۰

فروش آیفون در فروشگاه‌های ال‌جی منتفی شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۹
فروش آیفون در فروشگاه‌های ال‌جی منتفی شد
فروش آیفون در فروشگاه‌های ال‌جی منتفی شد

آی‌تی‌من- از اوایل سال جاری میلادی ال‌جی اعلام کرد که ممکن است که کسب و کار موبایل خود را متوقف کند و به شکل کامل از ساخت گوشی‌های هوشمند کنار بکشد. 

در همین راستا ال‌جی چند ماه بعد به شکل رسمی خروج خود از بازار تلفن همراه را اعلام و با تجارت موبایل خداحافظی کرد.

این موضوع در حالی اتفاق افتاد که بخش موبایل ا‌ل‌جی از مدت‌ها پیش زیان‌ده شده بود و ماندن در بازاری که جز ضرر و زیان برایش چیزی در پی نداشت، غیر منطقی بود. 

چرا که این شرکت نه تنها نمی‌توانست با رقبایی همچون سامسونگ و اپل رقابت کند، بلکه قدرت رقابت با شرکت‌های کوچک و ناشناخته چینی را نیز نداشت. 

در واقع به نظر می‌رسد ظهور کمپانی‌های چینی در عرصه ساخت گوشی‌های هوشمند باعث شد تا ال‌جی سهمش را در بازار موبایل دنیا از دست بدهد و به این شکل کم‌کم میزان فروش و درآمدش آنقدر کاهش پیدا کند که دیگر امکان ادامه فعالیت را نداشته باشد. 

بر این اساس از اوایل سالجاری میلادی تصمیم گرفت که از بازار موبایل خداحافظی کند و بخش تجارت موبایل را به شکل کامل کنار بگذارد.

به این ترتیب بود که ادعا شد اپل تصمیم دارد که از فروشگاه‌های این کمپانی برای فروش محصولات خودش بهره ببرد چرا که اپل برخلاف بقیه کشورها که سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارد، در کشور کره سهم زیادی ندارد بر این اساس به نظر می‌رسید قصد دارد از این فرصت بهترین استفاده را ببرد.

البته ظاهرا چنین حرکتی منطقی است، زیرا فروشگاه‌های ال جی از این پس به دلیل نبود گوشی‌هایش خالی می‌شوند.

با همه اینها اپل و ال جی به منظور همکاری وارد مذاکره شدند و هنوز مشخص نبود که این همکاری فرجامی خواهد داشت یا خیر.

در این زمینه البته ابهاماتی هم وجود داشت که آیا فروش گوشی‌های اپل در فروشگاه‌های ال جی توسط کارمندان اپل صورت می‌گیرد یا کارمندان ال جی از فروشگاه مادر این شرکت  در بخش فروش همکاری می‌کنند، یا اینکه اپل چه نوع محصولاتی را در این فروشگاه‌ها به فروش می‌رساند؛ مثلا فقط آیفون، آیپد‌ها و ساعت‌هایش را یا سایر محصولات مک بوک و کامپیوترهایش را در این فروشگاه‌ها عرضه خواهد کرد.

ظاهرا این مذاکرات همچنان ادامه داشت و قرار بود تا پایان ماه ژوییه یعنی زمان فروش آخرین گوشی‌های ال‌جی، این شرکت‌ها به توافق نهایی برسند.

بر این اساس امروز خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه به‌دنبال اعتراضات عمومی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در کره‌جنوبی، برنامه شرکت ال‌جی برای فروش گوشی‌های آیفون اپل در فروشگاه‌های Best Shop به حالت تعلیق در آمده است. 

دولت کره‌جنوبی با در دستور کار قرار دادن سیاستی به‌دنبال محافظت از خرده فروشان کوچک‌تر است و در این راستا عرضه محصولات رقیب در فروشگاه‌های شرکت‌های بزرگی نظیر سامسونگ و اپل را ممنوع اعلام کرده است.

نگرانی مهم مقامات این است که مراکز خرده فروشی بزرگ‌تر موجب فاصله گرفتن مشتریان از فروشندگان و کسب‌ و کارهای کوچک‌تر شود؛ مشاغلی که در حال حاضر به‌دنبال شیوع فراگیر ویروس کرونا بسیار آسیب‌پذیر هستند.

البته این طرح چندان به مذاق سامسونگ نیز خوش نیامد؛ زیرا غول کره‌ای نگران بود که با افزایش دسترسی کاربران به آیفون‌های اپل، سهم گوشی‌های هوشمند 5G سامسونگ از بازار داخلی کاهش پیدا کند. 

در حال حاضر ال‌جی مالکیت بیش از 400 مرکز فروشگاهی Best Shop در سراسر کشور کره را در اختیار دارد.

ال‌جی نیز با برخی نگرانی‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. 

فروش محصولات اپل موجب فاصله گرفتن نیروی انسانی و منابع مجاری توزیع از محصولات ال‌جی خواهد شد. 

همچنین برخی کارشناسان تصور می‌کنند که فروش گوشی‌های هوشمند بر فروش لوازم‌خانگی (خصوصا محصولاتی که از امکانات هوشمند مرتبط با یک پلتفرم خاص برخوردار هستند) نیز تاثیرگذار خواهد بود. 

بنابراین عدم فروش گوشی‌های تلفن‌همراه می‌تواند برای سایر کسب‌وکارها نیز زیان‌بار باشد؛ پدیده‌ای که مایه نگرانی هر 2 شرکت سامسونگ و ال‌جی خواهد بود.

همچنین بر اساس برخی روایت‌های مطرح شده، اختلاف نظرهای موجود میان اپل و ال‌جی یکی دیگر از دلایل به تعویق افتادن این همکاری به‌شمار می‌رود. 

در حالی‌که ال‌جی مایل به عرضه محصولات اپلی در کلیه فروشگاه‌های برتر خود است؛ اما غول کوپرتینویی بر عرضه محصولات خود تنها در 200 فروشگاه منتخب ال‌جی پافشاری کرده است. 

در واقع سایر فروشگاه‌های ال‌جی ظاهرا فاقد الزامات و استانداردهای تعریف شده از جانب اپل هستند.

بر اساس گزارش‌ها، شرکت ال‌جی فرآیند آموزش کارکنانی که برای فروش محصولات اپلی (شامل آی‌پد و اپل واچ) در حال آماده شدن بودند را متوقف کرده است. 

هنوز مشخص نیست که آیا این طرح پس از پایان شیوع فراگیر ویروس کرونا ادامه خواهد یافت یا خیر. در حال حاضر ال‌جی ادعا می‌کند که این فرآیند موقتا به حال تعلیق در آمده است.

بر این اساس باید منتظر بمانیم و ببینیم که اپل موفق به همکاری با ال‌جی و عرضه محصولاتش در فروشگاه‌های منتخب این کمپانی کره‌ای خواهد شد تا سهم بازار خود را در این کشور نیز افزایش دهد یا با کارشکنی‌های سامسونگ روبه‌رو می‌شود و امکان حضور در این بازار را نخواهد یافت. 

البته به نظر می‌رسد اپل بسیار هوشمندانه در این مسیر قدم می‌گذارد و قطعا اگر تصمیم به حضور در بازار کره جنوبی گرفته باشد، هیچ مانعی نمی‌تواند سدش برای حضور در این بازار شود.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۸۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما