۰
با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و مشارکت شرکت مخابرات

تفاهم‌نامه حمایت از داخلی‌سازی مودم‌های VDSL امضا شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۶
تفاهم‌نامه حمایت از داخلی‌سازی مودم‌های  VDSL امضا شد
تفاهم‌نامه حمایت از داخلی‌سازی مودم‌های VDSL امضا شد

آی‌تی‌من-  علی وحدت، دیروز در آیین تبادل تفاهم‌نامه همکاری مشترک با هدف حمایت از داخلی‌سازی مودم‌های VDSL و محصولات شبکه انتقال(POTN)  بین صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات ایران و پست بانک ایران درباره نقش صندوق نوآوری در اجرای مفاد این تفاهم‌نامه گفت: در این تفاهم‌نامه تا ۳۰۰ میلیارد تومان خرید دو مودم از سوی صندوق برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان حوزه ICT پیش بینی شده است که از شرکت مخابرات ایران انتظار می‌رود به صندوق نوآوری کمک کند، چرا که ۵۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه ICT فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در این تفاهم کمیته طرح‌های ملی تشکیل شده که در آن طرح‌هایی که دارای  ویژگی‌هایی چون نیاز ملی و دستگاهی است، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید، شرکت ارائه دهنده به صورت موقت دانش بنیان خواهد شد و اگر طرح از سوی شرکت به صورت موفقیت‌آمیز تولید و به بازار عرضه شود، به طور دائم دانش بنیان خواهد شد.

وحدت همچنین با بیان اینکه طی دو سال گذشته مبلغ ۱۷ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش بنیان اعطا شده است، اظهار کرد: سعی کردیم از برخی شرکت‌ها به صورت هدفمند و با ابزارهای کمکی حمایت کنیم. ضمن اینکه علاوه بر طرح‌های عرضه، از طرح‌های تقاضا نیز حمایت کردیم.

 شرکت مخابرات؛ بزرگترین تامین کننده ارتباطات ثابت در کشور 
در ادامه این مراسم، امیر ناظمی، معاون وزیر و ‌رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، با بیان اینکه شرکت مخابرات بزرگترین تامین کننده ارتباطات ثابت در کشور است که در تفاهم‌نامه به عنوان طرف دوم وارد بازی می‌شود، افزود: بسیاری از نهادهایی که تشکیل می‌شود و سازوکارهایی که وجود دارد برای برآورده کردن یک هدف نیست، بلکه برای تحقق مجموعه‌ای از اهداف است. تعداد بازیگرانی که امروز حضور دارند ناشی از پیچیدگی همین موضوع است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به شرکت ارگ بم اشاره کرد و افزود: این شرکت تولیدکننده مودم است و از طرف دیگر ما یک نیاز ملی تحت عنوان مودم‌های VDSl داریم که به یکی از نیازهای اولیه و ضروری شهروندان، کسب و کارها و اولویت ملی تبدیل می‌شود. این شرکت باید به وسیله مکانیسم مالی تشویق شود تا تولید مودم‌های قبلی ADSL را کنار گذارد و وارد یک تکنولوژی جدید شود.

ناظمی با بیان اینکه محصول تولیدی، یک محصول دانش بنیان است، تصریح کرد: مساله اصلی برای تولید این محصول، تامین مالی است که در این میان صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی از اجرای اصلی به این مسئله ورود کرده است. این منبع مالی این بار نه به طرف عرضه کننده بلکه به طرف تقاضایی داده می‌شود که تقاضای خود را از یک شرکت دانش بنیان تهیه می‌کند.

 کمک شرکت مخابرات به تولید داخل و تجهیزات ‌های‌تک 
همچنین مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این مراسم گفت: این شرکت به دلیل نیاز گسترده‌ای که از نظر کمی‌ و کیفی دارد، کمک‌های زیادی در بحث تولید داخل به خصوص در تجهیزات‌ های‌تک در لایه‌های مختلف، کرده است.

وی افزود: در برخی لایه‌ها تا 90 درصد و در برخی دیگر تا حدود 60 درصد از تجهیزات را به صورت بومی مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم که مسئله به همت شرکت مخابرات ایران صورت گرفته است. 

سلطانی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور بیان کرد: با وجود این شرایط، نباید اجازه توقف تولید و تحقیق در مجموعه‌های فناور را بدهیم. 

 امیدواریم این رانت، مخرب نباشد
در ادامه این مراسم، مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری گفت: کارهایی که ما انجام می‌دهیم رانتی است که به برخی شرکت‌های دانش بنیان تزریق می‌کنیم و امیدواریم این رانت، مخرب نباشد بلکه زمان‌دار و کوتاه مدت باشد و در نهایت منجر به توان صادراتی و ایجاد برند ملی در کشور شود.

محمدی ادامه داد: در حوزه خودرو چنین رانتی اعطا شد که به نتایج مخربی رسیدیم و امیدواریم این همکاری در آینده موجب نشود که پشیمان شویم.

بهزاد شیری، مدیرعامل پست بانک نیز در این رویداد اظهار کرد: پست بانک به عنوان یک بانک گسترده در شبکه بانکی کشور در بخش فناوری اطلاعات و مناطق محروم روستایی در اقتصاد ایران ایفای نقش می‌کند به طوری که حدود 6 هزار باجه بانکی روستایی داریم که در روستاها فعالیت می‌کنند.

 وی افزود: بر اساس اساسنامه و شرح ماموریت پست بانک، ارائه خدمات به نقاط محروم و روستایی و ماموریت ویژه در بخش ICT از مهمترین وظایف این بانک است که ما نیز سعی کردیم عمده پرتفوی خدماتی خود را به بخش روستایی و مناطق محروم و همین طور به بخش ICT  کشور اختصاص دهیم.

 مدیرعامل پست بانک افزود: روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تراکنش از بستر پست بانک در مناطق روستایی کشور انجام می‌شود. 

در پایان آیین تبادل تفاهم‌نامه همکاری مشترک با هدف حمایت از داخلی‌سازی مودم‌های VDSL  و محصولات شبکه انتقال(POTN) ، امضا شد.

گفتنی است که در این تفاهم نامه شرکت مخابرات ایران متعهد شد تا نسبت به بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و امکانـات موجود شرکت مخابرات ایران در راستای اجرای مفاد این تفاهم نامه و انجام تعهدات ناشی از آن بر اساس استانداردهای تخصصی و حرفه‌ای معمـول اقدامات لازم را انجام دهد.

همچنین در خصوص تولید مودم‌های VDSL شرکت مخابرات لازم است تا مشخصات فنی خود را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب نامه رسمی معرفی کند و این مشخصات فنی را به مدت ۳ سال تغییر نخواهد داد. در صورتی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی استانداردهای جدیدی وضع کند که با مشخصات فنی قبلی در تعارض باشد، این مساله به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نامه‌ای رسمی اعلام شده و با تایید این معاونت، استانداردهای جدید جایگزین استانداردهای قبلی خواهد شـد.

بر اساس این تفاهم نامه شـرکت مخابرات متعهد شده است که تعداد یک میلیون عدد مـودم VDSL به شرط تطابق کامل مشخصات تجهیزات تولیدی با مشخصات فنی و وجـود تقاضای سرویس در بازار، از شرکت‌های داخلی در مدت ۳ سال خرید کند و چنانچه شرکت دانش بنیـان در این حوزه محصـول تولید کند، شرکت مخابرات ایران به این شرکت‌ها در صورت برنـده شدن در مناقصه تضمین خریـد بـدون تغییر مشـخصات فنی را خواهد داد.
 
کد مطلب : ۲۷۶۹۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين