۰
در نشست اخیر کمیسیون فاوای اتاق ایران مطرح شد:

تفاهم‌نامه همکاری اتاق ایران و وزارت ارتباطات احیا می‌شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۶
تفاهم‌نامه همکاری اتاق ایران و وزارت ارتباطات احیا می‌شود
تفاهم‌نامه همکاری اتاق ایران و وزارت ارتباطات احیا می‌شود

آی‌تی‌من-  معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات در جمع اعضای کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات اتاق ایران، حاضر شد. او پس از دریافت دیدگاه‌ها و نظرات فعالان اقتصادی از احیای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد. در این نشست محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات اتاق ایران نگاه و رویکرد بخش خصوصی نسبت به موانع کسب‌وکار و راهکارهایی که برای این منظور در نظر دارد را تشریح کرد. بر اساس اظهارات وی، ۱۰ تشکل تخصصی در حوزه تولید سخت‌افزار، نرم‌افزار، استاندارد، رمزارز، محتوای دیجیتال و چاپ و بسته‌بندی در اتاق ایران شکل گرفته که همگی روی نقش کلیدی فناوری اطلاعات به عنوان موتور محرک در توسعه صادرات غیرنفتی تاکید دارند. طلایی با نگاهی به نگرانی‌های ایجاد شده از حواشی طرح صیانت که با حساسیت ویژه‌ای از سوی بخش خصوصی دنبال می‌شود، تاکید کرد: علاوه بر این طرح که دغدغه‌های جدیدی را برای بخش خصوصی به دنبال داشته، شبکه ملی اطلاعات قرار دارد. زیرساخت‌های ایجاد شده به عنوان شبکه ملی اطلاعات بدون محتوا با چالش‌های خاصی مواجه خواهد شد.

رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران ادامه داد: اعضای کمیسیون آمادگی دارند که با تعامل بیشتر با اجزای تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات زمینه اشاعه فرهنگ و محتوای اسلامی‌و ایرانی دردنیا فراهم شود. در همین راستا به تازگی با تغییر نام انجمن ناشران دیجیتال به انجمن محتوای دیجیتال در اتاق ایران موافقت شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به بحران نیروی انسانی و مهاجرت نیروهای کار حوزه ICT گفت: امروز کشورهایی همچون امارات، عربستان و حتی آلمان در حال ارائه مشوق‌ها و صدور ویزاهای خاص و ویژه برای متخصصان حوزه نرم‌افزار و فناوری اطلاعات هستند، این روند نشان می‌دهد دنیا در حال جذب نیروهای متخصص است و باید مراقب باشیم که با تصمیمات خود موجب گریز و خروج سرمایه و نیروی انسانی شویم. بخش خصوصی با ولنگاری در فضای مجازی مخالف است؛ اما طرح صیانت نیز باید به گونه‌ای اجرا شود که خود زمینه‌ساز مسائل و مشکلات جدیدی نشود. علی شمیرانی، دبیر کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات اتاق ایران به ارائه گزارشی از تشکیل و اقدامات دبیرخانه طرح صیانت ذیل کمیسیون فاوای اتاق ایران پرداخت و گفت: به موازات طرح حمایت از کاربران در مجلس شورای اسلامی‌و به منظور تجمیع نظرات، هم‌صدایی و انتقال موثر دغدغه‌های ذی‌نفعان و اثرپذیران از این طرح، به ابتکار کمیسیون فاوا، دبیرخانه طرح صیانت در بخش خصوصی نیز ایجاد شد.

او با اشاره به نگرانی‌ها و حساسیت‌های پیرامون نحوه اجرای طرح صیانت گفت: دبیرخانه طرح صیانت به سرعت در کمیسیون فاوای اتاق ایران شکل گرفت و از فعالان و نمایندگان بخش خصوصی برای حضور در این کمیسیون دعوت به عمل آمد. در حال حاضر با اتکا به توان کارشناسی اتاق ایران، کار جمع‌آوری ابهامات و چالش‌های این طرح برای ارائه راهکارهای لازم به مجلس و مرکز ملی فضای مجازی آغاز شده است. علی اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات که به همراه جمعی از مدیران این معاونت در جلسه کمیسیون حضور یافته بودند، گزارشی از نحوه پیشبرد شبکه ملی اطلاعات ارائه کرد و با استقبال از دریافت نظرات فعالان بخش خصوصی در این مورد گفت: همان‌طور که می‌دانید شبکه ملی اطلاعات یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است و با نظر ایشان مقرر شد این طرح برای پیشرفت موثرتر، ذیل معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارتخانه قرار گیرد. او به تشریح لایه‌های اجرایی در شبکه ملی اطلاعات پرداخت و گفت: در حوزه توسعه زیرساخت‌ها عملکرد بهتری نسبت به ارائه خدمات پایه‌ای، پلتفورم‌ها و محتوا داشتیم و این رشد متوازن نبوده که دلایل متعددی دارد. بر اساس اظهارات انصاری امروز هدف‌ از حضور در این جلسه، شناسایی موانع تولید و بهره‌برداری در تمام لایه‌های شبکه ملی اطلاعات با کمک بخش خصوصی است.
این مقام مسوول به مشکلات ایجاد شده در سال‌های گذشته برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی اشاره کرد و گفت: بخش عمده این توقف توسعه به ویژه در شرکت مخابرات ایران به موضوعات تعرفه‌ای و عدم اصلاح آن در سال‌های گذشته باز می‌گردد، سایر اپراتورهای سیار هم اگرچه به توسعه ارتباطات کمک کرده‌اند اما در این بخش هم با سیر نزولی توسعه مواجه هستیم که یک علت عمده آن عدم توسعه متوازن ارتباطات ثابت و سیار در سال‌های قبل است. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات برای استفاده از نظرات بخش خصوصی در هر بخشی اعلام آمادگی کرد.

در ادامه اعضای کمیسیون فاوای اتاق ایران، روسا و نمایندگان تشکل‌های حاضر نظرات و پیشنهادات خود را بیان کردند؛ تشریح اثر تحریم‌ها بر واردات کالا و خدمات فناوری محور، نگرانی از نحوه پیشبرد طرح صیانت، برنامه‌ریزی برای توقف روندمهاجرت نیروی کار در این حوزه و جذب متخصصان از سوی خصولتی‌ها و بانک‌هایی که شرکت‌داری می‌کنند، بخشی از اظهارات حاضران در این جلسه بود. شفاف‌سازی تسهیلات ارائه شده از سوی سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، اتخاذ تصمیمات در بخش‌های مختلف دولتی بدون حضور نمایندگان بخش خصوصی و سپس ضرب‌الاجل دادن برای ارائه نظر بخش خصوصی، ورود نامتعارف اپراتورهای موبایل از خدمات ارتباطی به ارائه خدمات محتوایی و تداوم مشکل کپی‌رایت و آثار منفی این موضوع بر توسعه محتوای دیجیتال از دیگر موضوعای بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت. در پایان مقرر شد تفاهم‌نامه همکاری اتاق ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف ساماندهی تولید و صادرات مجدد فعال شود و توانمندسازی شرکت‌های حوزه فاوا در صادرات خارجی با همکاری اتاق ایران در دستور کار معاونت راهبردی قرار گیرد.
 
کد مطلب : ۲۷۷۶۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما