۰
وزیر ارتباطات در مراسم افتتاح سیستم سورتینگ هوشمند پست:

شرکت پست باید اپراتور پست هوشمند شود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۷
شرکت پست باید اپراتور پست هوشمند شود
شرکت پست باید اپراتور پست هوشمند شود

آی‌تی‌من-  راه‌اندازی سیستم سورتینگ هوشمند مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور منجر به افزایش بازدهی کاری، بهبود کیفیت و آماده سازی بسته‌ها و امانات پستی خواهد شد.

همچنین کاهش تعداد و هزینه نیروی انسانی در بخش تجزیه و آماده سازی و به حداقل رسیدن برخی از اشتباهات در ارسال مرسولات و آسیب به مرسولات پستی از مزایای راه‌اندازی این سیستم است.

پیش از این به طور میانگین در هر ساعت دو هزار مرسوله، تجزیه و به سراسر کشور فرستاده می‌شد که با راه‌اندازی این سیستم سورتینگ هوشمند میانگین هشت هزار مرسوله در ساعت با ابعاد حداقل 10 در 10 و حداکثر 60 در 60 سانتیمتر تجزیه می‌شود و حداقل وزن مرسولات 50 گرم و حداکثر 50 کیلوگرم خواهد بود.

 تعرفه‌های پستی تغییر می‌کند
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: برای اینکه مردم طعم شیرین فناوری را بچشند امروز یک گام بزرگ برداشته شد که همان افتتاح سامانه تفکیک هوشمند پست است. وی گفت افزایش رضایتمندی مردم سرمایه اجتماعی پست است و باید با اقداماتی از جمله متنوع کردن خدمات یا کاهش هزینه‌های تمام شده پستی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی‌داشته باشیم. 

وزیر ارتباطات گفت: با شیوع کرونا تمام کسب‌وکارها تعطیل شدند و فرایندها به سمت غیرحضوری شدن رفت، اما شرکت ملی پست بیش از گذشته به‌صورت حضوری کار کردند. دیگر کسب‌وکارها دورکار شدند اما کار شرکت ملی پست سه برابر شد و از این رو، همت مجموعه پستی کشور در زمان شیوع کرونا قابل تقدیر است.

زارع پور اضافه کرد: مردم امروز نسبت به گذشته تغییر کرده‌اند و با ورود فناوری‌ها به کشور و آشنایی مردم با فناوری‌ها امروز دیگر مردم مبتنی بر فناوری فکر می‌کنند و مبتنی بر فناوری مطالبه دارند و بر همین اساس انتظارشان از حاکمیت بیشتر شده است.

وی ادامه داد: از این رو ما هم باید تلاشمان را بیشتر کنیم تا پاسخگوی انتظارات مردم باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به دو موضوع مورد نظر کارکنان شبکه پستی از جمله تعرفه‌های پستی و سختی کار کارکنان پست اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات کارکنان شبکه پستی، افزایش تعرفه‌‌های پست است که روی معیشت آنها تاثیر دارد. تعرفه‌های پستی 2 سال و نیم است که تغییری نداشته است و این در حالی است که در این مدت شاهد افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تعرفه‌ها در بخش‌های دیگر بوده ایم.

وی ادامه داد: در ماه آبان در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات، بحث افزایش تعرفه، آزادسازی و رقابتی کردن آنها را به تصویب رساندیم، اما اعلام عمومی‌نکردیم چون دولت اعلام کرده بود که هرگونه افزایش قیمت باید علاوه بر مراجع تخصصی در ستاد تنظیم بازار هم تصویب شود، در نهایت هم دولت تصمیم گرفت تا پایان سال افزایش قیمتی نداشته باشیم. اما در اولین روزهای سال ۱۴۰۱، این افزایش تعرفه محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در بخش سختی کار، این مطالعه را از بخش‌های مرتبط از جمله سازمان برنامه و بودجه پیگیری کردیم اما در مجموع این موضوع محقق نشد و با سختی کار کارکنان شبکه پستی موافقت نکردند اما باز هم این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: با استفاده از سیستم تفکیک هوشمند پستی می‌توان در سال بیش از ۷۰ میلیون مرسوله را بدون دخالت دست و کاملاً هوشمند تجزیه و تفکیک کرد و راه‌اندازی این سیستم در تمامی‌مراکز استان‌ها در دستور کار است.

وزیر گفت: این سیستم ترکیبی از اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و کلان داده‌ها است. سیستم‌های به کار رفته در راه‌اندازی این مرکز جزو پیشرفته‌ترین تجهیزات مورد استفاده در اپراتورهای لجستیک سراسر دنیا است.

 اوضاع اینترنت ثابت بحرانی است
وزیر ارتباطات همچنین درباره مشکلات اینترنت در کشور، گفت: راهکار اساسی برای حل مشکل اینترنت در کشور توسعه شبکه پهن‌باند ثابت است که تا پایان دولت سیزدهم 20 میلیون پورت پرسرعت فیبر نوری را راه‌‌اندازی می‌کنیم و در هفته آینده هم نیم میلیون پورت را در چند شهر راه‌اندازی خواهیم کرد.  وی درباره دیگر دلایل مشکلات اینترنت در کشور، گفت: سرعت اینترنت معمولاً در ساعت‌های اوج مصرف کاهش پیدا می‌کند و در بقیه ساعات روز مردم کمتر مشکل دارند. این مشکل ناشی از عدم توسعه زیرساخت‌های پهن‌باند ثابت در کشور است. علاوه بر این، تقاضای مردم برای ترافیک بسیار بیشتر از گذشته شده و به نقطه بحرانی در شبکه رسیده‌ایم. وزارت ارتباطات باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز را به اپراتورها واگذار کرده که با نصب تجهیزات لازم تا یک یا دو ماه آینده کیفیت اینترنت بهتر می‌شود. همچنین در شهرهای زیادی شهرداری‌ها به اپراتورها امکان اجازه نصب BTS را نمی‌دهند، برخی از سایت‌ها نیاز به تعمیر دارند و برای برخی دیگر از سمت شهرداری حکم جمع آوری صاد شده که پیگیر حل این مشکلات با شهرداری‌ها هستیم.وی بار دیگر تاکید کرد: مشکل تأمین پهن‌باند در کشور وجود ندارد و اپراتورهایی که این ادعا را دارند کم‌کاری خود را به گردن وزارت ارتباطات می‌اندازند.

 احیای جایگاه پست به اپراتور هوشمند
همچنین در این مراسم، محمود لیائی مدیرعامل جدید شرکت ملی پست هم از احیای جایگاه پست باید به عنوان اپراتور لجستیک هوشمند در کشور خبر داد.

وی گفت: باید با استفاده مفید و موثر از سرمایه‌های انسانی شرکت ملی پست بهره وری را افزایش دهیم و  خدمتگزار خوبی برای عزیزان در پست باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد: امیدوارم جایگاه پست کشور در جهان به ویژه جهان اسلام را بیش از پیش به عنوان نمونه و الگو در ارایه خدمات پستی تثبیت کنیم.

در این مراسم از تمبر هشت فرمانده شهید دفاع مقدس رونمایی شد.
 
مرجع : فارس
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۸۲۲۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما