۰

قدردانی معاون وزیر ارتباطات از آزاده داننده

تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۳
قدردانی معاون وزیر ارتباطات  از آزاده داننده
قدردانی معاون وزیر ارتباطات از آزاده داننده

آی‌تی‌من-  امیر ناظمی، در صفحه‌ اینستاگرام خود نوشت: خانم داننده یکی از پیشروان حوزه فناوری اطلاعات هستند، و دوره‌ای نیز رییس نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران. از آن افرادی که بسیاری از سدهای شکسته‌شده امروز یادگار آنان است. دوست ندارد به زن بودن‌اش اشاره شود؛ یا به قول خودش کارهایش نادیده گرفته شود و با گفتن جمله‌هایی مانند «نخستین زن رییس نظام صنفی» یا «کارآفرین زن» کارنامه حرفه‌ای‌اش تقلیل داده شود تنها به جنسیت‌اش.

ناظمی‌ در ادامه نوشت: اما صحبت با او فرصت دیدن ناروایی‌های جهان مردانه‌ای است که ما ساخته‌ایم. از همان جملات ساده‌ای مانند «زن است دیگر» تا ارزش‌دهی به کارهای مردانه، مانند «قول مردانه» یا «مثل یک مرد مدیریت می‌کند»! همین جملات ساده است که در پس آن ارزش‌دهی به مرد در برابر زن و سلسله‌مراتبی دیدن جنسیت آغاز می‌شود. برخی انسان‌ها فراتر از شعارها و مطالبات، خودشان همان اتفاقی هستند که دیگران از آن تعریف می‌کنند. شاید خیلی‌ها از عدالت جنسیتی سخن می‌گویند یا از دشورای‌های اتفاقی مانند «یک مدیر زن بودن»؛ اما خانم داننده خودش همان اتفاق است، خودش همان کسی است که باید چند برابر یک مرد می‌درخشید، تا مورد پذیرش جامعه مردانه قرار می‌گرفت، و البته که دیده هم شد.

‌او در ادامه افزود: می‌گفت سال‌ها پیش، روزی در هواپیما پسر کوچک آن روزهایش، میان او و پدرش نشسته بوده است و پدر و مادر هر دو مشغول خواندن روزنامه. پسرک که حوصله‌اش سر می‌رود، رو به مادر می‌کند و می‌گوید «آخه کدوم زنی روزنامه می‌خونه؟». پسرک می‌گوید تا مادر هم‌بازی‌اش شود، اما خانم داننده نتیجه‌ای دیگر می‌گیرد: پیش‌فرض‌هایی که جامعه به فرزندانش می‌دهد، از رفتار او قوی‌تر است و باید بیش از گذشته مراقب این خطر باشد!

ناظمی، داننده را یکی از چهره‌های فناوری اطلاعات دانست و ادامه داد: سال ۹۸ تصمیم داشتیم در رویدادی هر ساله چند چهره فناوری اطلاعات را به عنوان چهره سال قدردانی کنیم؛ و نخستین چهره هم خانم داننده بودند، اما کرونا آمد تا رویداد مدام به تعویق بیفتد. حالا همان قدردانی را چند نفره برگزار کردیم و بزرگان و دوستان تنها به نوشتن یک جمله برای ایشان اکتفا کردند. افسوس که کرونا فرصت تقدیری شایسته او را از ما تا حالا گرفته است. 
 
مرجع : سازمان فناوری اطلاعات
کد مطلب : ۲۷۶۷۸۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما