کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سهم سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS در دنیا

19 دی 1400 ساعت 11:43

سیستم‌ عامل‌های موبایلی حالا نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کنند، فارغ از اینکه از چه گوشی هوشمند استفاده می‌کنیم.



آی‌تی‌من- سیستم‌عامل‌های موبایلی از سیمبیان و بلک بری تا فایرفاکس، بادا و تایزن و ویندوزفون، همه تقریبا به دو سیستم عامل اندروید و iOS ختم شده‌اند.

حالا بیشترین سهم را در بازار موبایل دنیا متعلق به دو سیستم عامل اندروید و iOS است. در گزارش سهم هر کدام از سیستم عامل‌های موبایلی را طی سال ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ بررسی می‌کنیم.

سال ۲۰۱۰ زمانی بود که سیستم‌ عامل‌های موبایلی نوظهور بودند و بر این اساس بسیاری از شرکت‌ها اقدام به ساخت و توسعه سیستم عامل خود کرده بود.

بر این اساس تنوع سیستم عامل‌های موبایلی هم زیاد بود به طوری که علاوه بر اندروید و آی‌او‌اس، ویندوز فون مایکروسافت، بلک بری و حتی تایزن و بادا و سیمبیان هم سهم قابل توجهی از بازار موبایل دنیا را داشتند.

در آن سال‌ها سهم اندروید در بازار موبایل دنیا تنها ۲۳.۳ درصد بود و iOS  اپل ۱۵.۶ درصد از سهم بازار موبایل دنیا را داشت. بلک بری سهمی بیشتر از iOS داشت و این رقم برای شرکت RIM معادل ۱۶ درصد بود. ویندوز فون مایکروسافت که روی گوشی‌های رنگارنگ نوکیا نصب می‌شد ۴.۹ درصد از سهم بازار موبایل را داشتت و سایر سیستم‌عامل‌ها بیش از ۴۰ درصد از بازار موبایل دنیا را در دست داشتند.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۰ تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در دنیا تنها ۳۰۵ میلیون نفر بود.

اما یک دهه بعد چه اتفاقی در بازار موبایل دنیا رخ داد؛ طی سال‌هایی که گذشت تقریبا همه سیستم عامل‌های موبایلی مثل بلک بری، ویندوز فون، بادا، سیمبیان، فایرفاکس منسوخ شدند و حتی حالا یک دستگاه گوشی هوشمند مبتنی بر این سیستم‌عامل‌ها در دنیا وجود ندارد.

در حال حاضر سهم اندروید از ۲۳ درصد در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۸۴ درصد رسیده است و سیستم عامل iOS اپل با وجود پیشرفتی که طی این سال‌ها داشته همچنان ۱۵.۹ درصد سهم بازار موبایل دنیا را در اختیار دارد که البته باید به این موضوع توجه کنیم که اپل تنها با گوشی‌های آیفون چنین سهمی را در بازار موبایل دنیا حفظ کرده یعنی تنها iOS روی گوشی‌های اپل نصب می‌شود اما اندروید روی همه‌ گوشی‌های دنیا با برندهای مختلف قابل نصب است و عجیب‌تر اینکه اپل با همین حدود ۱۶ درصد سهمی که از بازار موبایل دنیا دارد معمولا میزان سودش از سایر شرکت‌های موبایلی بیشتر است.

هم اکنون تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در دنیا ۳.۵ میلیارد نفر اعلام شده است که این رقم ۴۴.۸۵ درصد کل جمعیت دنیا را شامل می‌شود.

در کل تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند و گوشی‌های فیچرفون ۴.۷۸ میلیارد نفر اعلام شده که این عدد ۶۱.۵۱ درصد کل جمعیت دنیا است.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ میلادی تعداد کاربران موبایل دنیا ۴.۷ میلیارد نفر و تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند ۳.۲ میلیارد نفر بود.

سال ۲۰۱۸ این رقم برای کاربران موبایل ۴.۶ میلیارد و برای کاربران گوشی‌های هوشمند ۲.۹ میلیارد نفر گزارش شد.

سال ۲۰۱۷ آمار کاربران موبایل ۴.۴ میلیارد نفر و تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند ۲.۷ میلیارد نفر اعلام شده بود.

بر اساس گزارش GSMA، هم‌اکنون بیش از ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا دارای یک دستگاه موبایل هستند؛ به این معنی که ۶۷.۱۱ درصد جمعیت دنیا یک دستگاه موبایل دارند. این در حالی است که سال ۲۰۱۷ این رقم معادل ۵۳ درصد یعنی ۵ میلیارد نفر بود. همچنین پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۳ تعداد کاربران موبایل در دنیا به بیش از ۷.۳۳ میلیارد نفر برسد.

آمارها نشان داده که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند ۴۰ درصد افزایش یافته‌اند و این موضوع حاکی از آن است که نرخ استفاده از گوشی‌های موبایل با سرعت شگفت‌انگیزی در حال افزایش است.

اما تا سال ۲۰۲۳ انتظار می‌رود که تعداد کاربران موبایل به ۷.۳۳ میلیارد نفر برسد که همه‌ی دستگاه از جمله گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و سایر گجت‌های هوشمند سیم‌کارت خور را نیز شامل می‌شود.

این موضوع نشان می‌دهد که تعداد کاربران موبایل در طول سه سال از ۵.۱۷ میلیارد به ۷.۳۳ میلیارد نفر خواهند رسید.

همچنین پیش بینی شده تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۷۲ درصد کل کاربران اینترنت تنها از گوشی‌های هوشمند برای دسترسی به وب استفاده می‌کنند، اما مرکز تحقیقات تبلیغات جهانی معتقد است که به دلیل رشد پذیرش گوشی‌های هوشمند، ۷۲.۶ درصد از کل کاربران اینترنت از طریق تلفن هوشمند به صفحات وب دسترسی پیدا می‌کنند.

هم‌اکنون ۵۷.۱۴ درصد مردم دنیا معادل دو میلیارد نفر تنها از طریق تلفن‌های هوشمندشان به اینترنت دسترسی دارند.

البته باید به این موضوع هم توجه کنید که هنوز در بسیاری از کشورها با جمعیت گسترده، میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند بسیار کم است.

چین بالاترین تعداد کاربر گوشی‌های هوشمند در دنیا را با رقم ۸۵۱ میلیون کاربر دارد که البته این رقم از بزرگی جمعیت این کشور ناشی می‌شود و این عدد نشان دهنده‌ی ضریب نفوذ ۵۹.۹ درصدی بازار گوشی‌های هوشمند در این کشور است.

اما کشور سوییس کمترین تعداد کاربر گوشی هوشمند را با عدد ۶.۲ میلیون دارد؛ با این حال همین رقم ضریب نفوذ ۷۲.۹ درصدی گوشی‌های هوشمند در این کشور را نشان می‌دهد.

اما انگلستان بالاترین ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند را با رقم ۸۲.۹ درصدی دارد؛ این در حالی است که تعداد دارندگان گوشی‌های هوشمند ۵۵.۵ میلیون نفر گزارش شده است.

کمترین ضریب نفوذ تلفن هوشمند متعلق به نیجریه با ۱۴.۹ درصد معادل ۳۰ میلیون نفر دارنده‌ی گوشی هوشمند است.

بر اساس آمارها، ۷۳.۴۷ درصد مردم در ۱۰ کشور توسعه یافته گوشی هوشمند دارند و ۲۶.۵۳ درصد مردم در این ۱۰ کشور تلفن هوشمند ندارند که یا از گوشی فیچرفون استفاده می‌کنند یا اصلا هیچ دستگاهی ندارند که شامل کشورهایی مثل انگلستان، امارات متحده‌ی عربی، آمریکا، فرانسه، اسپانیا و کانادا می‌شود.
 


کد مطلب: 277982

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/277982/سهم-سیستم-عامل-های-اندروید-ios-دنیا

ITMen
  https://www.itmen.ir