کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سامانه سفته و برات الکترونیکی راه‌اندازی شد

شادا , 4 مرداد 1400 ساعت 14:32

سامانه سفته و برات الکترونیکی درچارچوب پروژه خزانه‌داری الکترونیکی با هدف فراهم اوردن ابزار لازم برای ارایه خدمات الکترونیکی در تسهیلات بانکی و به عنوان ابزاری برای استفاده در زنجیره تأمین و توزیع طراحی و راه‌اندازی شد.



آی‌تی‌من-  رحمت اله اکرمی گفت: طراحی و پیاده‌سازی سامانه سفته و برات الکترونیکی در اجرای قانون برنامه‌های پنجم و ششم توسعه و قوانین تجارت الکترونیکی و مدیریت خدمات کشوری، در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ‌ایران مبنی بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی و ارایه خدمات الکترونیکی به مردم، صورت گرفته است. 

وی با بیان نقش خزانه‌داری کل کشور در سیاست‌گذاری مدیریت اوراق مذکور گفت: در همین راستا، خزانه‌داری کل کشور، طراحی و پیاده سازی سامانه سفته و برات الکترونیکی را در چارچوب پروژه خزانه‌داری الکترونیکی با همکاری دستگاه‌های ذیربط و شبکه بانکی در دستور کار خود قرار داد. 

اکرمی‌ضمن قدردانی از تعاملات ارزشمند مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و سازمان امور مالیاتی افزود: ضوابط اجرایی مربوطه توسط خزانه‌دار کل کشور تهیه شده و به زودی به بانکهای عامل ابلاغ خواهد شد.

اکرمی‌ در ادامه، ارایه خدمات سریع و دقیق به مردم و قطع زنجیره‌های واسطه در ارایه اوراق مذکور، جلوگیری از وقوع جرائمی‌مانند جعل و سوء استفاده‌های احتمالی از اوراق ذکر شده و اصالت و اعتبار بخشی با امضای دیجیتال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک‌های عامل را از جمله مزایای سفته و برات الکترونیکی عنوان کرد. 

خزانه‌دار کل کشور همچنین امکان رصد و پایش فعالیت‌های اقتصادی و مالی توسط وزارت امور  اقتصادی و دارایی، قوه قضاییه و بانک مرکزی از منظر پولشویی و ممانعت از صدور سفته و برات توسط افراد ممنوع المعامله را از دیگر مزیت‌های سفته و برات الکترونیکی برشمرد.

بنا بر ماده ۴۶ قانون محاسبات عمومی‌کشور و ماده ۵۰ قانون مالیات‌های مستقیم در حال حاضر انواع سفته و برات به سفارش اداره کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت خزانه‌داری کل کشور از طریق چاپخانه دولتی ایران روی کاغذ واترمارک با آرم رسمی‌جمهوری اسلامی ‌ایران چاپ و از طریق بانک ملی ایران توزیع و در دسترس آحاد جامعه قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش در این روش به علت واردات کاغذ و سایر ملزومات، هزینه‌های ارزی و ریالی در تولید سفته و برات کاغذی به دولت تحمیل می‌شود و دارای محدودیت‌هایی است، از جمله اینکه به صورت خام تولید شده و در مبادلات اقتصادی برای دولت و ذینفعان قابل رصد نیست. به همین دلیل وزارت امور اقتصادی و دارایی و خزانه‌داری کل کشور در این وزارتخانه فرآیند الکترونیکی کردن اوراق بهادار را طی سال‌های اخیر در دستور کار قرار داده است.
 


کد مطلب: 276877

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/276877/سامانه-سفته-برات-الکترونیکی-راه-اندازی

ITMen
  https://www.itmen.ir