کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دعوت از بخش خصوصی برای هموار کردن مسیر صادرات دانش‎بنیان‌ها

اتاق ایران , 20 شهريور 1400 ساعت 12:29

رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات هدف اصلی مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات را کمک به شرکت‌های دانش بنیان در راستای رسیدن به تجاری سازی دانست.



آی‌تی‌من- مهدی اقتصادی، رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات ایران با بیان اینکه مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات فعالیت خود را از یک سال قبل آغاز کرده است، افزود: این مرکز توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتاق ایران به صورت مشترک با هدف حمایت از توسعه صادرات شرکت‎های نوآور و فناور افتتاح شد.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی به شدت رو به افزایش است، افزود: متاسفانه در کشور ما سیکل صادرات محصولات دانش بنیان به صورت ناقص اجرا شده بود، به این صورت که وزارت علوم، پارک‌های علم و فناوری را با هدف حمایت از نوآوری و دانش توسعه داد؛ اما افرادی که در زمینه تولید محصولات دانش بنیان فعال بودند، به دلیل بوروکراسی و مافیا که بر سیستم سنتی صنعت و تجارت کشور حاکم بود، نمی‌توانستند محصولات خود را در بازارهای خارجی عرضه کنند.
اقتصادی، بی اعتمادی بخش دولتی به محصولات داخلی را از دیگر علل عدم موفقیت محصولات دانش بنیان در بازاریابی عنوان کرد و یادآور شد: بر این اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۸۵ راه اندازی شد و هدف آن این بود که شرکت‌های نوآور و فناور را برای تجاری سازی محصولات تولیدی یاری کند، ولی به دلیل دولتی بودن، موانع قانونی در این زمینه همچنان وجود دارد. از این رو، بخش خصوصی می‌تواند حضور پر رنگی در زمینه تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان داشته باشد؛ با توجه به این موضوع و از آنجاکه اتاق ایران در بخش‌های دولتی چون مجلس و قوه مجریه، به عنوان نماینده بخش خصوصی عضو است، می‌تواند موثر واقع شود.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس اتاق بازرگانی اقدام به راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات ایران کرد تا محصولات دانش بنیان را به سمت صادرات هدایت کند. ولی متاسفانه در این حوزه قوانین مطلوبی وجود نداشت و ما در یک سال اخیر تلاش کردیم تا ریل گذاری درستی در این زمینه صورت گیرد. بنابراین، سعی کردیم قوانین به صورتی تدوین شود و مسیر به سمتی پیش برود که با تغییر مدیران، این مسیر به اشتباه نرود. وی از تدوین برنامه ۶ ساله به عنوان یکی از اقدامات این مرکز در زمینه توسعه صادرات محصولات دانش بنیان نام برد و گفت: با توجه به اینکه اتاق بازرگانی ایران رویکرد سنتی به بازار دارد، از این رو تلاش کردیم در زیست بوم نوآوری خودمان را معرفی کنیم و بر اساس برنامه دوم راهبردی، برنامه‌هایی که به صورت تئوری تدوین شده بود را به مرحله اجرا درآوردیم. به این صورت که سعی کردیم کلیه افرادی که در زیست بوم نوآوری قرار دارند را توسط شتابدهنده‌های خصوصی که در این مرکز مستقر شده‌اند، فعال کنیم و با شناسایی محصولات و خدمات شرکت‌های فعال در این حوزه و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد، آنها را به بازار هدف معرفی کنیم. اقتصادی، اضافه کرد: علاوه بر آن به تازگی جلسات وبیناری تحت عنوان اینو اکسپورت را به صورت هفتگی با همکاری مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران تهیه دیده‌ایم که این سلسله رویدادها با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و وزارت صمت و با محوریت بازارهای مقصد برگزار می‌شود. اقتصادی اضافه کرد: در کنار این برنامه‌ها از مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست کردیم که به کمک ما بیایند؛ چرا که این مرکز توانمندی‌هایی در کشورهای مقصد صادراتی ایران دارد و با همکاری این مرکز، شرکت‎های نوآوری و دانش بنیانی که دارای محصول تجاری سازی هستند، معرفی شوند تا نهال بخش خصوصی در حوزه دانش بنیان تقویت شود.

‌رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات با اشاره به توسعه همکاری این مرکز برای توسعه صادرات دانش بنیان از انعقاد تفاهم نامه‌ها با برخی از مراکز خبر داد و گفت: بر این اساس با اتاق مشترک ایران-امارات، ایران-قزاقستان و برخی از هلدینگ‌ها و همچنین دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و مرکز شتابدهی دانشگاه علم و صنعت تفاهم نامه مشترکی را امضا کردیم که بر اساس آن، مقرر شده این مراکز کلیه شرکت‌های فناور که به تولید محصول رسیده‌اند را به ما معرفی کنند و ما نیز این شرکت‌ها را به اتاق‌های بازرگانی مرتبط کنیم. اقتصادی، منابع مالی برای حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان را شامل «بودجه مصوب اتاق ایران برای این مرکز» و «همکاری با VCها” دانست و یادآور شد: مهمترین بخش حمایت در این حوزه، حضور بخش خصوصی است. به عنوان مثال ما رویدادی در حوزه معدن داشتیم و از افرادی که در این زمینه فعال بودند و همچنین استارت‌آپ‎های این حوزه دعوت کردیم و در این جلسه چند تفاهم نامه میان شرکت‌های دانش بنیان و زیست بوم این حوزه منعقد شد.
 


کد مطلب: 277147

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/277147/دعوت-بخش-خصوصی-هموار-کردن-مسیر-صادرات-دانش-بنیان-ها

ITMen
  https://www.itmen.ir