کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توضیحات درباره حواشی برگزاری الکترونیکی انتخابات

ایلنا , 30 خرداد 1400 ساعت 13:02

رییس ستاد فناوری اطلاعات ستاد انتخابات وزارت کشور با حضور در جمع خبرنگاران توضیحاتی را پیرامون برگزاری الکترونیک انتخابات ارایه کرد.



آی‌تی‌من-  امیر شجاعان با بیان اینکه برای برنامه انتخابات سامانه‌ جامع انتخابات را طراحی کردیم که به صورت الکترونیکی برنامه‌ها را پوشش می‌دهد، گفت: فرآیندها در این سامانه در وضعیت انتخابات به حدی است که این سامانه بهبود شرایط بهتری را برای صیانت از آرا و کیفیت ارایه اطلاعات دارد. یکی از اتفاقاتی که در این دوره با ناظرین شورای نگهبان رقم زدیم این بود که همزمان که مجریان به آن دسترسی داشتند پروتکل‌ها را نهایی می‌کردیم، یکی از پروتکل‌ها این بوده است که در ابتدای صبح که دستگاه‌ها می‌خواهند احراز هویت را آغاز کنند، صورتجلسه آغازین صبح توسط مجموعه ناظرانی که در چندین هزار شعبه و مجریانی که از طرف وزارت کشور حضور دارند‌ به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. 

وی افزود: طبیعتاً باید تمام تجهیزات الکترونیکی‌مان در شعب مستقر می‌بودند و از طریق کارت‌های الکترونیکی که امکان امضا را برای ما به صورت الکترونیکی پدید می‌آورد، این کار صورت گرفته است. ما در اجرای این کار در روز اخیر در بعضی از شعب یک مقدار با تأخیر مواجه شدیم که علت آن نیز این بود که یوزرنیم و پسوردها یا به موقع نرسیده بود یا بعضی از این‌ها فراموش شده بود که  توسط عزیزان در شعب به سرعت برطرف شد که باعث شد تغییراتی در شعب داشتیم. 

رییس مرکز توسعه دولت الکترونیکی وزارت کشور ادامه داد: حدود ۷۰ هزار شعبه داشتیم و فقط راجع به این موضوع صحبت می‌کنیم. اگر یک درصد از آنها دچار مشکل شود یعنی راجع به ۷۰۰ شعبه صحبت می‌کنیم که ممکن است برای خیلی از عزیزان این سبک خوشایندی نباشد. این مطلبی که مطرح می‌شود حاصل عملکرد این یک درصد است این اتفاق افتاده است و مشکل نیز برطرف شده است، اما تجربه بسیار خوبی را در انتخابات و همکاری با ناظران که مسوولیت آن با مجموعه شورای نگهبان است، داشتیم که می‌تواند در دوران بعد شرایط را خیلی بهتر کند و مسائلی که وجود را برطرف کند.

وی درباره تجهیزات نصب شده در شعب اخذ رای گفت: اگر همه ارتباط این تجهیزات با مجموعه ستاد انتخابات کشور قطع شود آنها می‌توانند به صورت آفلاین کار خودشان را ادامه دهند و از هیچگونه تعلل و تأخیری در مجموعه اجرایی و ارتباطی باعث ایجاد وقفه در رای‌گیری نمی‌شود، لذا در طول روز گذشته تنها یک مورد ساعت ۹:۱۶ تا ۹:۳۸ دقیقه به مدت ۲۲ دقیقه در ساختارهای پردازش اشکالات کوچکی به وجود آمد که شعب ما متوجه آن نشده و ما توانستیم با ری‌استارت کردن ده‌ها سرور مشکل آن را رفع کنیم و هیچ مشکلی نیز در این حوزه وجود نیامد.

شجاعان با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های سامانه جامع انتخابات این است که ما به طور مداوم وضعیت تعرفه‌هایی که در شعب توزیع می‌شود را رصد می‌کنیم‌، گفت: یعنی در ابتدای صبح تعرفه‌ها را توزیع می‌کنیم مشخص است که به هر شعبه چقدر تعرفه داده‌یم با توجه به اینکه استعلام‌ها صورت می‌گیرد، ما تقریباً در تمامی شعب می‌دانیم که چه تعداد تعرفه مصرف شده است و اگر به نقطه‌ای برسیم که تعرفه لازم بوده که آن را تامین کنیم‌ حتماً این کار را می‌کنیم و هیچ گونه گزارش  درباره مشکل تعرفه نداریم و اگر مطلبی باشد درست نبوده است.

وی بار دیگر گفت: راجع به ۷۰ هزار شعبه در اقصی نقاط کشور صحبت می‌کنیم و از برخی از نقاطی که تجهیزات ما و امکانات ما  با بالگرد انتقال پیدا کرده است. وظیفه ما این است که صندوق‌ها را به هر وضعیتی به دورترین نقاط نیز ارسال کنیم. لجستیک، تجهیزات این کار بسیار کار دشواری است و و دشواری‌هایی فراوانی دارد، اما تمامی این‌ها می‌تواند به خوبی انجام شود. به جز چند مورد نادر هیچگونه مشکلی در توزیع کارت‌های الکترونیکی که برای راه‌اندازی شعب و امضای ناظرین بوده عملا وجود نداشته و اشتباهات کوچک در صبح بود که آنها نیز مرتفع شده است.

رییس مرکز فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور افزود: صندوق‌های الکترونیکی در دوره قبل در ۱۳۹ شهر اجرایی شد که در این دولت تصمیم گرفتیم که ۲۵ مرکز استان نیز این اقدام انجام شود البته در کنار این صندوق‌ها صندوق‌های سنتی نیز اطمینان بیشتر قرار گرفت.

 


کد مطلب: 276625

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/276625/توضیحات-درباره-حواشی-برگزاری-الکترونیکی-انتخابات

ITMen
  https://www.itmen.ir