کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رییس پیشین پلیس فتا پایتخت تشریح کرد

ابزارهای پلیس فتا برای کنترل مجرمان

میزان , 31 شهريور 1400 ساعت 17:31

رییس پیشین پلیس فتا پایتخت گفت: ما در حوزه فضای مجازی با ابزار‌های مختلفی مواجه هستیم. این ابزار‌ها هم به صورت سخت افزاری و هم نرم افزاری در دسترس هستند. اما درباره ابزار‌های کنترلی ضرورت دارد تا خود نیروی پلیس وارد میدان شود و به دنبال جذب این نوع قابلیت‌ها باشد.



آی‌تی‌من- تورج کاظمی در خصوص بحث‌های کارشناسی مطرح شده درباره تاثیر کمبود ابزار‌های کمکی بر مساله صیانت از امنیت شهروندان در فضای مجازی به میزان گفت: من چندان اعتقادی به این مساله ندارم که کمبود ابزار‌های کمکی به عاملی برای بالا رفتن روند کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی تبدیل شده باشد. ابزار‌های کمکی در واقع وسایلی هستند که به همان اندازه که می‌تواند در اختیار مجرمان سایبری قرار بگیرد امکان قرار گرفتن در دست سازمان‌های نظارت کننده را هم دارند. 

وی ادامه داد: این سازمان‌ها از این امکان برخوردار هستند که بتوانند از این ابزار‌ها برای شناسایی مجرمان فعال در فضا‌های مجازی بهره‌گیری بکنند؛ بنابراین ابزار‌ها برای افزایش امکان بروز جرم شاید بتوانند کارساز باشند، اما به همان نسبت امکان بهره‌گیری مفید از این ابزار‌ها با هدف مقابله کردن با جرایم این حوزه هم وجود دارد.

وی درمورد علت کمبود دسترسی‌های پلیس فتا به ابزار‌های کمکی مربوط به فضای سایبری اظهار داشت: اصطلاح ابزار‌های کمکی دارای یک تعریف جامعی است. ما در حوزه فضای مجازی با ابزار‌های مختلفی مواجه هستیم. این ابزار‌ها هم به صورت سخت افزاری و هم نرم افزاری در دسترس هستند. اما درباره ابزار‌های کنترلی ضرورت دارد تا خود نیروی پلیس وارد میدان شود و به دنبال جذب این نوع قابلیت‌ها باشد. 

وی گفت: نمی‌توان چنین تصوری را مطرح کرد که چنین امکان‌هایی برای پلیس فتا وجود ندارد. درواقع همانقدر که امکان دسترسی به این ابزار‌های کنترلی برای مجرمان فضای سایبری وجود دارد برای پلیس فتا هم این امکان باید وجود داشته باشد و من مطمئن هستم که چنین امکانی برای این نیروی پلیس وجود دارد.

کاظمی‌ افزود: اما شاید بتوانیم مشکلات و بحث‌هایی که در حوزه اقتصادی وجود دارد را در این موضوع مربوط به کمبود دسترسی‌های پلیس به ابزار‌های کنترلی لحاظ کنیم. برای مثال این امکان وجود دارد که در بعضی از موارد کاستی‌هایی که در بودجه‌های دولتی اختصاص داده شده به پلیس به چشم می‌خورد به گونه‌ای باشد که نتوان این نوع ابزار‌ها را تهیه کرد. ولی این ادعا که گفته شود امکان تهیه بعضی از این ابزار‌ها برای مجرمان وجود دارد، اما پلیس امکانی برای تهیه این نوع ابزار‌ها ندارد ادعایی نادرست و غیر منطقی است. بدیهی است که دسترسی به این نوع ابزار‌ها برای همه از جمله نیروی پلیس فراهم است.

رییس پیشین پلیس فتا پایتخت گفت: اما اینکه بحث وجود مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه مطرح شود و گفته شود نبود بودجه و منابع مالی لازم عامل عدم دسترسی پلیس به این نوع ابزار‌ها شده شاید نیاز به تدبیر و تفکر بیشتری داشته باشد. درباره مساله تامین اعتبارات مالی و نیاز‌هایی که پلیس فتا در حیطه دسترسی به منابع بودجه‌ای با آن مواجه است باید از طریق مراجع رسمی‌و سازمان‌های دولتی این موضوع را پیگیری کرد. 

وی ادامه داد: درواقع لازم است تا از طریق رایزنی با این نهاد‌ها و مراجع دولتی مشکلات و نارسایی‌های اقتصادی پلیس فتا مورد بررسی قرار بگیرد. از این بابت با جستجو و تحقیق از طریق نهاد‌های دولتی می‌توان به این مساله پی برد که آیا مشکل اصلی پیش روی پلیس فتا برای دستیابی به ابزار‌های مربوط به کنترل و مهار کلاهبرداری‌ها و جرایم موجود در فضای مجازی ناشی از مشکلات اقتصادی و مالی است یا اینکه باید مشکل را در جای دیگری پیگیری کرد.


کد مطلب: 277230

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/277230/ابزارهای-پلیس-فتا-کنترل-مجرمان

ITMen
  https://www.itmen.ir