۰
نشست تخصصی دیجی‌پی

وجود لندتک‌ها در کنار بانک‌ها، ضرورتی انکارناپذیر برای رشد اقتصاد دیجیتال

تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۰
وجود لندتک‌ها در کنار بانک‌ها، ضرورتی انکارناپذیر برای رشد اقتصاد دیجیتال
وجود لندتک‌ها در کنار بانک‌ها، ضرورتی انکارناپذیر برای رشد اقتصاد دیجیتال

آی‌تی‌من-  در این نشست که با حضور متخصصان حوزه‌های بانکداری و فین‌تک برگزار شد، شرکت‌کنندگان بر ضرورت توجه به لندتک‌ها و نقش آن‌ها در رشد اقتصاد دیجیتال کشور تأکید کردند و سیستم‌های مدرن اعتبارسنجی و رتبه‌دهی مشتریان را جزو لاینفکی از آینده تجارت الکترونیکی در ایران دانستند.

حسین محمودی، مدیرکل اداره بانکداری شخصی و تجربه مشتریان بانک ملت در آغاز این نشست، با صحبت پیرامون مهم‌ترین کمک لندتک‌ها در مسیر اقتصاد دیجیتال، مهم‌ترین مسئولیت آن‌ها را کمک به شبکه بانکی، برای پوشش نیاز مشتری‌ها دانست.

حمید قیطاسوند، رئیس اداره کل بازاریابی پست بانک ایران، با توضیح عملکرد تک‌ها و رویکرد اقتصاد دیجیتال، لندتک‌ها را نقطه اتصال مارکت‌های فعال در اقتصاد دیجیتال، به پلتفرم‌های فعال در بانکداری دیجیتال، توصیف کرد.

او ارتباط میان کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک و لندتک‌ها را یک ارتباط دوسویه تعریف کرد و گفت: افزایش ضریب نفوذ لندتک‌ها، دسترس‌پذیری مارکت‌ها برای همه مشتریان، حتی در دوردست‌ترین مناطق کشور را تسهیل کرده و شکاف‌های دیجیتالی موجود را پوشش می‌دهد. در ادامه، حجت مقیمی، رئیس اداره توسعه کسب‌وکار و محصول بانک تجارت، کارکرد اصلی لندتک‌ها را توسعه همکاری‌های مالی بیان کرد و آن‌ها را تسهیل‌گر ابزارهای مالی سنتی موجود و کمک‌کننده به بنگاه‌های اقتصادی دانست. هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی هم با توضیح درباره تجارت الکترونیک و جنبه‌های مختلف اقتصاد دیجیتال و تأثیر آن بر زندگی روزمره، حضور ای‌کامرس و لندتک در کنار یکدیگر و هم‌افزایی آن‌ها برای دسترس‌پذیری و خدمات‌رسانی به کاربر را معنای اصلی گسترش اقتصاد دیجیتال دانست.

 حضور لندتک‌ها در کنار بانک‌ها یک ضرورت یا انتخاب؟
در ادامه این نشست، کارشناسان حاضر به ماهیت لندتک و ضرورت وجود آن در کنار بانک‌ها پرداختند.

محمودی وجود لندتک‌ها در کنار بانک‌ها را ضرورت دانست و قیطاسوند با اشاره به پارادایم مورد بحث در اقتصاد دیجیتال به عنوان مساله اصلی، همکاری را در مقابل انحصار، اصل اساسی رشد اقتصادهای پویا دانست و بر ضرورت وجود لندتک‌ها تأکید کرد.

مقیمی ‌در بخش‌هایی از صحبت‌هایش تأکید کرد که بانک‌ها هرقدر هم که قوی عمل کنند، بازهم توانایی پاسخ‌گویی به نیاز بازارهای تخصصی روز را ندارند و لندتک‌ها را پاسخ مناسبی به این نیاز دانست که وجودشان را برای ارائه خدمات در این حوزه به یک ضرورت تبدیل می‌کند.

او ادامه داد: لندتک‌ها به رشد اقتصادی کمک کرده و با کاهش هزینه‌های تبادلات مالی موجب توسعه فراگیری مالی در کشور می‌شود. همچنین نظارت نهادهای قانون‌گذار بر این حوزه بهتر و شفاف‌تر خواهد بود.

در ادامه، امینی از کاهش هزینه‌های عملیاتی اعطای اعتبار، توانمندتر شدن خریداران با دست‌رسی آسان‌تر به خدمات اعتباری، کمک به فراگیری مالی و عدالت اجتماعی و همین‌طور کاهش نرخ نکول به‌عنوان مهم‌ترین دلایل ضرورت همکاری بانک‌ها با لندتک‌ها نام برد.

 هم‌افزایی بانک‌ها و لندتک‌ها 
حسین محمودی، درباره هم‌افزایی بانک‌ها و لندتک‌ها گفت: بانک‌ها با کمک خدمات اعتبارسنجی پلتفرم‌های لندتک می‌توانند درک بهتری از توان بازپرداخت مشتریان داشته باشند و با ارائه تسهیلات از طریق این پلتفرم‌ها هزینه و نرخ نکول خود را کاهش دهند.

حجت مقیمی، با اشاره به ساختار پیچیده و غیرچابک بانک‌ها ادامه داد: بازار تسهیلات اعتباری زیرحوزه‌های زیادی دارد که بانک‌ها نمی‌توانند تمام آن‌ها را پوشش دهند؛ بنابراین نیاز به همکاری با پلتفرم‌های لندتک دارند. حمید قیطاسوند، با اشاره به هم‌افزایی لندتک‌ها در کنار بانک‌ها گفت: بانک‌ها می‌توانند از طریق لندتک‌ها، هویت دیجیتال متقاضیان تسهیلات اعتباری را بهتر مشخص کنند و تجربه بهتری را برای مشتریان خود رقم بزنند. قیطاسوند هم‌افزایی بانک‌ها و لندتک‌ها را در نهایت به نفع رگولاتور هم دانست و گفت: بانک‌ها با استفاده از تکنولوژی یا همکاری با لندتک‌ها می‌توانند فرایند ارائه خدمات خود را به صورت دقیق‌تر و شفاف‌تر نظارت و مستند و با ارائه این مستندات به بانک مرکزی و نهادهای نظارتی، فرایند قانون‌گذاری را تسهیل کنند.

 نقش لندتک‌ها در توسعه روش‌های ارزیابی رتبه اعتباری 
در بخشی از نشست، سخنرانان درباره جایگزین شدن وثیقه با رتبه اعتباری تبادل نظر کردند.

حجت مقیمی‌هم در این باره گفت: ترندی که در سال‌های آینده مشاهده خواهیم کرد، سیستم‌های اعتبارسنجی و رتبه‌دهی جامع مشتریان خواهد بود؛ که نه تنها در زمینه مالی بلکه در زمینه‌های مختلف مانند خرید، رفتار اجتماعی و ...، رفتارهای مشتریان را ارزیابی و نمره‌دهی می‌کنند. حسین محمودی، مدیرکل اداره بانکداری شخصی بانک ملت، در این باره گفت: مهم‌ترین عاملی که سبب شده تا در ایران وثیقه جایگزین سیستم اعتبارسنجی شود، نبود سیستم کارآمد و بازار انحصاری اعتبارسنجی در کشور است. بنابراین بانک مرکزی با رقابتی کردن بازار اعتبارسنجی می‌تواند سبب بهبود این وضع شود. قیطاسوند در این خصوص گفت: پلتفرم‌های تکنولوژی‌محور مانند لندتک‌ها می‌توانند به ارزیابی بهتر دارایی‌ها برای ارائه وثیقه و ارزش‌گذاری دارایی‌های دیجیتال کمک کنند.

هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی، هم در این باره گفت: عدم تطابق میزان اعطای اعتبار و ارزش وثیقه گرفته شده به ازای ارائه تسهیلات سبب شده که امکان ارائه تسهیلات اعتباری بیشتر به مشتریان کمتر شود. 

در ادامه حمید قیطاسوند در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در نشست، فراگیری مالی در جامعه را فرصت اصلی پیش‌روی لندتک‌ها، بانک‌ها و سایر موسسات مالی، دانست و گفت توجه به این موضوع به گردش پول به صورت هدف‌مندتر و عادلانه‌تر کمک خواهد کرد.

در پایان نشست شرکت‌کنندگان، فعالان حوزه لندتک و صنعت بانکداری را به هم‌افزایی و تعامل بیشتر دعوت و ابراز امیدواری کردند که این نشست شروعی برای تعامل‌های بیشتر در این حوزه باشد. 
 
کد مطلب : ۲۷۸۰۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما