کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در جلسه کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران اعلام شد:

تهیه گزارش‌های داده محور از وضعیت اقتصاد دیجیتال برای تلنگر به سیاست‌گذاران

اتاق بازرگانی تهران , 15 آذر 1400 ساعت 10:39

فعالان بخش خصوصی در هفتمین گردهمایی خود در کمیسیون «اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال» اتاق تهران، ضرورت تهیه گزارش‌های آماری در مورد اقتصاد دیجیتال و نیز تبیین آثار توسعه نوآوری به حاکمیت را مورد تاکید قرار دادند.



آی‌تی‌من- در هفتمین جلسه کمیسیون «اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال» اتاق تهران «تهیه گزارش‌های آماری داده محور در مورد وضعیت اقتصاد دیجیتال ایران» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین دبیر اتاق مشترک ایران و اتریش نیز گزارشی درباره تفاهم نامه همکاری میان این اتاق مشترک با دانشگاه اقتصاد و کسب‌وکار وین در حوزه‌های آموزش، کسب‌وکار و استارتاپ‌ها ارائه کرد.

در ابتدای این جلسه، علی عیان‌بد، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش از امضای تفاهم‌نامه همکاری میان این اتاق مشترک و دانشگاه اقتصاد و کسب‌و‌کار وین با هدف آموزش صاحبان کسب‌و‌کار و استارت‌آپ‌های ‌ایرانی، خبر داد.

به گفته وی، این تفاهم‌نامه طی سفر اخیر هیات تجاری اتاق ایران و اتریش به وین، میان دو طرف به امضا رسید و بر اساس آن، اقتصاددانان اتریش طی دوره‌های آموزشی که در این دانشگاه برگزار می‌شود، فعالان اقتصادی و صاحبان استارت‌آپ‌ها از ایران را با شیوه‌های نوین مدیریتی و بنگاه‌داری آشنا می‌کنند.

عیان‌بد همچنین یادآور شد که طی دوره‌های آموزشی که از سوی دانشگاه اقتصاد و کسب‌و‌کار وین و با همکاری اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش برای صاحبان استارت‌آپ‌های ایرانی برگزار خواهد شد، فرآیند راه‌یابی کسب‌و‌کارها به بازار اروپا و یافتن شرکای تجاری آموزش داده می‌شود. پس از ارائه این گزارش، تشکل‌های عضو کمیسیون نیز آمادگی خود را برای همکاری با این اتاق به منظور بهره برداری از این فرصت اعلام کردند.

در ادامه، فرزین فردیس، رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران نیز انعقاد این تفاهم‌نامه را یک فرصت برای شرکت‌های استارت‌آپی توصیف کرد و گفت که این ابتکار، زمینه فعالیت آنها را در فضای  بین‏المللی فراهم می‌کند. او گفت که دانشگاه اقتصاد اتریش یک دانشگاه مطرح در دنیا در اکوسیستم‌سازی بوده که باید تلاش کرد، به رغم محدودیت‌های موجود در ایران، از این فضا بهره برداری لازم صورت گیرد.

فردیس در ادامه، به مرور اخبار حوزه اقتصاد نوآوری پرداخت و به روند بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کابردی فضای مجازی اشاره کرد. او گفت که به‌رغم مقاومت‌هایی که برای حضور نماینده بخش‌خصوصی در این نشست‌ها وجود داشت، مواضع بخش خصوصی تا حدودی به این کمیسیون منعکس شد.

در ادامه این جلسه، افشین کلاهی، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران که به عنوان نماینده بخش خصوصی در جلسات مربوط به بررسی طرح صیانت حضور یافته بود، گفت: در زمان بررسی کلیات این طرح، بخش‌های مختلفی نظیر مرکز ملی فضای مجازی و مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارشات خود را ارائه کرده‌اند. متاسفانه به نظر می‌رسد، اطلاعات ارائه شده، گزینشی و برای تصویب این طرح در مجلس تهیه شده است. او در ادامه با اشاره به زمان احتمالی به رای گذاشته شدن کلیات این طرح ابراز امیدواری کرد که نظرات بخش خصوصی در تدوین آن اعمال شود.

در ادامه، بررسی دومین دستور این جلسه با مضمون «تهیه گزارش آماری داده‌محور در مورد وضعیت اقتصاد دیجیتال ایران» در دستور کار اعضای این کمیسیون قرار گرفت.

فردیس ضمن تاکید بر اهمیت این موضوع، به برخی از گزارشات آماری دوره‌ای، اشاره کرد و گفت: گزارشاتی که تاکنون ارائه شده،‌ عمدتا مخاطب عام داشته و حاکمیت مخاطب این گزارش‌ها نبوده است؛در خلا چنین گزارش‌هایی است که اهمیت اقتصاد دیجیتال برای سیاست‌گذاران ناشناخته باقی مانده است. او با تاکید بر اینکه «نگرش حاکمیت به این حوزه گزینشی و منفی است» از ضرورت تدوین چنین گزارش‌هایی توسط اتاق تهران با همکاری تشکل‌ها و انعکاس آنها به سیاست‌گذاران سخن گفت. فردیس همچنین گفت که تهیه این گزارش‌ها باید در قالب یک پروژه مورد پیگیری قرار گرفته و ساز وکار مشخصی برای آن تعریف شود.

در همین حال، شهاب جوانمردی، نایب رئیس این کمیسیون با اشاره به اینکه، راهکار برون رفت از مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کنونی، توجه به نوآوری است، گفت: با راهکارهای نخ‌نما و پوسیده گذشته، نمی‌توان از وضع موجود خارج شد. او با بیان اینکه «سیاست‌گذاران، موضوع نوآوری را امری فانتزی می‌پندارند» افزود: گزارش‌دهی وضعیت اقتصاد دیجیتال در ایران و نیز تکرار دستاوردهای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی باید با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

در ادامه، سایر اعضا و میهمانان نیز نظرات خود را در این زمینه مطرح کردند و رئیس کمیسیون با جمع‌بندی موارد مطرح شده، از ضرورت شکل‌گیری هسته سیاست‌گذاری برای این گزارش‌دهی با حضور فعالان حوزه رسانه، متخصصان اقتصاد‌‌‌سنجی و تحقیقات بازار سخن گفت. او در ادامه با اشاره به ضرورت هماهنگی تشکل‌های این حوزه برای ارائه این گزارش‌ها گفت که این هماهنگی‌ها در کارگروهی ذیل کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران راهبری خواهد شد. بر این اساس، مقرر شد که تصمیم‌ نهایی برای تهیه گزارش آماری داده محور وضعیت اقتصاد دیجیتال ایران در نشست آتی کمیسیون اتخاذ شود.
 


کد مطلب: 277723

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/277723/تهیه-گزارش-های-داده-محور-وضعیت-اقتصاد-دیجیتال-تلنگر-سیاست-گذاران

ITMen
  https://www.itmen.ir