کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان تامین اجتماعی:

مردم هزینه‌ای بابت نسخه الکترونیکی نپردازند

ايرنا , 17 مرداد 1400 ساعت 17:01

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه هزینه نسخه‌نویسی الکترونیکی تکالیف سازمان‌ بیمه‌گر است و نباید از مراجعان (بیمه‌شدگان) هزینه‌ای دریافت شود، گفت: مردم می‌توانند دریافت هزینه نسخه‌نویسی الکترونیکی توسط داروخانه‌ها را در سامانه ۱۴۲۰ ثبت کنند.



آی‌تی‌من- شهرام غفاری افزود: با حذف دفترچه بیمه و نسخه‌نویسی الکترونیکی، برخی داروخانه‌ها مدعی افزایش هزینه به دلیل استقرار سیستم برای مشاهده این نسخ در صفحات مانیتور و افزایش سیستم‌های کامپیوتری و نیروی انسانی بوده و بر این اساس، خواهان دریافت هزینه برای نسخه‌نویسی الکترونیکی شده‌اند.

وی گفت: بخشی از این مطالبات به‌حق بوده و مطابق با مصوبه ۹.۵ دولت، داروخانه‌ها می‌توانند برای «مکانیزه کردن نسخ کاغذی» تا چهارم آذر ماه مبلغ چهار هزار تومان دریافت کنند اما این هزینه از تکالیف سازمان‌ بیمه‌گر است و نباید از مراجعان (بیمه‌شدگان) هزینه‌ای دریافت شود.

غفاری ادامه داد: گاه با تغییرات تکنولوژی در فرآیند کسب وکار تحولاتی ایجاد می‌شود و سازمان‌ها ناگزیر به همراهی با تغییرات روز خواهند بود؛ اما نسخه‌نویسی الکترونیکی برای داروخانه‌ها نیز سودمند بوده و خطاهای احتمالی را کاهش خواهد داد.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی با بیان دریافت هزینه نسخه‌نویسی الکترونیکی توسط برخی داروخانه‌ها که طی روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده بود نیز گفت: مردم دریافت هزینه نسخه‌نویسی الکترونیکی توسط داروخانه‌ها را در سامانه ۱۴۲۰ ثبت کنند.

وی تاکید کرد: شکایات مردمی‌توسط سازمان بررسی و هزینه دریافتی نیز برگشت داده خواهد شد. همچنین مشاهده این تخلفات در بازرسی‌های میدانی سازمان تامین اجتماعی هم با پیگیری و سبب برخورد با متخلفان خواهد شد.

غفاری با بیان گفت وگو با رییس انجمن داروسازان افزود: دریافت این هزینه از بیمه‌شدگان مورد تایید انجمن داروسازان نیز نبوده و موارد محدود تخلف در این زمینه با تذکر از جانب سازمان‌های مربوطه همراه شده است.

وی اضافه کرد: یکی از داروخانه‌های استان تهران نیز که این هزینه را از بیمه‌شدگان دریافت کرده بود، طی نامه‌ای دلایل دریافت این هزینه را توضیح داد و اکنون هم برای عودت این هزینه اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر مطلبی در فضای مجازی منتشر شده بود که با حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی و نوشتن دارو در سربرگ پزشکان، با مراجعه به داروخانه اعتبار بیمه بیمار در سامانه تامین اجتماعی چک و مبلغ ۵۱۵۰ تومان برای او فاکتور می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اما ۱۳مردادماه اعلام کرد: دریافت هزینه نسخه الکترونیکی در داروخانه‌ها غیرقانونی بوده و سازمان تامین اجتماعی این هزینه را پرداخت خواهد کرد.

چاپ و عرضه دفترچه جدید تأمین اجتماعی از اول اسفند ماه در همه شعب و کارگزاری‌های سراسر کشور متوقف شد.

بر این اساس سامانه نسخه الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی در دسترس همه مراکز درمانی طرف قرارداد است و پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیکی سازمان به نشانی ep.tamin.ir و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیکی اقدام کنند.

بیمه‌شدگان و بازنشستگان این سازمان با اتمام صفحات دفترچه، نیازی به دریافت دفترچه جدید نداشته و با ارایه کارت ملی می‌توانند به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد وغیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.

در صورت عدم امکان یا تمایل به استفاده از سامانه نسخه الکترونیکی، پزشکان می‌توانند نسخه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه نوشته و سرنسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچه‌های کاغذی خواهد داشت.

‌همچنین هر بیمه‌شده یا بازنشسته پیش از مراجعه به مراکز پزشکی می‌تواند استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir یا کد دستوری #۱۶۶۶* دریافت و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، پزشکان و بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به کد دستوری #۱۴۲۰*۴* از استحقاق درمان مطلع شوند.
 


کد مطلب: 276958

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/276958/مردم-هزینه-ای-بابت-نسخه-الکترونیکی-نپردازند

ITMen
  https://www.itmen.ir