کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نواقص و نارضایتی‌ها همچنان پابرجاست

ضرب‌الاجل بیمه‌ها برای نسخه‌نویسی الکترونیکی تا آذر ماه

14 شهريور 1400 ساعت 10:40

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: از لحاظ آماری در ماه حدود ۴۸۰ میلیارد تومان تبادل مالی با بخش‌های سرپایی صورت می‌گیرد که ۴۴۰ میلیارد تومان آن به صورت الکترونیکی مبادله می‌شود که در کل در بخش سرپایی درصد موفقیت ما بسیار بالاست.



آی‌تی‌من- مهدی رضایی با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیکی یکی از گام‌های اساسی و مهم در شکل‌گیری پرونده الکترونیکی سلامت است، گفت: ما از نظر اجرایی در میانه راه تحقق نسخه نویسی الکترونیکی هستیم. شاخص کشوری ما در نسخه نویسی الکترونیکی هم اکنون حدود ۵۰ درصد است. البته این شاخص در بخش دولتی و غیر دولتی قدری متفاوت است به نحوی که در بخش خصوصی به طور میانگین ۵۵ درصد و در بخش دولتی به طور میانگین حدود ۵۰ درصد این اقدام انجام شده است.

وی به خبرگزاری فارس گفت: بیش از ۹۰ درصد مراکز ارایه دهنده خدمت به نسخه نویسی الکترونیکی دسترسی دارند. البته اجرای این طرح در استان‌ها متفاوت است به طوری برخی در اجرای تا  ۹۷ درصد و برخی کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل زیرساختی برای برخی پزشکان در مطب‌ها و بیمارستان‌ها وجود دارد که نسبت به اجرای آن ممانعت می‌کنند، افزود: این موضوع عمدتا به ضریب نفوذ سازمان‌های بیمه‌گر مربوط می‌شود. در کلانشهری مثل تهران که کمتر از ۱۰ درصد مطب‌های خصوصی، طرف قرار داد بیمه‌ها هستند دسترسی کمتری وجود دارد ولی در سایر شهرهای کشور که بیش از ۹۰ درصد پزشکان طرف قرار داد هستند همکاری بهتر و مطلوب تری وجود داشته و انجام نسخه نویسی الکترونیکی در درصد بسیاری از مطب‌ها انجام می‌شود. نقطه ضعف دیگر مراکز دولتی هستند که به علت بحران کرونا نتوانستند زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند.

رضایی به سیاست‌های تشویقی این سازمان در اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی پرداخت و افزود: در سال ۱۴۰۰ تفاوت تعرفه‌ای برای نسخ الکترونیکی و غیر الکترونیکی قائل بودیم به گونه‌ای که کسانی که مبادرت به تجویز نسخه الکترونیکی می‌کردند هم از تعرفه ۲۰ درصد بالاتر برخوردار بوده و هم در پرداخت‌ها دارای اولویت بودند به گونه‌ای که نسخ الکترونیکی به موقع پرداخت می‌شد. شاید لازم باشد علاوه بر سیاست‌های تشویقی سایر تمهیدات را نیز با مساعدت دولت و سازمان نظام پزشکی به کار گیریم.

وی با بیان اینکه نسخه پیچی در داروخانه‌ها درصد بالاتری از نسخه نویسی را به خود اختصاص داده‌است، گفت: از لحاظ آماری در ماه حدود ۴۸۰ میلیارد تومان هزینه اسناد مالی با بخش‌های سرپایی  که ۴۴۰ میلیارد تومان در حال حاضر به صورت الکترونیکی مبادله می‌شود که در مجموع در بخش سرپایی  موفقیت بالایی محسوب می‌شود.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی بیمه در صورتی که نسخ کاغذی پزشکان در داروخانه‌ها به صورت الکترونیکی پیچیده شود به ازای هر خدمت مبلغ ۴ هزار تومان به عنوان حق الزحمه  از سوی سازمانهای بیمه گر به داروخانه‌ها پرداخت می‌شود.

رضایی گفت: با توجه به محدودیت زمانی که در تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده، از آذر ماه سازمان‌های بیمه ‌گر اجازه ندارند پرداختی برای اسناد غیر الکترونیکی داشته باشند و براساس زمانبندی این اقدام تا ابان ماه سال جاری باید تحقق یابد. البته مشکلات برق در تابستان، تشدید بیماری کرونا، تغییر دولت و انتخابات نظام پزشکی در سرعت کار ما تاثیرگذار بود که امیدواریم با رفع محدودیت‌های ذکر شده و همراهی پزشکان و سایر ارایه دهندگان خدمات درمانی به این هدف دست یابیم.
 
نواقص طرح نسخه الکترونیکی رفع شود
در همین رابطه دبیر کمیته دارو قرارگاه مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اشکالات و نواقصی که در اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی وجود دارد باید برطرف شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران محمدرضا صابری گفت: اقدام قابل توجهی که در ایام اوج بحران مبارزه با ویروس کرونا صورت پذیرفت بحث حذف دفترچه بیمه و کنار گذاشتن نسخه‌های کاغذی و جایگزینی نسخه‌های الکترونیکی با یک کد مشخص بود که این کار نقش مؤثری در افزایش سلامت پزشکان، کادر درمان، بیماران و خانواده‌های آنان و مسئولان فنی و پرسنل داروخانه‌ها داشته است.

او افزود: اجرای طرح نسخه‌نویسی و نسخه‌دهی الکترونیکی در کنار محاسن بسیاری که داشته، با اشکالاتی هم همراه بوده که باید نواقص موجود در این حوزه برطرف شود.
دبیر کمیته دارو و تجهیزات پزشکی قرارگاه مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سامانه نسخه‌های الکترونیکی به‌صورت کشوری عمل می‌کنند، ادامه داد: تمامی‌طراحی‌های این سامانه در تهران بوده و استان‌ها فقط یک اجراکننده هستند، هرچند که گزارشات دریافتی از بازدید‌های مستمر و شکایات مردمی‌در این خصوص به‌صورت مستمر جمع‌آوری شده و در اختیار مسوولان کشوری قرار می‌گیرد تا نواقص موجود هرچه سریع‌تر برطرف شود.

صابری گفت: اجرای این برنامه در اوج بحران کرونا ناخواسته مشکلاتی را به‌وجود آورد و مهمترین آن اختلال در سیستم‌ها و شبکه‌ها بوده که در برخی موارد بسیار کند عمل کرده و ناخواسته موجب ازدحام در محل داروخانه‌ها شده، آن هم در شرایطی که انواع دارو‌ها موجود بوده و کمبود دارویی به جز موارد خاص، وجود ندارد.

وی افزود: اشکال موجود در حوزه آموزش نبوده، زیرا آموزش‌ها به نحو مطلوب صورت پذیرفته، اما در طراحی آن اشکالاتی دیده شده که موجب ایجاد ازدحام شده است، اصالت دارو‌ها باید بررسی و سنجیده شده و پس از ثبت اطلاعات و خروج از لیست موجودی باید در اختیار بیمار قرار بگیرد و به‌جهت کند بودن و ضعیف بودن تجهیزات شبکه‌ای موردنیاز این تأخیر‌ها و ازدحام‌ها به‌وجود آمده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر تجهیز و تقویت شود.

دبیر کمیته دارو و تجهیزات پزشکی قرارگاه مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: نرم‌افزار دارویاب در سطح مشهد به‌خوبی فعال شده است و مردم می‌توانند با بارگذاری نسخه و یا درج نام نوع داروی خود در این اپلیکیشن، به نزدیکترین داروخانه‌ای که داروی موردنظر را دارد مراجعه کنند.
حذف دفترچه‌ها در دستور کار است
در همین رابطه معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی جایگزینی کامل نسخه الکترونیکی را اقدامی‌تدریجی دانست.

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در گفت و‌گو‌ با باشگاه خبرنگاران با بیان لزوم همکاری بیشتر صندوق‌های بیمه گر در اجرای طرح نسخه پیچی الکترونیکی اظهار کرد: در شرایط کنونی نسخه نویسی دارویی به دو صورت کاغذی و الکترونیکی توسط همکاران پزشک اما نسخه‌پیچی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

او ادامه داد: اگر صندوق‌های بیمه گر مثل بیمه سلامت با تامین اجتماعی نسخه‌پیچی را به صورت الکترونیکی انجام ندهندحق بیماران تضعیف می‌شود زیرا ۷۰ درصد پول نسخه توسط بیمه و ۳۰ درصد بوسیله بیماران پرداخت خواهد شد که اگر نسخه‌پیچی به صورت الکترونیکی صورت نگیرد بیماران باید تمام پول نسخه را پرداخت کنند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با بیان حذف تدریجی دفترچه‌های کاغذی گفت: در شرایط کنونی نسخه نویسی به دو صورت کاغذی و الکترونیکی انجام می‌شود تا  قدم به قدم  نسخه‌های الکترونیکی فراگیر شود.

 


کد مطلب: 277098

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/277098/ضرب-الاجل-بیمه-ها-نسخه-نویسی-الکترونیکی-آذر-ماه

ITMen
  https://www.itmen.ir