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران:

مدیریت فضای مجازی به صحنه زورآزمایی تبدیل شده است

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰
مدیریت فضای مجازی به صحنه زورآزمایی تبدیل شده است
مدیریت فضای مجازی به صحنه زورآزمایی تبدیل شده است

آی‌تی‌من-  نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران بر این عقیده است که تهدیداتی که در مورد فیلترینگ بیشتر فضای مجازی و برخورد با شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، بیشتر ناشی از نبود تفکر منسجم و فقدان شناخت کافی در مورد فرصت‌ها، ظرفیت‌ها، امکانات و تهدیدات شبکه‌های اجتماعی است به طوری که معمولا وقتی مقامات ارشد، تذکری را در مورد فضای مجازی مطرح می‌کنند، اولین راهکاری که برای مدیریت این فضا به ذهن دست‌اندرکاران چه در لایه سیاست‌گذاری و چه در لایه اجرا خطور می‌کند، بگیر و ببند و ایجاد محدودیت است.

او توضیح داد: کشور ما اکنون در حوزه فضای مجازی و سرویس‌های اینترنتی در موقعیتی قرار گرفته است که نه مشابه کشورهایی نظیر چین، کره یا روسیه است که سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این مورد به انجام رسانده، زیرساخت‌های خود را آماده کرده و با ایجاد فضای رقابتی اجازه داده‌اند، شبکه‌های اجتماعی‌شان رشد کنند و مردم این کشور‌ها نیز با توجه به ماهیت بومی‌و ارتباط جدی با این محصولات، آنها را برگزید‌ه‌اند. در عین حال نه شبیه کشورهایی هستیم که فضای مجازی خود را صرفا در مورد موضوعات خاصی مورد رصد قرار داده و کاربری را به طور عمومی‌محدود نکرد‌ه‌اند. کشور ما، جایی میان این طیف قرار گرفته و معلوم نیست که می‌خواهد چه کند و آنچه به عنوان توسعه زیرساخت‌ها نیز مشاهده شده، بیشتر در قالب پروژه‌های دستوری و پولپاشی بوده است.

او ادامه داد: آنهایی که به مسایل از منظر سیاسی و امنیتی می‌نگرند، مدافع اعمال محدودیت‌های بیشتر هستند و آنهایی که مجبورند راجع به مشاغل، کسب‌وکارها و فرصت‌های فضای مجازی پاسخگو باشند، قاعدتا می‌خواهند سیاست دیگری اتخاذ کنند و این محدوده به صحنه زورآزمایی تبدیل شده است.

او ادامه داد: اگر بنا داریم ریسک‌های فضای مجازی را کاهش دهیم و از فرصت‌های آن بیشتر استفاده کنیم، راه‌حل فیلترینگ بیشتر نیست؛ چرا که فیلترینگ صرفا بازار فیلترشکن‌ها را توسعه داده و همه را وارد کارهای غیرقانونی می‌کند. چنانکه مشاهده می‌کنیم صدر تا ذیل نظام همه در شبکه‌های فیلتر شده نظیر توییتر و کلاب‌هاوس حضور دارند و این شرم‌آور است. یعنی مشخص نیست که حضور در این شبکه‌ها به منزله قانون شکنی بوده یا نیست.
 
کد مطلب : ۲۷۶۵۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما