کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش جدید ITU نشان داد

بهبود جایگاه ایران در حوزه امنیت سایبری

سازمان فناوری اطلاعات , 15 تير 1400 ساعت 12:08

سازمان فناوری اطلاعات ایران از ارتقای ۶ رتبه ای جایگاه مدیریت امنیت سایبری کشور در سطح جهان خبر داد.



آی‌تی‌من-  در راستای انجام مأموریت محوله به سازمان فناوری اطلاعات ایران به‌عنوان نماینده وزارت ارتباطات در همکاری‌های مشترک بین المللی با مجامع جهانی نظیر اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU)، این سازمان توانست با انجام تحقیقات میدانی و بررسی‌های کارشناسی، ضمن شناسایی نقاط قوت و توانمندی‌های سایبری کشور و ارایه مستندات فنی و مدیریتی، جایگاه کشور را در ارزیابی شاخص‌های جهانی امنیت سایبری (GCI) ، شش رتبه ارتقا دهد.

این سنجه‌های ارزیابی متشکل از پنج رکن قانونی، فنی، ظرفیت‌سازی، سازمانی و تعاملاتی و ۲۰ شاخص اصلی و بیش از ۸۰ سوال است که مراتب در پرسشنامه‌ای طراحی شده‌اند و کشورها طی دوره‌های زمانی مشخص ضمن پاسخ‌گویی به سوالات، ملزم به ارایه مستندات و شواهد فنی نیز هستند.

موفقیت به دست آمده در حالی است که در سال‌های اخیر علاوه بر پیچیده‌تر شدن ساختار حملات، نرخ تهدیدات و حملات سایبری نیز رشد فزاینده‌ای داشته و مهاجمین سایبری تلاش فراوانی برای ایجاد اختلال و فعالیت‌های خرابکارانه در فضای سایبری کشور به کار بسته بودند.

جمهوری اسلامی‌ایران در شرایط مقابله با محدودیت‌ها و مدیریت ویروس همه‌گیر کرونا و تأثیراتی که این پاندمی‌بر پیکره نیروی انسانی کشور داشته، با ارتقا یک رتبه در سطح منطقه و شش رتبه در بین کل کشورهای جهان موفق شد تا با اخذ جایگاه ۵۴ در بین ۱۹۴ کشور، سنجه‌های توسعه مدیریت امنیت اطلاعات را در فضای سایبر بهبود ببخشد و از این راه، نرخ آسیب و خسارات احتمالی در مواجهه با تهدیدات و حملات سایبری را تعدیل کند.

سازمان فناوری اطلاعات ایران با مشارکت فعال در مجامع بین المللی توانسته تا با اصلاح و بهبود مسیر حرکت سایبری منطبق با استانداردها، به‌روش‌ها و تکنیک‌های این حوزه، گام‌های راهبردی مؤثری را در جهت امن‌سازی بیشتر فضای تولید و تبادل اطلاعات بردارد و در بین کشورها جایگاهی مناسب را به خود اختصاص دهد.

بدیهی است تداوم این موفقیت و بهبود این جایگاه، نیازمند همکاری همه‌جانبه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و عزم قاطع ملی در رعایت ملاحظات و الزامات امنیت سایبری و توجه به دستورالعمل و استانداردهای فنی و مدیریتی حوزه امنیت سایبری در سطح کل کشور است.
 


کد مطلب: 276752

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/276752/بهبود-جایگاه-ایران-حوزه-امنیت-سایبری

ITMen
  https://www.itmen.ir