کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیر عامل شرکت صبانت مشکلات شرکت‎های اینترنتی را تشریح کرد:

FCPها بر سر دو راهی موانع توسعه اینترنت و اخطار رگولاتوری

11 دی 1400 ساعت 10:34

شرکت انتقال داده‌های نداگستر صبا )صبانت) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مجموعه‌ گروه صنعتی پرورش داده‌ها، در سال 1382 آغاز به کار کرد و در راستای توسعه‌ همه‌جانبه‌ فعالیت‌های خود در سال 94 موفق به دریافت پروانه FCP (بهره‎برداری از شبکه ارتباطات ثابت) از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شد. این پروانه هرگونه خدمات ارتباطی و انتقال داده بر بستر شبکه‌ موضوع پروانه، مستقل از فناوری از قبیل خدمات دسترسی به اینترنت، دسترسی به شبکه‌ ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن، توزیع و فروش پهنای باند اینترنت، شبکه‌های اختصاصی، ارایه خدمات صوتی، تصویری و متنی، انواع داده‌های خدمات محتوایی و ارزش افزوده را امکان ‌پذیر می‌سازد.



صبانت طی این سال‌ها علی‎رغم تمام مشکلات پیش روی شرکت‎های FCP، با سرمایه‎گذاری کلان و تکیه بر نیروی انسانی و داشته‎های سازمانی خود تلاش کرده تا اینترنت ثابت را توسعه دهد. اما کم توجهی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به این مشکلات، اکنون کار را به جایی کشانده که بازگشت سرمایه برای شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنت ثابت بسیار طولانی و غیر قابل تصور شده است به گونه‎ای که به گفته دکتر احمد بیدآبادی مدیر عامل صبانت اگر هر چه سریعتر چاره‎ای برای رفع این مشکلات اتخاذ نشود نه تنها زیرساخت‌های اینترنت ثابت در کشور پیشرفتی نمی‎کند، بلکه سرمایه شرکت‌ها نیز از بین خواهد رفت.

 مشکلات شرکت های FCP 
مدیر عامل شرکت انتقال داده‌های نداگستر صبا در گفت و گو با پایگاه خبری آی تی من با بیان اینکه بحث اینترنت پرسرعت در کشور بسیار پررنگ شده است و روز به روز نیاز آن بیشتر احساس می‎شود، به تشریح مشکلات شرکت های FCP پرداخت و گفت: چند سالی است که شرکت‎های ارایه دهنده اینترنت ثابت با مشکلات بسیار زیادی از جانب گمرکات، شهرداری‎ها، مخابرات و ... مواجه هستند که امکان توسعه فعالیت را از آنها گرفته است و متاسفانه مسوولان کوچکترین توجهی به آن نمی‎کنند.

دکتر احمد بیدآبادی افزود: آنچه مسلم است رویکرد مردم در سال‌های اخیر نسبت به اینترنت تغییر کرده و آن را به عنوان یکی از الزامات مهم زندگی خود می‌دانند. از طرفی با توسعه اینترنت، اکنون اکثر کشورهای دنیا دارای بزرگراههای اطلاعاتی هستند که در کشور ما نیز به نام شبکه ملی اطلاعات مطرح است. هرچند این طرح تاکنون موفق نبوده ولی جزو نیازهای کشور بوده و باید اجرایی شود.

وی تصریح کرد: شرکت صبانت در راستای وظایف خود سالهاست در حال توسعه شبکه اینترنت کشور است، اما متاسفانه مشکلات و مسایل متعددی در این راه وجود دارد که نمی‎تواند از امکانات خود بهره برداری کند.

بیدآبادی در تشریح این مشکلات گفت: یکی از مهمترین مشکلات شرکت‌های FCP این است که شرکت مخابرات ایران به دلایل مختلفی همراهی لازم را با آنها ندارد و به دلیل تغییرات مدیریتی که در شرکت مخابرات ایران به ترتیب پیش می‌آید، اکثر پروژه‌ها روی زمین مانده است و توافق میان شرکت‎ ها و مخابرات در نهایت به سرانجام نمی‌رسد.

به طور مثال چند سالی است که موضوع بیت‎استریم یا توسعه مبتنی بر فیبر مطرح است و ابتدای سال جاری نیز قرارداد بیت استریم بین مخابرات و صبانت امضا شد  و تمام شرایط  و مصوبه‌ها را پذیرفتیم اما به دلیل عدم همکاری مخابرات تاکنون عملیاتی نشده است.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری لازم در این زمینه صورت گرفته و تجهیزات مورد نیاز خریداری شده است اما به دلیل عدم همکاری دولت به مانع برخورده ایم و این باعث شد پیش‎بینی‎های ما برای توسعه اینترنت ثابت به عقب بیفتد.

وی نوسان نرخ ارز را به عنوان یکی دیگر از موانع و مشکلات شرکت‎های FCP نام برد و گفت:  طبق پروانه شرکت های FCP موظف به توسعه خدمات خود در کنار شبکه‌های مخابراتی  هستند. صبانت نیز در این راستا تلاش کرده تا شبکه هایی مستقل از مخابرات داشته باشد، اما در این راه نیز به موانع و مشکلات بسیار زیادی  برخورده‎ایم.

یکی دیگر از این مشکلات شهرداری‌ها هستند که معمولا برای کابل‎گذاری مجوز‎های لازم را نمی دهند.

وی افزود: حتی حاضر هستیم طبق تعرفه هزینه‎های حفاری را به شهرداری پرداخت کنیم. هرچند هزینه‎های بسیار بالایی است اما درخواست ما را به سازمان فناوری اطلاعات شهرداری ارجاع می‎دهند که متاسفانه جلوی کار آنجا گرفته می‎شود و می‎خواهند فیبر را از خودشان اجاره کنیم.

وی تاکید کرد: باوجودی که مشکلات بسیار زیادی راه توسعه فعالیت شرکت‎های FCP را ناهموار کرده است، اما با این وجود در این سال‌ها تمام تلاشمان را کرده‎ایم تا کار انجام شود.

 اخطار رگولاتوری
مدیر عامل شرکت انتقال داده‌های نداگستر صبا در ادامه بحث با بیان اینکه مجبور شده‌ایم برای اینکه کار توسعه شبکه روی زمین نماند، در استان‌های کوچک یا حومه شهرها سرمایه گذاری کلان کنیم،گفت: با توجه به اینکه توان مردم در این مناطق پایین است، بازگشت سرمایه بسیار طولانی است و نمی گذارد نفس بکشیم. به طور مثال از آنجایی که شهرداری‎های کلان شهرها و استان‌های بزرگ اجازه فعالیت  به ما نداده‎اند در پرند و پردیس سرمایه گذاری کرده‎ایم. 

وی افزود: در هر صورت این موانع و مشکلات نمی‎گذارد آنطور که باید در زمینه اینترنت ثابت سرمایه گذاری و توسعه صورت گیرد و هیچ اقدامی جهت رفع این مشکلات صورت نگرفته است.

بیدآبادی با ذکر این نکته مهم که طبق قانون شرکت‎هایFCP موظف به توسعه شبکه فیبر در کنار شبکه مخابرات هستند در غیر این صورت از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اخطار می‎گیرند، گفت: شرکت‎های FCP باید به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پاسخگو باشند چراکه طبق آنچه در پروانه آنها قید شده است، نتوانسته‎اند سرمایه گذاری کنند و شبکه فیبرنوری را گسترش دهند. این در حالی است که رگولاتوری به عنوان یک نهاد دولتی بالا دست موظف است که به مشکلات شرکت‎های ارایه دهنده خدمات اینترنت ثابت اعم از گمرک و شهرداری ها رسیدگی کند تا شرکت‎ها بتوانند فعالیت خود را گسترش دهند.

 ضرورت ایجاد بزرگراه اینترنتی
دکتر احمد بیدآبادی با اشاره به بحث اینترنت اشیا و توسعه آن در کشورهای پیشرفته گفت: ایجاد یک بزرگراه اینترنتی یا شبکه ملی اطلاعات بسیار ضروری است و دولت موظف است زیرساخت های آن را فراهم کند.

در واقع اینترنت نیز امروزه مانند آب، برق و گاز یک الزام است و دولت باید کمک کند تا دسترسی مردم تسهیل شود.

وی افزود: به طور مثال یکی از راههای توسعه اینترنت استفاده از تیرهای برق وزارت نیرو است که می‎تواند آنها را در اختیار شرکت‎ها قرار دهد و به این ترتیب بخشی از هزینه‎ها کاهش پیدا کند.

آنچه مسلم است کشوری موفق است که دارای یک بزرگراه اطلاعاتی قوی باشد همانند بزرگراه و جاده‌هایی که دولت هزینه می‌کند و می‎سازد. بنابراین لازم است که دولتی‎ها بیزینس را در این رابطه کنار بگذارند و دنبال کسب درآمد برای خودشان نباشند.

 ورود به دنیای مجازی و متاورس
دکتر بیدآبادی با ذکر مثالی در رابطه با توسعه اینترنت اشیا در دنیا و ضرورت آن گفت: مارک زاکر برگ موسس شبکه اجتماعی فیس بوک اسم شرکت خود را «متا» گذاشته است. زیرا پیش بینی کرده که تا 5 سال دیگر از فضای مجازی به دنیای مجازی ورود خواهیم کرد که در این دنیا حتی احساس‌ها هم منتقل خواهد شد.

حتی تبلیغی کرده است که زن و شوهر مجازی ازدواج می‎کنند و تمام احساسات نیز منتقل می‎شود.

وی با بیان اینکه طبق پیش بینی زاکر برگ باید ظرفیت پهنای باند چند صد برابر شود، گفت: تکنولوژی متاورس چه بخواهیم و چه نخواهیم با تاخیر وارد کشور ما نیز خواهد شد. نمی‎توان جلوی ورود هیچ تکنولوژی را گرفت. بنابراین زیرساخت باید تا سال 1404 ظرفیت خود را 10 تا 20 برابر کند. در غیر این صورت به یک دور باطل برخورد خواهیم کرد.
 


کد مطلب: 277918

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/277918/fcpها-سر-دو-راهی-موانع-توسعه-اینترنت-اخطار-رگولاتوری

ITMen
  https://www.itmen.ir