۰
تمدید مهلت ارسال ایده‌ها تا چهارشنبه 13 مرداد

جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی برگزار می‌شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۵
جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی برگزار می‌شود
جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی برگزار می‌شود
 
آی‌تی‌من- محمدحسین ایمانی خوشخو، سرپرست پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی در این نشست خبری که دیروز برگزار شد، با بیان اینکه حرکت در مسیر خلاقیت و نوآوری نیازمند شناسایی فرصت‌های نو در فضای آینده با نگاهی به وضع موجود در زمینه‌های متعدد صنایع خلاق و تولید ایده‌های جدید است، گفت: یکی از اجزای مهم اکوسیستم صنایع خلاق فرهنگی، کسب و کارهای فعال در این زمینه هستند، از آن جا که هر کسب و کار بر مبنای یک نیاز که تبدیل به ایده شده است شکل می‌گیرد، انتخاب ایده نقش به سزایی در آینده کسب و  کار و رشد و توسعه اکوسیستم مورد نظر دارد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در سه سال قبل با هدف توسعه فرهنگی پیشنهاد تاسیس این پارک را داد، افزود: هدف پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، نگاه مولد به فرهنگ است و با ابتکار این جشنواره، امیدواریم که بتوانیم ایده‌پردازان ناشناخته صنایع فرهنگی را شناسایی و معرفی کنیم تا ایده‌های آنها با پردازش و تبدیل به محصول، امکان جذب سرمایه‌گذاری و صادرات را داشته باشد.

سوده صوفی، دبیر جشنواره نیز با بیان اینکه مهلت ارسال ایده‌ها که پیش‌تر امروز (دوشنبه 11 مرداد) اعلام شده بود، تا چهارشنبه (13 مرداد) تمدید شده است، گفت: ایده‌های منتخب داوران جشنواره، در فاز اول مشاوره و منتورینگ دریافت می‌کنند. در بخش مشاوره مراحل تئوری توسعه ایده پیگیری می‌شود و و در مرحله منتورینگ نیز به صورت عملیاتی و جزئی به صاحبان ایده کمک می‌شود تا به طرح تجاری خود دست بیابند.

در مرحله بعد نیز دستگاه‌های همکار مانند صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق صنایع خلاق به سرمایه‌گذاری خواهند پرداخت.
 
اهداف جشنواره
بنا به اطلاعات منتشر شده، 7 هدف به این شرح در جشنواره پیگیری می‌شود:

1.        جریان سازی جهت تولید ایده و تجمیع ایده‌های موجود
2.        تشویق جوانان به ایده پردازی متناسب با نیازها و اولویت‌های کشور
3.        ایجاد الگوی ایده خوب و قابل تبدیل به کسب و کار
4.        معرفی پارک به عنوان جریان ساز و حامی در مسیر تبدیل ایده‌ها به خدامت و محصولات قابل عرضه به بازار
5.        معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری در فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی
6.        معرفی اکوسیستم صنایع خلاق فرهنگی با نقش آفرینی هر یک از اعضای اکوسیستم
7.        تجمیع ظرفیت‌های موجود در اکوسیستم صنایع خلاق فرهنگی در راستای خلق کسب و کارهای ارزش آفرین
 
مراحل برگزاری
صاحبان ایده، باید ایده خود را در قالب فایل word که در سایت پارک بارگذاری شده تا سیزدهم مرداد ماه به شماره واتساپ 09024343845 ارسال کنند.
تمام ایده‌ها بر اساس معیارهای نوآوری، درجه‌ پختگی، امکان تولید، ارزش افزوده اقتصادی، فراگیری استفاده در جامعه، درجه‌ رفع مشکلات جامعه و امکان ارائه در صحنه‌ جهانی مورد ارزیابی، نظرسنجی و رتبه‌بندی داوران جشنواره، متشکل از متخصصتن کارآفرینی و صنایع فرهنگی، قرار می‌گیرند. تعدادی از آنها به عنوان ایده‌ها‌ی برتر شناخته می‌شوند و در مراسم اختتامیه که در روز 19 مرداد برگزار خواهد شد، مورد قدردانی قرار خواهند گرفت.

 همچنین از آنجا که تبدیل ایده‌های خلاقانه به کالا و خدمات و ارائه آنها به بازار نیازمند سرمایه گذاری مادی و معنوی است، صاحبان ایده‌های برتر مورد حمایت پارک، شاما مشاوره، استقرار و جذب سرمایه گذار قرارخواهند گرفت.

حوزه‌های مدنظر
ایده‌های ارایه شده باید در یکی از دو گروه فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق فرهنگی باشند.

فناوری های فرهنگی عبارتند از: فناوری‌های مهندسی انگیزه، بازی‌وار سازی، ارتباطی و رسانه‌ای، سازوکارهای مدیریت بهره‌وری و حکمرانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، آموزشی و یادگیری، نوآوری‌های اجتماعی ،تبلیغات و فروش، فناوری اطلاعات، فناوری آموزش، تولید محتوا و نشر مکتوب و دیجیتال، پویانمایی و پی‌نمایی، سینما و بازی‌های ویدئویی.

صنایع خلاق فرهنگی نیز مواردی همچون میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی، صنایع دیداری وشنیداری، هنرهای تجسمی، اسباب بازی و سرگرمی، طراحی صنعتی، گرافیک، نشر و چاپ، معماری، هنرهای نمایشی، نقاشی، عکاسی، مد و پوشاک و رسانه را دربرمی‌گیرد.

گفتنی است که اعضای اکوسیستم صنایع خلاق فرهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ارشاد، صندوق نوآوری و شکوفایی، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق، صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، از ایده‌ها حمایت مادی و معنوی خواهند کرد.


 
کد مطلب : ۲۷۶۹۱۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما