۰
هم با برگزاری مراسم نوزدهمین اجلاس سالیانه پارک

«فناپ» برترین شرکت فناور در پارک فناوری پردیس انتخاب شد

شرکت‌های دانش‌بنیان پارک فناوری پردیس در سال گذشته 300 میلیون یورو صادرات انجام دادند
تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۴
«فناپ» برترین شرکت فناور در پارک فناوری پردیس انتخاب شد
«فناپ» برترین شرکت فناور در پارک فناوری پردیس انتخاب شد

آی‌تی‌من- مهدی صفاری نیا دیروز در مراسم نوزدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس که به صورت آنلاین در محل این پارک برگزار شد، گزارش عملکرد پارک فناوری پردیس در سال ۹۹ را ارائه کرد.

به گفته وی، پارک فناوری پردیس متشکل از مرکز شتابدهی نوآوری، صندوق توسعه فناوری‌های نوین، شبکه فن بازار ملی ایران، اینوتکس، شبکه فناوری و نوآوری، بنیاد علم و فناوری مصطفی، کارخانه‌های نوآوری، مرکز رشد فناوری نخبگان، پارک فناوری اقتصاد دیجیتال، پارک فناوری سلامت پردیس است.

رئیس پارک فناوری پردیس با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ هکتار در تملک پارک فناوری پردیس است، تصریح کرد: این پارک ۴۰۷ عضو اصلی دارد.
صفاری نیا در خصوص اعضای پارک، اظهار داشت: ۱۸ فضای کار اشتراکی، ۸۷ شتابدهنده عضو مرکز شتابدهی (متشکل از ۷۲۰ استارت آپ)، سه هزار و ۴۳۳ عضو حقوقی شبکه فناوری و نوآوری از اعضای خانواده پارک فناوری پردیس به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه پارک فناوری پردیس اکنون ۱۵۸ شرکت تملیکی، ۶۴ شرکت استیجاری، ۹۷ تیم نوپا، ۵۱ کارگزار خدمات تخصصی، ۳۷ عضو پارک از شعب را در خود جای داده است.

رئیس پارک فناوری پردیس با بیان اینکه در سال گذشته ۱۵۵ هزار میلیارد ریال میزان فروش شرکت‌های دانش بنیان عضو پارک فناوری پردیس بوده است، تأکید کرد: در سال ۹۹، پنجاه محصول به ۲۲ شرکت توسط شرکت‌های عضو پارک پردیس صادر شده که میزان این صادرات برابر با ۳۰۰ میلیون یورو بوده است.

به گفته وی، صادرات این شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۹، ۲۳۵ میلیون یورو باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور شده که ۳۲ درصد این میزان مربوط به حوزه الکترونیک و مخابرات، ۵۲ درصد مربوط به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و ۱۸ درصد مربوط به سایر حوزه‌ها بوده است.

رئیس پارک فناوری پردیس با بیان اینکه در سال گذشته مجموع سرمایه گذاری بخش خصوصی ۲۵ برابر بیشتر نسبت به بخش دولتی بوده است، گفت: در مجموع ۷۷ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در ساختمان و تجهیزات پارک سرمایه گذاری شده است.

صفاری نیا تأکید کرد: همچنین ۲۰۰ هزار مترمربع در حال طراحی و ساخت برای اختصاص به فضاهای پژوهشی و فناوری سرمایه گذاری می‌شود.

وی افزود: در مجموع سه هزار میلیارد ریال توسط دولت در سال گذشته در پارک فناوری پردیس سرمایه گذاری شد؛ همچنین در بخش تحقیق و توسعه شش هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
 
هم افزایی اعضای پارک با دانشگاه‌ها در سال ۹۹
رئیس پارک فناوری پردیس با بیان اینکه در سال ۹۹ هم افزایی ویژه‌ای بین اعضای پارک فناوری پردیس و دانشگاه‌ها محقق شد، تصریح کرد: جذب ۸۲ استاد دانشگاه، انجام ۹ پایان نامه در شرکت‌ها، اشتراک گذاری ۲۸ مورد امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی، انتشار ۳۹ مقاله داخلی و خارجی، جذب ۴۵ کارآموز ودانشجو و انجام ۱۳ پروژه مشترک بین شرکت‌های عضو با دانشگاه‌ها از جمله همکاری‌های بین پارک و دانشگاه‌های کشور بوده است.

صفاری نیا با بیان اینکه در سال گذشته ۳۳ دانش فنی توسط شرکت‌های عضو پارک بومی‌سازی شده‌اند، تأکید کرد: همچنین دو پروژه با دو کشور خارجی به سرانجام رسید.

وی افزود: در مجموع هزار و ۷۳۷ محصول توسط شرکت‌های دانش بنیان عضو پارک فناوری پردیس به تولید رسیدند که جزو محصولات جدید به شمار می‌روند.

رئیس پارک فناوری پردیس اظهار داشت: ایجاد دو هزار فرصت استخدام و کارآموزی، ارائه ۱۸۰ مورد مشاوره برای تجاری سازی، ارزیابی اختراع، تدوین مدل‌های کسب و کار طرح‌های دانش بنیان، آموزش ۲۳۸ هزار نفر ساعت در ۱۲۴ دوره، جذب ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری و شکوفایی و حمایت مالی ۸۰ مورد از شرکت‌های عضو از جمله تسهیلات پارک فناوری پردیس به شرکت‌های عضو بوده است.
 
حمایت از توسعه بازار شرکت‌ها و حضور در مناقصات
صفاری نیا با بیان اینکه در سال ۹۹، ۵۳ فقره تسهیلات به مبلغ ۳۰۲ میلیارد ریال به شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده است، بیان کرد: همچنین ۱۱۷ فقره ضمانت نامه برای حضور در مناقصات به میزان دو هزار و ۱۳۲ میلیارد ریال به شرکت‌های دانش بنیان صادر شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از هزار جلسه مواجهه تجاری بین شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه گذاران توسط پارک برگزار شد.

رئیس پارک فناوری پردیس در خصوص رفع نیازهای صنایع بزرگ توسط شرکت‌های عضو پارک، گفت: بیش از ۵۰ پروژه در قالب ۲۰ قرارداد با صنایع مختلف به ارزش هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اجرا شد و بیش از صد نیاز صنایع به محصولات‌هایتک نیز به مرحله بومی‌سازی رسید.

به گفته صفاری نیا در مجموع پنج قرارداد پژوهشی به میزان ۱۸۰ میلیارد ریال برای کمک به رفع نیازهای فناورانه صنایع بزرگ منعقد شد.
 
برخورداری از معافیت‌ها و مزایای قانونی
صفاری نیا افزود: در سال گذشته ۳ درصد از ۹ درصد مالیات بر افزوده به پارک‌های فناوری برای توسعه زیرساخت شهری اختصاص یافت و از سوی دیگر خدمات تخصصی نظام وظیفه ۲۰ نفر در شرکت‌های عضو انجام شد.

رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به دیگر معافیت‌ها و مزایای قانونی، گفت: بهره مندی سه هزار و ۱۵۳ نفر از پرسنل ۵۷ شرکت عضو از معافیت مالیات بر حقوق و برخورداری از ۸۹ شرکت به میزان هزار و ۹۲ میلیارد معافیت مالیات بر عملکرد از دیگر مزایای قانونی بود که در سال گذشته برای شرکت‌های دانش بنیان اعمال شد.
 
استقرار سه نهاد تخصصی در پارک فناوری پردیس
صفاری نیا با بیان اینکه سه نهاد تخصصی در پارک فناوری پردیس مستقر هستند، تأکید کرد: مجتمع حل اختلاف شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان، اداره صمت استان تهران و دفتر مالکیت معنوی سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور در پارک فناوری پردیس مستقر هستند.

رئیس پارک فناوری پردیس در خصوص رویدادهای برگزار شده در سال گذشته، تصریح کرد: اینوتکس، رویداد نونمایی، افتتاح نمایشگاه محصولات پارک از جمله رویدادها و برنامه‌های برگزار شده پارک پردیس به شمار می‌رود.
 
امکان فعالیت نخبگان مقیم خارج از کشور در پارک فناوری پردیس
صفاری نیا ادامه داد: در سال گذشته پنج مورد اعطای تسهیلات برای جذب ایرانیان متخصص غیر مقیم اعطا شد و دو شرکت دانش بنیان توسط این ایرانیان غیر مقیم در پارک مستقر شدند. همچنین دو مورد اشتغال از این افراد را در شرکت‌های دانش بنیان عضو پارک داشتیم.

رئیس پارک فناوری پردیس گفت: در مجموع ۳۰ شرکت دانش بنیان توسط ایرانیان غیرمقیم در پارک اداره می‌شوند.
 
مجوزها و تفاهم نامه‌های در سال ۹۹
صفاری نیا گفت: انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد، انعقاد تفاهم نامه با استانداری تهران جهت ایجاد و گسترش نوآوری پردیس، انعقاد تفاهم نامه با سازمان اوقاف و امور خیریه برای مشارکت در توسعه ناحیه نوآوری پردیس، انعقاد موافقت نامه با وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی پردیس اقتصاد دیجیتال، انعقاد تفاهم نامه با شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید برای ایجاد شهرک مسکونی شاغلان در پارک پردیس از جمله تفاهم نامه‌ها در سال ۹۹ بوده است.

به گفته وی همچنین انعقاد قرارداد خرید ۳۲۷ هکتار از اراضی توسعه ناحیه نوآوری پردیس با وزارت مسکن و شهرسازی و تصویب طرح ایجاد ستاد امور فناوری و نوآوری استان تهران ذیل کارگروه آموزش و پژوهش استان تهران به مدیریت پارک فناوری پردیس از دیگر تفاهم نامه‌های سال گذشته بوده است که امیدواریم به نتیجه برسد.
 
 
ستاری: انتخاب سیاسی در حوزه علم و فناوری مسموم‌کننده است
معاون علمی ‌و فناوری نیز در این رویداد، با بیان اینکه انتخاب سیاسی در حوزه علم و فناوری مسموم کننده است، گفت: طی هشت سال اخیر هیچ وقت انتصاب سیاسی نداشتم.

سورنا ستاری با بیان این مطلب گفت: حکومت ما، حکومت چاقی است از این جهت که کلی نیروهای انسانی خوب و قوانین نامتناقض داریم که این خاصیت حکومت‌های بر پایه اقتصاد نفتی است. این به خودی خود با نوآوری مبارزه می‌کند و اگر بخوایم تزریق نوآوری در این حکومت داشته باشیم کار راحتی نخواهد بود.

به گفته وی، باید خیلی کتک بخوریم تا تکنولوژی را وارد سیستم کنیم؛ تزریق نوآوری در کشورمان کار راحتی نیست زیرا در ابتدای کار، اول به آن بی‌توجهی می‌شود، بعد مورد تمسخر قرار می‌گیرد و پس از ورود به مبارزه و تهدید می‌توانیم مراحل تزریق نوآوری را رد کنیم؛ اینجاست که همه درب‌ها به روی ما باز می‌شود اما بعد از گذراندن مراحل زیاد!.

ستاری افزود: ما اکنون در بخش اقتصاد دانش‌بنیان این مراحل را رد کرده‌ایم و در حال کتک خوردن هستیم ولی واقعیت این است که پیروزی‌های قابل توجهی ایجاد شده و نظرات مسوولان و وزرا نیز تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون در مرحله‌ای هستیم که مجلس، اتاق بازرگانی و ... قابل قیاس با دوره‌های قبل نیستند و کاملاً با مفاهیم دانش‌بنیان آشنایی دارند، گفت: ۱۵ الی ۱۶ شرکت دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی فعالیت می‌کنند و این در حالی بود که دوره‌های قبل شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی تنها نماینده شرکت‌های خارجی و وارداتچی بوده‌اند.

معاون علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر حمایت از جوانان در کشور برای استقبال از نوآوری گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان، ۷ تا ۸ هزار استارت‌آپ، ۴۷ پارک علمی‌و فناوری و ... فعالیت می‌کنند. در حال حاضر هم دیدگاه دانشگاه‌ها نسبت به کارآفرینی تغییر کرده و این موضوع در سالهای گذشته موضوعی جدید بود.

وی ادامه داد: هر کسی که در دولت هم فکر ما است هر کاری از دست‌مان بر بیاید انجام خواهیم داد؛ ما هر کسی را شبیه خودمان پیدا کنیم کمک می‌کنیم حالا این افراد چه در بخش خصوصی چه دولتی باشند. باید از همفکر‌ها و همپاهای خود حمایت کنیم.

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات در حوزه فناوری «سیاسی‌بازی» است و این خیلی بد است؛ اما من طی هشت سال اخیر هیچ وقت انتصاب سیاسی نداشتم و در این خصوص هم خیلی‌ها به ما انتقاد می‌کردند؛ تفکر افراد برایم مهم بوده است و همین تفکرات را باید ارج نهاد؛ زیرا انتخاب سیاسی در حوزه علم و فناوری مسموم‌کننده است. اینکه فکر کنیم چه کسی همفکر سیاست‌های ما است، خطرناک خواهد بود.

وی در خطاب به مدیران شرکت‌های دانش بنیان گفت: باید یکپارچه حرکت کرد و کل چهره پارک فناوری پردیس را باید تغییر داد زیرا این زیرساخت آماده است و زمینه ایجاد شهر فناوری کشور را دارد.
 
معرفی شرکت‌های برتر پارک پردیس
بر اساس این گزارش، همزمان با برگزاری نوزدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس، 9 شرکت‌ برتر این پارک در سال 99 نیز معرفی شدند.

بر این اساس، 7 شرکت مستقر در پارک، یک شرکت مستقر در مرکز رشد فناوری نخبگان و یک شرکت برتر مستقر در شعب پارک به عنوان برگزیدگان جشنواره برترین شرکت‌های پارک معرفی شدند.

بر این اساس، «شرکت ایوان فناوری و نوآوری افرا» از شرکت‌های عضو پارک که در حوزه خدمات تخصصی مدیریت و انتقال فناوری فعال است، موفق به کسب عنوان شرکت برتر در «ارائه خدمات تخصصی» به دلیل ارائه خدمات تخصصی در حوزه انتقال فناوری و سرمایه گذاری به شرکت‌های پارک، شد.

«شرکت پویندگان راه سلامت» از شرکت‌های عضو پارک که در حوزه تجهیزات پزشکی فعال است، موفق به کسب عنوان «صادر کننده برتر» به دلیل صادرات تجهیزات پزشکی به بیش از ۱۰ کشور جهان، شد.

«شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ)» که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال است، موفق به کسب عنوان «شرکت برتر در توسعه سازمانی و فناوری» به دلیل تولید ۱۴ عنوان محصول جدید، دریافت ۸ عنوان جایزه و ۲۷ درصد افزایش تعداد کارکنان، شد.

«شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ)» علاوه بر این موفق به کسب عنوان «برترین واحد فناور» در پارک فناوری پردیس هم شد.

«شرکت مشاوران انرژی تهران» نیز که در حوزه نفت گاز و پتروشیمی ‌فعال است، موفق به کسب عنوان «شرکت برتر در همکاری با طرف‌های خارجی» به دلیل تعریف همکاری و عقد قراردادهای بین‌المللی همکاری‌های فناوری با کشور آلمان، شد.

همچنین «شرکت پردیس مروابن فارمد» که در حوزه مواد و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی فعال است، موفق به کسب عنوان «شرکت برتر در توسعه اقتصادی» به دلیل افزایش ۱۲ برابری درآمد سالانه، شد.

«شرکت دانش اندیش رانا» که در حوزه تجهیزات پزشکی فعال است، موفق به کسب عنوان «هم افزای برتر» به دلیل عقد قرارداد همکاری با هفت شرکت عضو پارک به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد ریال، شد.

از سوی دیگر «شرکت لیمو هوشمند پردیس» که در حوزه تجهیزات پزشکی فعال است، موفق به کسب عنوان «واحد برتر مرکز رشد فناوری نخبگان» به دلیل افزایش سه و نیم برابری درآمد در یک سال و ایجاد درآمد صادراتی، شد.

«شرکت پردازش بنیان سلامت کارا» نیز که در حوزه سلامت دیجیتال فعالیت می‌کند، موفق به کسب عنوان «شرکت برتر شعبه پارک فناوری پردیس» به دلیل افزایش 100 برابری سرمایه شرکت، توسعه ۷۰ درصدی منابع انسانی و جذب ۱۷۲ مشتری جدید، شد.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۷۳۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما