کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آغاز پرتاب ماهواره‌های آمازون از سال آینده

ايرنا , 12 آبان 1400 ساعت 12:30

شرکت آمازون قصد دارد اولین ماهواره‌های پروژه کویپر را برای گسترش شبکه‌های خدمات 5G و 4G LTE در مناطق روستایی و دورافتاده، پاییز سال ‌آینده میلادی به مدار زمین پرتاب کند.



آی‌تی‌من-  اولین مجموعه از ماهواره‌هایی که آمازون قصد دارد با همکاری شرکت «ورایزون» در پروژه «کویپر» برای رقابت با پروژه استارلینک شرکت اسپیس ایکس به فضا بفرستد، پاییز سال آینده پرتاب خواهند شد.

آمازون، پروژه «کویپر» را اوایل سال ۲۰۱۹ به عنوان صورت فلکی متشکل از بیش از سه هزار و ۲۰۰ ماهواره اینترنتی که در مدار پایین زمین در اطراف سیاره قرار دارند، معرفی کرد.

این شرکت قصد دارد از طریق این پروژه، اینترنت پرسرعت را به افراد و مشاغل در مناطقی که اتصال اینترنت ضعیف است یا وجود ندارد، ارائه دهد، درست مانند کاری که شرکت «اسپیس ایکس» با برنامه «استارلینک» خود انجام می‌دهد.

اکنون شرکت آمازون اعلام کرده است که پاییز سال ۲۰۲۰، دو نمونه اولیه از ماهواره‌ها را برای سرویس اینترنت پروژه «کویپر» خود از طریق موشک «اطلس V » شرکت «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی» پرتاب خواهد کرد .

این دو ماهواره به نام‌های KuiperSat-1 و KuiperSat-2 نمونه‌های اولیه‌ای هستند که توسط شرکت «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی» با موشک‌ از سیستم‌های فضایی ABL پرتاب خواهند شد. آنها فناوری مورد نیاز برای کل پروژه، از جمله آنتن‌ها، مودم‌ها، نیرو و نیروی محرکه را آزمایش خواهند کرد.

کمیسیون ارتباطات فدرال به آمازون مهلت داده است نیمی ‌از تمام ماهواره‌های خود را برای پروژه کویپر تا سال ۲۰۲۶ به فضا پرتاب کند. پروژه کویپر دومین تعقیب در فضا برای «جف بزوس»، بنیانگذار آمازون و نیز مالک شرکت «بلو اوریجین» است. شرکت بلو اوریجین هفته گذشته برنامه‌هایی را برای ساخت یک ایستگاه فضایی خصوصی به نام «اربیتال ریف» با همکاری شرکت «سیرا نوادا» اعلام کرد.

شرکت‌های «ورایزن» و آمازون هفته گذشته برای رقابت با اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس موسوم به «استارلینک» قرارداد همکاری امضا کردند.

این غول‌های فناوری در فکر تصاحب مدار زمین هستند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی اخیر شرکت مخابراتی آمریکایی ورایزن، این شرکت در پی درخواست جف بزوس رییس آمازون برای رقابت با پروژه استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس، تلاش مشترک جدیدی را تحت عنوان «پروژه کویپر» برای گسترش چشمگیر شبکه‌های خدمات اینترنت 5G و LTE در مناطق روستایی و دورافتاده آغاز کرده‌اند.

اما از آنجا که ثروت ایلان ماسک بنیان‌گذار و رییس اسپیس‌ایکس به رشد خیره کننده خود ادامه می‌دهد، پس از ورود آمازون و جف بزوس به مدار نزدیک زمین احتمالا شاهد یک رقابت جدی خواهیم بود.

در حالی که آمازون نیازمند ارسال هزاران ماهواره به مدار زمین به این منظور است، مجموعه ماهواره‌های آن می‌توانند به رفع مشکل پوشش سراسری شبکه 5G شرکت ورایزن کمک کنند.

هدف از پروژه کویپر ارسال یک صورت فلکی شامل سه هزار و ۲۳۶ ماهواره به مدار نزدیک زمین(LEO) است و هنگامی‌که این ماهواره‌ها به آنجا رسیدند، دسترسی به اینترنت را برای مناطق محروم جهان افزایش خواهند داد.

طبق ادعای آمازون، تک‌تک خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ و سایر سازمان‌های فعالی که در حال حاضر به پهنای باند قابل‌اطمینان دسترسی ندارند، می‌توانند از پروژه کویپر بهره‌مند شوند.

به علاوه، خدمات ایستگاه زمینی به طور مستقیم در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. این پروژه همچنین راه‌حل‌های پشتیبان برای حاملان بی‌سیم را فراهم آورده و سرویس‌های 5G و LTE را به مناطق جدید ارائه می‌دهد.

آمازون امیدوار است با این پروژه‌ها بتواند پهنای باند مناسبی را در اختیار خانواده‌های بیشتر در سراسر دنیا قرار دهد.
 


کد مطلب: 277484

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/277484/آغاز-پرتاب-ماهواره-های-آمازون-سال-آینده

ITMen
  https://www.itmen.ir