کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وضعیت دسترسی سالمندان ایرانی به رایانه و اینترنت

مهر , 7 مهر 1400 ساعت 14:00

مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، گفت: سالمندان گروه برخوردار جامعه ۱۰ برابر دهک اول، به رایانه و اینترنت دسترسی دارند.



آی‌تی‌من- حامد برکاتی در نشست خبری به مناسبت هفته سالمندان به تشریح وضعیت سلامت جمعیت سالمندی کشور پرداخت.

وی در ابتدا با بیان آسیب‌های دوران کرونا، اظهار داشت: در دوران کرونا سالمندان بیش از دیگر گروههای سنی نیازمند مراقبت هستند.

برکاتی با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح زندگی و سلامت سالمندان تصریح کرد: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که دسترسی به اطلاعات می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی سالمندان کمک کند.

مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با اشاره به اینکه ۷.۳۴ درصد زنان سالمندان شهری و ۱.۶ زنان سالمند روستایی در ۱۲ ماهه گذشته از رایانه و اینترنت استفاده کردند افزود: این وضعیت در مردان بالای ۶۰ سال ۱۳.۵۷ درصد برای سالمندان شهری و ۲.۶۴ درصد برای مردان سالمند روستایی بوده است.

به گفته برکاتی، این آمار نشان می‌دهد گروه برخوردار جامعه خیلی بیشتر به رایانه و اینترنت دسترسی دارد به طوری که سهم گروه برخوردار ۲۵ درصد و دهک اول ۲.۸ درصد بوده است. یعنی قشر مرفه ۱۰ برابر طبقه پایین، به رایانه و اینترنت دسترسی دارد.

مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس گفت: نتایج آماری یک پژوهش در سال ۹۶ نشان می‌دهد که ۸۰ درصد سالمندان شهری از تلویزیون استفاده می‌کنند درحالیکه در بحث رسانه‌های نوشتاری در بین جمعیت سالمند کشور خیلی فقیر هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه از حدود ۶درصد جمعیت سالمند از سال ۱۳۴۰، به حدود ۸ درصد در سال ۱۳۹۰، ۹.۲ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیدیم و اکنون بالای ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند، افزود: این وضعیت رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۲۵ حدود ۲۷ درصد از جمعیت‌مان سالمند خواهد بود. البته افزایش ۲۷ درصدی با افزایش سالمندی کنونی، علت
 متفاوتی دارد. برکاتی گفت: اکنون با افزایش امید به زندگی مواجهیم. امید به زندگی از ۵۵ سال به بالای ۷۵ سال رسیده‌ایم. طبیعتاً درصد سالمندان‌مان افزایش یافته است، اما با به سن سالمندی رسیدن جوانان و میانسالان دهه ۶۰ به بعدمان، جمعیت سالمندمان در سال ۱۴۲۵ به بعد افزایش می‌یابد و به ۲۷ درصد می‌رسد. بر این اساس تمام زیرساخت‌های کشور باید تا آن زمان، به سه برابر ظرفیت امروزی خود ارتقاء یابند که البته این سه برابر هم پاسخگو نخواهد بود. زیرا وقتی میزان سالمندان افزایش یافته و نیروی کارمان کمتر شود، چالش‌های متعددی خواهیم داشت.

وی افزود: امید به زندگی سالمندان کشورمان در سال‌های اخیر افزایش یافته است. باید توجه کرد که دو نوع امید به زندگی داریم؛ امید به زندگی بدو تولد که حدود ۷۵ سال است که برای زنان مقداری بیشتر و برای مردان کمتر است، اما نوع دیگری از امید به زندگی در ۶۰ سالگی است که از ۱۲.۵ سال در سال ۱۳۵۵ به ۲۰ سال در سال ۱۴۰۰ رسیده است. یعنی سالمندی که ۶۵ ساله است، به طور دقیق بر اساس بررسی‌ها امید به زندگی حداقل ۱۷ سال زندگی بیشتر دارد. این موضوع نشان می‌دهد که در آینده با افزایش جمعیت سالمندمان، با سالمندان مسن‌تری که نیاز بیشتری به خدمات دارند، مواجه خواهیم بود.

برکاتی گفت: از سال‌های ۱۳۸۵ به بعد با پدیده‌ای مواجهیم که بسیار نگران‌کننده است که آن هم بحث زنانه شدن سالمندی است. در سال ۱۳۸۰ تقریباً عدد ۱۱۱ به ۱۰۰ را برای نسبت زنان به مردان سالمند را داشتیم که در سال ۱۳۹۵ به زیر ۹۰ در ۱۰۰ آمده است. یعنی به ازای هر ۱۰۰ زنی که به سن سالمندی رسیدند، ۹۰ مرد در سن سالمندی بودند که این پدیده در آینده هم ادامه می‌یابد و اقتضائات خاص خود را دارد.

سالمندان خانمی‌که حتماً مسکن شخصی کمتر خواهد داشت، شغل و درآمد کمتری نسبت به آقایان خواهند داشت و نیازمند حمایت‌های بیشتر و بیشتر خواهند داشت. نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد حتماً باید با رویکرد ویژه‌ای به پدیده زنانه شدن سالمندی در کشورمان داشته باشند.
 


کد مطلب: 277265

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/277265/وضعیت-دسترسی-سالمندان-ایرانی-رایانه-اینترنت

ITMen
  https://www.itmen.ir