۰
بعد از وقوع حمله سایبری آبان ماه

سامانه پمپ‌بنزین‌ها هنوز آفلاین است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۳
سامانه پمپ‌بنزین‌ها هنوز آفلاین است
سامانه پمپ‌بنزین‌ها هنوز آفلاین است

آی‌تی‌من-  طبق گزارش‌های مردمی، صاحبان خودرو پس از مراجعه به برخی پمپ بنزین‌های سطح شهر با این مساله مواجه شده‌اند که قبل از سوختگیری مقداری بنزین برای آنها محاسبه می‌شود. بدون این که سوختگیری انجام شده باشد و نازل به جای رقم صفر، رقم 3 یا 4 دهم را نشان می‌دهد. این در حالی است که هیچ سوختگیری انجام نشده و بنزین به داخل باک خودرو منتقل نشده است. وقتی مساله را از کارگران پمپ بنزین جویا شده‌اند، گفته شده که این مقدار بنزین در شیلنگ مانده است. هزینه این مقدار بنزین شاید برای هر نفر رقم قابل توجهی نشود اما وقتی برای تعداد زیادی از خودروها رخ دهد، رقم قابل توجهی از پول بنزین است که باید بررسی شود. آیا به واقع میزانی از بنزین در شیلنگ مانده است یا نه؟

ناصر رییسی فرد درخصوص محاسبه بنزین قبل از سوختگیری، گفت: هیچ بنزینی در شیلنگ نازل نمی‌ماند. بلافاصله که مردم کارت سوخت را در دستگاه قرار می‌دهند، بنزین قطع می‌شود و هیچ بنزینی در شیلنگ نمی‌ماند. تلمبه را که قطع کنید و سر نازل را تکان دهید مشاهده می‌شود که هیچ بنزینی در شیلنگ باقی نمانده است.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع و عرضه فرآورده‌های نفتی در ادامه افزود: اگر مردم با این مساله مواجه شدند به مدیر جایگاه اطلاع دهند تا پیگیری‌های لازم انجام شود و مشکل برطرف شود.

امکان دارد به این دلیل باشد که کارت سوخت اشکال داشته و یا به درستی در دستگاه قرار نگرفته باشد و یا این که نازل را به درستی در جای خود قرار نداده باشند. اگر مراحل استفاده از کارت سوخت را درست عمل نکنند و یا نازل را قطع نکنند و یا درست در جای خود قرار ندهند متاسفانه طبق طراحی، سیستم سامانه هوشمند 4 لیتر از سهمیه بنزین کم می‌کند. اگر هیچ مشکلی وجود نداشت و عدد 3 یا 4 دهم را قبل از سوختگیری مشاهده کردند، مردم حتما به مدیریت جایگاه اطلاع دهند.

رییسی فرد درخصوص مشکلات موجود جایگاه‌داران گفت: در حال حاضر سامانه هوشمند سوخت به درستی عمل نمی‌کند. سامانه سهمیه بندی بنزین بسیار نابسامان است. جایگاه‌داران باتوجه به تورم و گرانی‌ها بسیار متضرر هستند. هنوز کارمزد همکاران به حق العمل تبدیل نشده است. کیفیت بنزین با تبخیر بیش از حد مواجه است. تمام این مسائل جایگاه‌داران را با مشکل مواجه کرده است و باعث شده است با ضرر و زیان همراه شوند. وی در آخر درخصوص مشکل جایگاه‌داران با سامانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بعد از حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت هنوز سامانه ارتباطی جایگاه‌ها با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برطرف نشده و سامانه آفلاین است. پیش از این با شرکت ملی پخش و نواحی به صورت آنلاین در ارتباط بودیم. اما این ارتباط قطع شده است و اطلاعات ما در سامانه هوشمند ثبت نمی‌شود. این مشکلات را هر روز به سمع و نظر مسوولان ذیربط رسانده‌ایم. مردم مشکلی بابت استفاده از کارت هوشمند سوخت ندارند. مشکل بین جایگاه‌داران و شرکت ملی پخش است. پیش از این به صورت آنلاین و سیستمی‌در تماس بودیم و گزارشات متعدد کتبی از ما خواسته نمی‌شد. اما متاسفانه حالا روزانه از ما گزارش گرفته می‌شود. این مساله هم ضررهای مادی برای جایگاه‌داران دارد و هم مشمول ضرر معنوی برای استفاده بیش از اندازه کاغذ و لوازن مورد نیاز چاپ گزارش‌ها است. در خبر دیگری در همین رابطه رییس صنف جایگاهداران کشور گفت: خرابی کارت‌خوان‌های هوشمند برخی نازل‌های سوخت در کشور به دلیل استهلاک قطعات است و ارتباطی به حمله سایبری ندارد. اسدالله قلیزاده در گفت ‌وگو با میزان، درباره وضعیت پمپ بنزین‌ها بعد از حمله سایبری، گفت: در دو سال اخیر با خرابی‌های مداوم قطعات سامانه هوشمند مواجه بوده‌ایم که شرایط را برای خدمات مناسب توزیع در جایگاه‌ها سخت کرده است و علی‌رغم تلاش‌ها برای پشتیبانی و نگهداری از این قطعات با خرابی‌های پی در پی روبرو هستیم که دلیل اصلی آن مستهلک شدن قطعات است. وی ادامه داد: جایگاه‌های سوخت نمی‌توانند برای تعمیرات یا جایگزینی قطعات اقدام کنند و متاسفانه پروسه بسیار طولانی برای این موارد وجود دارد که موجب شده است دوراندیشی نشود و امروز که با مشکلات زیادی مواجه هستیم مسوولان نتوانند ابتکار عمل را برای نوسازی به دست بگیرند. رییس صنف جایگاهداران کشور افزود: البته مجموعه صنفی فراخوانی صادر کرده و خداروشکر استقبال بسیاری شده است که در حال برگزاری جلسات تخصصی هستیم تا بتوانیم با تسریع در امور نوسازی تجهیزات را به پیش ببریم چراکه بخش خصوصی چابکتر از بخش دولتی برای سرعت بخشیدن به امور است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده‌های نفتی کشور اظهار کرد: جایگاه‌های سوخت از این خرابی‌ها بسیار صدمه می‌بینند و علاوه بر عدم النفع باید پاسخگوی مردم هم باشند در حالیکه نمی‌توانند دخل و تصرفی در این موارد داشته باشند، البته اعلام کرده ایم که شرایط قابل تحمل نیست و بایستی در فضایی رقابتی و نه انحصاری از ورود تمامی‌بانک‌ها و شرکت‌ها جهت سرمایه گذاری استقبال شود و چون ذینفع اصلی هستیم مقابل هر انحصارگرایی و اتلاف وقت احتمالی خواهیم ایستاد.

قلیزاده اضافه کرد: خرابی‌ها ارتباطی با حمله سایبری آبانماه ندارد و ما قبل از آن نیز به این معضل دچار بودیم و متاسفانه کندی و تاخیر در بهبود شرایط باعث شده مشکلات بیشتر شود. وی با اجتناب از ارایه آمار دقیق خرابی‌ها گفت: خرابی‌ها در کل کشور وجود دارد و متاسفانه شاهد صف‌های طولانی، افزایش زمان سوختگیری و کاهش کیفیت ارایه خدمات به مردم هستیم که شرایط در اکثر شهر‌های کشور مناسب نیست و در کلانشهر‌ها هم جایگاهداران و مردم معترض خرابی‌ها هستند و متاسفانه وعده وعید‌های مسوولین دولتی بنا به دلایلی عملیاتی نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با اصرار صنف جایگاهداران برای تسریع در موضوع شاهد بهبود شرایط باشیم.
مرجع : رکنا
کد مطلب : ۲۷۸۰۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما