کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد:

استفاده زیاد عامل اختلال در سامانه نسخه الکترونیکی!

2 بهمن 1400 ساعت 11:31

در روزهای قبل بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در هنگام مراجعه به داروخانه، با کاغذی پشت پیشخوان پذیرش رو‌به‌رو شدند که از قطعی سیستم نسخه نویسی حکایت داشت.



آی‌تی‌من-  نسخه نویسی الکترونیکی از اول دی ماه سال جاری آغاز شد و چند روزی است که این سامانه با اختلال و کندی رو به رو شده است.

در همین رابطه زراعتی معاون فنی تامین اجتماعی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش تعداد مراجعات به سامانه نسخه نویسی الکترونیک باعث کندی در سیستم است.

گفت: قطعی سیستم به صورت سراسری نبوده و فقط کندی در برخی از مراکز وجود داشته که این کندی به دلیل استفاده بیش از حد در داروخانه‌ها و مراکز درمانی بوده است.به گفته زراعتی سیستم در حال حاضر پایدار است و قطعی‌های مربوط به چند روز اخیر برطرف شده است.

اداره کل روابط عمومی‌سازمان تأمین اجتماعی نیز اعلام کرد؛ پرتال معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی که در روزهای گذشته با کندی مقطعی در برخی مراکز مواجه شده بود؛ با تمهیدات اتخاذ شده و تعامل با سایر دستگاه‌ها، در اکثر مراکز پایدار شده و مشکلات موجود نیز با سرعت در حال بررسی و مرتفع شدن است.

به گزارش روابط عمومی‌سازمان تأمین اجتماعی، کندی مقطعی ایجاد شده در پرتال معاونت درمان که در دو روز اخیر باعث ایجاد مشکلاتی برای برخی مراجعان شده بود؛ با تلاش متخصصین فناوری اطلاعات و همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، در مسیر پایداری کامل بوده و وضعیت پرتال به صورت لحظه‌ای در حال رصد و پیگیری است. 

داروخانه‌ها نمی‌توانند با قطع برق دارو بدهند
در خبر دیگری در همین رابطه نایب رییس انجمن داروسازان گفت: اگر برق داروخانه‌ها یا سامانه بیمه قطع باشد، نمی‌توان نسخه الکترونیکی را پیچید و دارو تحویل بیمار داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان علی فاطمی‌گفت: گاهی بیماران ترجیح می‌دهند مجدد به پزشک مراجعه کنند و دارو را آزاد با نسخه کاغذی از داروخانه‌ها دریافت کنند.

 اکنون ۱۰۰ درصد نسخه‌های بیمه سلامت و ۸۰ درصد نسخه‌های تامین اجتماعی، الکترونیکی به داروخانه‌ها ارسال می‌شوند.بنابر اعلام انجمن داروسازان، قطعی سامانه بیمه تامین اجتماعی بیش از بیمه سلامت است و در آینده به ویژه در فصل تابستان با قطعی برق، داروخانه‌ها باید به دستگاه‌های ذخیره برق برای پاسخ به نیاز بیماران مجهز شوند.

محمدرضا کشاورز، بازرس هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در یک برنامه رادیویی گفته است: طولانی شدن مدت تاییدیه گرفتن به دلیل قطعی مکرر سایت تامین اجتماعی، باعث می‌شود بیماران فکر کنند داروخانه‌ها به عمد این کار را می‌کنند تا نسخه را آزاد بپیچند که اعتراض و نارضایتی آن‌ها را در پی دارد.

 نسخه الکترونیکی بیماران را سرگردان کرده است
نایب رییس سابق شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور نیز با بیان اینکه: بیماران نباید با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک سرگردان و معطل شوند.» گفت:«پرداختی‌ها به پزشکان باید به روز باشد به دلیل اینکه پزشکان برای اینکه در طرح نسخه نویسی الکترونیک خدمت ارائه دهند باید هزینه اضافی کنند.

فرزاد فرقان، رییس نظام پزشکی شهرستان فومن و شفت در گفت و گو با سلامت نیوز، گفت: طرح نسخه نویسی الکترونیک یک ساختار بسیار قابل قبولی در نظام سلامت است و برای اینکه بتوانیم هزینه‌های نظام سلامت را کنترل کنیم، لازم است این طرح اجرا شود. با استفاده از این طرح، در روند نسخه نویسی پایش و نظارت بهتری صورت می‌گیرد و از اینکه بیمار داروهای متعدد و مشابهی دریافت کند جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه گفت: نیاز است وقتی پزشک نسخه الکترونیک صادر می‌کند به سابقه بیماران در سامانه ای که ثبت می‌کند، دسترسی داشته باشد و بداند بیمار در مراجعه به پزشکان دیگر، چه داروهایی دریافت کرده است. در واقع کار پزشک تنها صدور نسخه نیست و لازم است به سابقه وضعیت بیمار دسترسی داشته باشد.

فرقان افزود: یکی از زیرساخت‌های مهم در نسخه نویسی الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامت است و هر بیماری باید پرونده الکترونیک سلامت داشته باشد تا پزشک به سابقه بیمار دسترسی داشته باشد و بتواند براساس سابقه بیمار در پرونده الکترونیک و با امضای الکترونیک خود وارد سامانه شود و سابقه دارویی بیمار را ببینید. بنابراین نبود زیرساخت پرونده الکترونیک سلامت یکی از چالش‌های اجرای طرح نسخه نویسی سلامت است.

وی تاکید کرد: طرح نسخه نویسی الکترونیک را نمی‌توان به تنهایی اجرا کرد، این پروژه نیاز به یک مجموعه ابزاری دارد که به کیفی شدن این فرایند کمک کند. نیاز است پزشکان بتوانند سابقه بیمار را در سامانه ای که ورود می‌کنند ببینند و بدانند بیمار چه داروهایی دریافت کرده و به چه پزشکانی مراجعه کرده است که مبادا در روند تجویز نسخه دچار تداخل دارویی شود.

وی گفت: وقتی بیمه‌ها می‌گویند نسخه‌ها باید به صورت الکترونیکی ثبت شود می‌خواهند منابع مالی خود را مدیریت کند اما برای این کار نمی‌توانند نسخه الکترونیک را به تنهایی اجرایی کنند بلکه نیاز است پرونده الکترونیک سلامت حتما اجرایی شود.

بر اساس این گزارش بنابر تکلیف قانونی ، نسخه نویسی الکترونیکی از اول دی اجرایی شده است؛ اما یازدهم دی مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با تاکید بر پیشبرد برنامه نسخه الکترونیک بدون توقف یا بازگشت به عقب، اعلام کرد که به سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر مشمول قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور اجازه داده می‌شود در موارد استثناء مانند قطع برق یا مشکلات ناشی از نواقص موجود در زیرساخت و امثال آن که باعث ایجاد تجمع مردم و قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به کرونا می‌شود، تا اول اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به صدور، پذیرش و پرداخت نسخه کاغذی اقدام کنند.

 


کد مطلب: 278088

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/278088/استفاده-زیاد-عامل-اختلال-سامانه-نسخه-الکترونیکی

ITMen
  https://www.itmen.ir