۰
تحریمی در کار نبوده؛ برای حمایت از حقوق کاربران انجام شد

شیائومی به شایعه قفل شدن گوشی پاسخ داد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۲
شیائومی به شایعه قفل شدن گوشی پاسخ داد
شیائومی به شایعه قفل شدن گوشی پاسخ داد

آی‌‌تی‌من- پس از آنکه اخباری مبنی‌بر قفل شدن گوشی‌های شیائومی در کوبا و به دنبال آن در کشورهای تحریم‌شده توسط آمریکا منتشر شد، سخنگوی این کمپانی چینی این خبر را تلویحا تکذیب و به گلوبال‌تایمز اعلام کرد که گزارش‌ها مبنی‌بر قفل شدن گوشی‌های شیائومی در کشورها و سرزمین‌هایی از جمله کوبا، ایران، سوریه، کره شمالی، سودان و کریمه، بازار خاصی را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه یک سیاست منطقه‌ای است که هدف آن جلوگیری از قاچاق از طریق بازار خاکستری و حفظ امنیت داده کاربران است.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که برخی از رسانه‌ها در روزهای گذشته گزارش کردند که این تولیدکننده چینی، گوشی‌های هوشمند خود را در کشورهای مذکور که در آنجا نمایندگی رسمی ندارد، قفل کرده است. سیاست صادرات شیائومی به مشتریان خود اجازه نمی‌دهد محصولات این شرکت را به کشورهای تحریم‌شده صادر کنند، با وجود این، در سال‌های اخیر، یک بازار خاکستری ایجاد شده و شایع است که برخی مشتریان دستگاه‌های شیائومی را در یک منطقه خریداری کرده و در منطقه‌ای دیگر استفاده کنند.

برخی رسانه‌ها، این اقدام شیائومی برای قفل کردن گوشی‌هایش را به سیاست‌های آمریکا نسبت داده‌اند و اینطور عنوان کردند که واشنگتن به این شرکت چینی فشار آورده تا گوشی‌ها را در این کشورها و مناطق تحریم‌شده، قفل کند. سخنگوی شیائومی درباره این موضوع نیز پاسخ داد که این شرکت به‌صورت موقت، برخی از گوشی‌های هوشمند را قفل کرده تا از احتمال قاچاق که به امنیت کاربران و حقوق مصرف‌کنندگان آسیب‌ می‌رساند، جلوگیری کند و درباره آن تحقیقاتی صورت دهد و اکنون که تحقیقات کامل شده، می‌توان قفل دستگاه‌ها را باز کرد.

در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، شیائومی توانست رتبه دوم را در فروش جهانی گوشی‌های هوشمند کسب کند؛ اتفاقی که برای اولین بار و به‌واسطه رشد گسترده موبایل‌های این شرکت در بازارهای خارج از کشور چین رخ داد. شیائومی همچنین سهمی ۱۵ درصدی در بازار گوشی‌های هوشمند کوبا دارد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که جای نگرانی برای مسدود شدن گوشی‌های برند شیائومی در بازار کشورمان وجود ندارد.

اگرچه در ایران گزارشی مبنی بر قفل شدن گوشی‌های شیائومی گزارش نشده، اما با توجه به قیمت مناسب گوشی‌های شیائومی، این برند در کشورمان مورد توجه بسیاری از کاربران قرار دارد و کاربران بسیاری از گوشی‌های این برند استفاده می‌کنند که نگرانی از بابت بروز مشکل، طبیعی است.

البته سهم قابل توجه شیائومی در بازار ایران قطعا موضوعی است که شیائومی از آن چشم پوشی نخواهد کرد.

اگر به یاد داشته باشید چندی پیش به دلیل پشتیبانی نکردن گوشی‌های شیائومی از شماره‌های اضطراری ایران، زمزمه‌هایی در باره ممنوعیت واردات این برند به بازار ایران منتشر شد که طی یکی دو هفته اخیر خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه با به‌‌روز رسانی‌های جدید این مشکل حل شده و امکان برقراری تماس با شماره‌های اضطراری در ایران وجود دارد.

بنابراین به نظر می‌رسد شیائومی قصد ندارد بازار ایران را در لیست ممنوعیتش وارد کند اگرچه نمی‌توان از این قضیه چشم‌پوشی کرد که این شرکت بزرگ چینی در بازار ایران نمایندگی رسمی ندارد و هر آنچه که گوشی به بازار کشورمان وارد می‌شود از طریق واسطه‌ و از سایر کشورهای همسایه صورت می‌گیرد، اما به شکل رسمی و از طریق قانونی واردات به کشور صورت می‌گیرد.

بنابراین آنچه که در بیانیه اخیر شیائومی ذکر شده، ایران در لیست ممنوعه نیست و گوشی‌هایش به شکل قاچاق به بازار ایران وارد نمی‌شوند بلکه فقط این کمپانی در ایران نمایندگی ندارد.

با همه این اوصاف و توضیحات اخیر شیائومی خطری کاربران را در رابطه با قفل و مسدود شدن گوشی‌هایشان تهدید نمی‌کند و کاربران با خیال راحت می‌توانند از این گوشی‌ها استفاده کنند.

اما موضوعی که این چند روزه در بازار اتفاق افتاد و خیلی مورد توجه قرار نگرفت این بود که قیمت برخی از گوشی‌ها از برندهای دیگر با افزایش همراه شد که این موضوع نیز همانند نوسانات نرخ ارز که موجبات سوءاستفاده بسیاری را فراهم می‌کند، باعث شد تا برخی از فروشندگان از این موضوع نیز به نفع خودشان استفاده کنند.

در این شرایط اصولا بسیاری از کاربران به دلیل ترس از کار افتادن دستگاه‌شان ممکن هیجانی تصمیم بگیرند و اقدام به فروش گوشی‌هایشان کرده و تصمیم به خرید گوشی جدید بگیرند که همین موضوع زمینه را برای سوءاستفاده برخی از سودجویان فراهم می‌کنند تا گوشی‌ کاربران را با کمترین قیمت خریداری کرده و گوشی‌ از برندهای دیگر با قیمت بسیار بالاتر در اختیارشان قرار دهد.

با این حال بهتر است در شرایطی که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و بازار نابسامان است اقدام به خرید گوشی نکنید تا متضرر نشوید.

 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۷۱۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما