کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علی اصغر قائمی، کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران در دیدار با فعالان حوزه رمز‌ارز:

رمزدارایی‌ها باید در شئون مختلف مدیریت شهری به کار گرفته شوند

26 خرداد 1400 ساعت 12:08

درجلسه‌ای که با حضور یکی از کاندیداهای شورای اسلامی‌شهر تهران و فعالان حوزه رمز دارایی‌ها برگزار شد، به ضرورت قانونمندسازی فعالیت در حوزه رمزدارایی در کشور و استفاده از فناوری‌های نوین مالی در حوزه مدیریت شهری پرداخته شد.



آی‌تی‌من- علی اصغر قائمی‌ کاندیدای ششمین دوره شورای اسلامی‌شهر تهران در این جلسه، در خصوص کاربردی شدن رمزدارایی در حوزه مدیریت شهری گفت: درصورت تعیین تکلیف حوزه رمزدارایی‌ها شامل انواع توکن‌های دارایی پایه، پول الکترونیکی و ... در کشور و تبیین چارچوب قانونی آن، می‌توان از رمزدارایی در جهت توکنایز کردن دارایی‌های شهر و برخی امور شهری بهره گرفت.

وی ضمن اشاره به این موضوع که باید برای ارتقا و پایدارسازی درآمدهای مدیریت شهری سراغ روش‌های جدید رفت، افزود: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سعی داریم تا درصورت انتخاب به عنوان عضو شورای اسلامی‌شهرتهران از فناوری DLT و توکن‌های موسوم به رمزدارایی‌ها در شئون مختلف مدیریت شهری استفاده کنیم.

قائمی‌اضافه کرد: با طراحی و اجرای یک مدل دقیق و مبتنی بر قوانین بالادستی می‌توان از فناوری بلاک‌چین در توکنایز کردن دارایی‌ها، برخی خدمات شهری و راهبری بودجه غیرنقد شهرداری تهران استفاده کرد و ضمن ارتقا محسوس سطح شفافیت مالی و عملکردی، منابعی پایدار را درجهت منافع شهر ایجاد نمود.

وی همچنین بر اهمیت موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید کرد و اظهار داشت:  بلوغ فکری و شکل‌گیری درک و دغدغه‌ای صحیح درخصوص موضوع و نقش ICT و فناوری اطلاعات به عنوان جزء لاینفک مدیریت شهری خود دستاورد قابل توجهی محسوب می‌شود و یکی از نشانه‌های آن همین حضور متعدد نامزدهای عضویت در شورای شهر تهران از بین فعالان و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات در تهران است و به امید خدا فارغ از اینکه کدام گزینه منتخب شهروندان تهران باشند، توسعه این فناوری در بخش‌های مختلف مدیریت شهری را تسهیل خواهد کرد.

مدیرعامل سابق سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران خاطر نشان کرد: اشراف همه حوزه‌ها به موضوع ICT یک ضرورت است و باید مانند سواد و یک زبان برای تعامل بر حضور و فرهنگ‌سازی آن تاکید شود.

وی تصریح کرد: تخصیص حداقل یک کرسی به موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات در شورای شهر تهران می‌تواند الگویی برای سایر شهرها و بخصوص کلانشهرها شود.

قائمی‌تاکید کرد: فضای شورای شهر هر شهری باید تخصصی شده و با استفاده از متخصصان و کارشناسان در جهت پیاده‌سازی مدیریت شهری تخصصی حرکت کند.

این کاندیدای شورای شهر تهران اظهار کرد: در این دوره که دیگر مقدور نیست اما امید است در دوره‌های بعدی انتخابات شورای شهر کلان‌‌شهرها، مراکز استان‌ها و شهرهای دیگر نیز متخصصان و فعالان حوزه ICT کاندیدای ورود به شورای شهر باشند تا این اتفاق رقم بخورد.

 شروع به حرکت چرخ‌دنده‌های قانونگذاری حوزه رمزدارایی در مجلس
درادامه منبتی، دبیر جلسات تعیین تکلیف رمزدارایی در مجلس نیز درخصوص برگزاری جلساتی با موضوع تعیین تکلیف حوزه رمزدارایی درکشور اظهار کرد: چرخ‌دنده‌های قانون‌گذاری حوزه رمزدارایی از سوی مجلس به حرکت درآمده و سعی براین است تا استراتژی‌های مناسب این حوزه با هم‌افزایی و ایفای نقش تمام نهادهای مرتبط در کشور تعریف شود.

وی ادامه داد: در جلسات هم‌اندیشی و هماهنگی حوزه رمزدارایی، نماینده‌هایی از صرافی‌های مربوطه، پلتفرم‌های تبادلی و انجمن‌ها و صنوف رایانه‌ای مرتبط حضور داشتند تا به موضوع ایجاد و تبیین ساختار و چارچوب مشخص حوزه رمزدارایی در کشور پرداخته شود.

منبتی خاطرنشان کرد در این جلسات و بررسی‌ها و جلسات فنی که ادامه‌دار خواهد بود قرار است مسیر منتهی به قانونمندسازی فعالیت‌های زیرمجموعه فناوری دفترکل توزیع‌شده، بلاک‌چین و بروز آن در قالب انواع توکن‌ها و رمزدارایی‌ها در کشور مشخص شود و دراین راه مجلس از کارشناسان و متخصصان این حوزه نیز بهره‌مند خواهد شد.

 تعیین ذینفعان حوزه رمزدارایی در مجلس
این کارشناس بیان کرد: باید ضمن تثبیت و نیل به اتفاق نظر روی تعاریف بعضا پیچیده این حوزه، ذینفعان بازار رمزدارایی و مسوولیت هر دستگاه و نهاد مرتبط به این موضوع تعیین شود تا هر کس با توجه به شرح وظایف و مسوولیت خود عمل کند.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که قرار نیست مجلس همه کاره حوزه رمزدارایی شود گفت: رییس مجلس شورای اسلامی‌در جهت تعیین تکلیف و مسکوت نماندن وضعیت حوزه رمزدارایی و پیشگیری از بحران‌های احتمالی گام برداشته و قدم‌های بعدی باید بر اساس تعیین مسوولیت‌ها توسط دولت و نهادهای ذیربط برداشته شود.

وی همچنین به تدوین نقشه راه حوزه رمزدارایی از سوی مجلس اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت و ابعاد متنوع موضوع نباید با سرعت در این خصوص تصمیم‌گیری شود و در تدوین نقشه راه باید ذینفعان این حوزه نیز درگیرشوند.

وی یادآور شد: اولویت اول مجلس تدوین نقشه راه بازار رمزدارایی و فناوری‌های مربوطه به عنوان بخشی از حوزه دیجیتال فاینانس است تا قطار توسعه و قانونمندسازی این حوزه حرکت خود را در مسیر درست ادامه داده و مردم با اطمینان خاطر از مزایای آن بهره‌مند گردند.

 فعالان حوزه رمزدارایی خواهان قانونی شدن فعالیت
در ادامه این نشست وحید والی، مدیرعامل شرکت نیک اندیش ضمن تشکر از مجلس برای اقدام در جهت تعیین تکلیف فعالان حوزه رمزدارایی گفت: بعد از ورود مجلس به حوزه رمزدارایی، مذاکره برای فعالان این حوزه تسهیل شد زیرا در حدود ده سال، تمام تلاش فعالان حوزه رمزدارایی در کشور این بوده که وجاهت قانونی این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به این موضوع که کشور در شرایط اقتصاد تحریمی‌قرار دارد، گفت: تمامی‌‌راهکارهای ما باید مبتنی بر ایستادگی در مقابل تحریم‌ها ارائه شود و بدین شکل آثار ناشی از تحریم‌ها را خنثی کنیم.
والی خاطر نشان کرد: تصمیم‌گیری در جهت قانونمندسازی نباید تنها مختص به حوزه رمزدارایی باشد بلکه باید چارچوب و ساختار فعالیت در حوزه مجموعه فناوری‌های نوین مالی ایجاد شود تا بتوان در جهت توسعه اقتصاد کشور حرکت کرد.

وی ضمن تاکید بر احراز هویت صرافی‌ها به تشکیل یک کمیته خود تنظیم‌گر اشاره کرد و گفت: این کمیته از نماینده‌‌های انجمن بلاک چین، انجمن فین تک و سازمان نصر کشور تشکیل شده تا بتوانیم درجهت تعیین تکلیف وضعیت حوزه رمزدارایی و رفع مشکلات فعالان این حوزه گام برداریم.

مدیرعامل این شرکت فعال در حوزه رمزدارایی بیان کرد: فعالان حوزه رمزدارایی به دنبال وجاهت قانونی خود هستند و آمادگی هرگونه شفاف‌سازی در خصوص فعالیت‌های خود و تراکنش‌های مالی شرکت‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: دو دغدغه از سوی مسوولان دولتی درخصوص فعالان حوزه رمزدارایی مطرح است که یکی از این مشکلات احراز هویت فعالان حوزه رمزدارایی و دغدغه بعدی دولتی‌ها شفافیت در تراکنش‌های مالی این شرکت‌ها است.

والی تاکید کرد: فعالان حوزه رمزدارایی آمادگی کامل جهت هرگونه شفاف‌سازی در عملکرد خود را برای ارائه به مسوولان نهادهای مرتبط دارند تا درصورت تایید سوابق، راهکارهای کارگشا درجهت توسعه اقتصاد کشور اجرایی شود.

وی درادامه گفت: درصورت شفاف سازی درخصوص فعالان حوزه رمزدارایی، دایره اعتمادی از نهادهای امنیتی و نظارتی تشکیل شده و این حوزه ریل‌گذاری می‌شود.

این فعال حوزه رمزدارایی خاطر نشان کرد: درحال حاضر نمی‌توان قانونی را برای حوزه رمزدارایی تعریف کرد زیرا تکنولوژی و فناوری‌ها در حال رشد و به‌روزرسانی هستند.

 اعلام همراهی فعالان حوزه رمزدارایی با مجلس
درادامه این نشست سایر شرکت‌های فعال در حوزه رمزدارایی نیز به توضیحاتی در خصوص مشکلات حوزه رمزدارایی و راهکارهای کارساز پرداختند.

ضرورت اصلاح تبصره 7 رمزدارایی‌ها، تعیین جنس رمزدارایی‌ها از نوع دارایی و ضرورت چابکی ارتباط مجلس با فعالان حوزه رمزدارایی از جمله مواردی است که دیگر فعالان حوزه رمزدارایی به آن پرداختند.

فعالان حوزه رمزدارایی در این جلسه بر تبعات جدی ارز محسوب کردن رمزدارایی‌ها تاکید کردند.

آن‌ها اظهار کردند که ارز پولی است که یک دولت به آن اعتبار می‌دهد و در صورتی که رمزارزها، ارز محسوب شوند، بانک مرکزی موظف است مسوولیت آن را بپذیرد.

 این در حالی است که هیچ دولت دیگری به جز السالوادور تا به حال این مسوولیت را نپذیرفته است. 

آن‌ها تاکید کردند که بازار رمزارزها تا ده سال آینده دچار این نوسانات خواهد بود و کسی قادر به جلوگیری از این نوسانات نیست و اگر دولتی پشت رمزارزها قرار بگیرد، مسوول این نوسانات خواهد بود.

 انتقاد فعالان حوزه رمزدارایی نسبت به اتهام خروج ارز 
همچنین فعالان این حوزه از جمله انجمن بلاک چین نسبت به اتهام خروج ارز از کشور از طریق رمزدارایی‌ها واکنش نشان داده و به این موضوع انتقاد کردند.

این انجمن نسبت به خروج ارز از طریق رمزدارایی‌ها اعتراض داشته و این موضوع را تکذیب کرده است.

تمامی‌‌فعالان حوزه رمزدارایی در این جلسه آمادگی خود را در جهت همراهی و همکاری با مجلس و مسوولان دولتی در راه قانونمندسازی و تعیین تکلیف حوزه رمزدارایی اعلام کردند.


کد مطلب: 276606

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/276606/رمزدارایی-ها-باید-شئون-مختلف-مدیریت-شهری-کار-گرفته-شوند

ITMen
  https://www.itmen.ir