کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازار کریپتو نمی‌تواند جایگزین بورس شود

ادامه بررسی قانونمندی معاملات رمز ارزها در وزارت اقتصاد

ايرنا , 24 بهمن 1400 ساعت 16:43

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل با بیان اینکه اکنون مساله قانون‌گذاری معاملات رمزارزها در وزارت اقتصاد در جریان است، گفت: استفاده از بورس کیش از جمله فرصت‌هایی است که از طریق آن می‌توان زمینه اجرای عملی معاملات رمز دارایی‌ها در بازار سرمایه ایران را فراهم کرد.



آی‌تی‌من-  پس از نوسانات ایجاد شده در بازار سهام و نیز تحمیل ضرر و زیان سنگین سهامداران در بازار سهام، شاهد خروج سنگین نقدینگی از این بازار و ورود آن به بازار رمزارزها بودیم که سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در این بازار قادر به کسب سودی کلان بودند و همین امر به مراتب تمایل آنان را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این بازار افزایش داد.

این بازار در چند وقت گذشته با رشدی غافلگیرکننده همراه شد و به دنبال آن شاهد رکودشکنی‌های پیاپی در این بازار بودیم. این اتفاق چنین تفکری را در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کرد که رشد رمزارزها در بازار می‌تواند ادامه‌دار باشد و با سرمایه‌گذاری در این بازار قادر به جبران ضرر و زیان‌های خود در بازار سهام خواهند بود که در یک سال گذشته متحمل شدند.

معضل ایجاد شده در بازار رمزارزها همچون بازار سهام، ناآگاهی مردم نسبت به چگونگی سرمایه‌گذاری در این بازار بود و فقط تحت تاثیر رشد کاذب ایجاد شده در بازار بدون هیچ‌گونه تحقیق و بررسی نسبت به معاملات این بازار، اقدام به فروش سهام خود در بورس و نیز ورود آن در بازار رمزارزها کردند.

از مدت‌ها قبل و به دنبال ایجاد چنین حاشیه‌هایی در بازار رمز ارزها و نیز جلوگیری از تکرار دوباره هیجانات کاذب بازار سهام در این بازار، زمزمه‌هایی از تلاش سازمان بورس برای انجام برخی از اقدامات در بازار رمز ارزها مطرح شد که در این زمینه «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس در هفتمین همایش انجمن مالی اسلامی‌از دستگاه‌های قانون‌گذار درخواست کرد مساله ارز یا دارایی‌بودن ارزهای دیجیتال را در قانون مشخص کنند و همچنین اعلام کرد که ممکن است در سال‌های آینده اوراق بهادار به‌صورت توکن در بازارهای مالی عرضه شوند.

در ادامه مطرح شدن چنین صحبتی از سوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان بورس برنامه‌ای برای مبادله رمز ارزها در بورس ایران دارد یا خیر، افزود: تاکنون تصمیم‌گیری نهایی در خصوص معامله رمز ارزها در بازار سرمایه ایران اتخاذ نشده است.

وی ادامه‌داد: در این زمینه پیشنهاداتی ارایه شده مبنی بر اینکه رمز ارزهایی که در داخل کشور تولید شدند در قالب صندوق سرمایه گذاری معامله شوند.
عشقی اظهار داشت: این صحبت فقط در حد پیشنهاد بوده و تاکنون تصمیمی‌برای اجرای آن گرفته نشده است.

 رمز دارایی‌ها برنامه اولویت‌دار آیسکو
مطرح شدن چنین صحبت‌هایی از سوی مسوول ارشد سازمان بورس و تصمیمات جدید این سازمان برای سر و سامان بخشیدن بازار رمز ارزها با با برخی از ابهامات همراه بود که در این خصوص «بهادر بیژنی»، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل به ارایه توضیحاتی درخصوص آخرین اقدامات انجام شده در خصوص بازار رمز ارزها پرداخت و اعلام‌کرد: در جلسات آیسکو (سازمان بین‌المللی اوراق بهادار) که ایران هم در چند سال گذشته به عضویت کامل آن در آمده است، برنامه‌های اولویت دار از سوی اعضا به صورت سالانه یا هر ٢ سال یک‌بار مطرح و مورد بحث قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه اکنون چند سال است که رمز دارایی‌ها به عنوان یکی از برنامه‌های اولویت‌دار آیسکو مطرح شده است، اظهار داشت: به‌طور معمول مسایل مطرح شده در آیسکو به مدت یک سال دارای اولویت هستند اما اکنون چندین سال است که موضوع رمز دارایی‌ها به عنوان اولویتی مهم در جلسات آیسکو مورد بحث قرار گرفته است.

بیژنی با تاکید بر اینکه اکنون در ادبیات بازار سرمایه ایران هم رمز ارزها یا همان رمز دارایی‌ها مورد توجه مسوولان قرار گرفته است، گفت: اکنون چندین سال است که نهادهای ناظر در بازار سرمایه به مساله تنظیم و قانون‌گذاری دارایی‌های جدیدی که تحت عنوان اوراق بهادار شناسایی شدند، ورود کرده‌اند.

وی ادامه داد: تا چند سال گذشته ورود آنها بیشتر به این صورت بود که اعلام می‌کردند سرمایه‌گذارانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها هستند باید ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این بازار را مدنظر قرار دهند، اما اکنون شاهد هستیم که ورود آنها جدی‌تر شده است.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل تاکید کرد: در نهاد ناظر بازار سرمایه هنگ کنگ که رییس آن هم اکنون به عنوان رییس آیسکو به فعالیت مشغول است، اعلام کرده است این نهاد ناظر به پلتفرم‌های محصولات مختلفی که در میان آنها محصولات مبتنی بر رمز ارز وجود داشته باشد مجوز می‌دهد، به شرط آنکه بتوان از میان محصولات آنها دست‌کم یک محصول را به عنوان اوراق بهادار شناسایی کرد.

وی معتقد است، این مسایل نشان دهنده آن است که دنیا در حال حرکت به سمتی است تا پدیده رمز دارایی‌ها را  به رسمیت بشناسند.

بیژنی با بیان اینکه اکنون تنظیم اوراق بهادار مساله‌ای است که در بازار سرمایه مورد توجه قرار گرفته است و در نهایت می‌توان آنها را با رمز ارزی که پایدار است مورد معامله قرار داد، افزود: همچنین در کنار آنها صندوق‌هایی وجود دارد که نظارت و قانون‌گذاری معامله رمز دارایی‌ها در آنها انجام می‌شود.

 انجام معامله رمز دارایی‌ها در بازار سرمایه 
مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل گفت: رییس سازمان بورس هم در هفتمین همایش مالی اسلامی‌به‌طور مشخص اعلام کرد پدیده رمز دارایی‌ها جزو مسایلی است که در آینده بیشتر از آن خواهیم شنید. وی با تاکید بر اینکه اکنون مساله قانون‌گذاری معاملات رمز ارزها در وزارت اقتصاد در جریان است، گفت: در وزارت اقتصاد کمیته‌ای وجود دارد که متصدی پیگیری معاملات رمز دارایی‌ها در بازار سرمایه ایران است و از مسوولان سازمان بورس هم در این کمیته حضور دارند.

 به گفته بیژنی، گروه ابزارها و بازارهای مالی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی‌سازمان بورس به صورت جدی در حال بررسی معاملات رمز دارایی‌ها در بازار سرمایه ایران هستند.

 تلاش سازمان بورس برای راه‌اندازی بورس کیش
مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل  افزود: یکی از فرصت‌هایی که می‌توان از آن استفاده کرد مساله راه‌اندازی بورس کیش است. وی ادامه داد: اکنون چند سالی است که راه‌اندازی بورس بین‌المللی در کیش در دستور کار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد است و به دنبال آن هستند تا مجوز راه‌اندازی آن را از سازمان بورس و سورای عالی بورس اخذ کنند.

بیژنی گفت: یکی از مسایلی که در مورد بورس بین‌المللی کیش مطرح شد این بود تا در ارایه مکانیزم و ساختارها، نوآوری وجود داشته باشد و به نوعی باعث افزایش رقابت میان بورس‌های ایران و شرکت سپرده‌گذاری شود. مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل اظهار داشت: از جمله مدل‌هایی که اکنون مدنظر بوده اما هنوز اجرای آن به مرحله نهایی نرسیده است، استفاده از تحقیقات انجام شده در مرکز پژوهش سازمان بورس در خصوص استفاده از پتانسیل رمز دارایی‌ها و بلاکچین در بورس کیش است. وی با بیان اینکه باید بتوان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد تا در موقعیتی که کشور به دلیل وجود تحریم‌ها تحت فشار قرار دارد با استفاده از این راهکارها شدت فشار تحریم‌ها را در چارچوب قوانین بین‌المللی و داخلی کاهش دهیم، گفت: اکنون از نظر قوانین داخلی و بین‌المللی کاملا متعهد هستیم تا همه مسایل مطرح شده در آیسکو به‌طور کامل رعایت شوند، تا از این طریق حقوق سهامداران و کاهش ریسک‌های سیستمیک تامین شود.

بیژنی، به حاشیه‌های موجود در حوزه رمز دارایی‌ها پرداخت و افزود: اکنون ورود نهاد ناظر به تنظیم رمز دارایی‌ها و نیز تحولات اخیر جهان در این حوزه مالی، باعث شده است تا حاشیه‌های سرمایه‌گذاری در رمز دارایی‌ها کاهش پیدا کند و اطمینان بیشتری برای ورود نقدینگی در این حوزه‌ها ایجاد شود.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل با بیان اینکه استفاده از بورس کیش از جمله فرصت‌هایی است که از طریق آن می‌توان زمینه اجرای عملی معاملات رمز دارایی‌ها در بازار سرمایه ایران را فراهم کرد، گفت: جلسات برگزار شده در این زمینه به صورت جدی و در راستای تعامل با سازمان بورس، مرکز پژوهش سازمان بورس و دبیرخانه مناطق آزاد در حال برگزاری است تا بتوان نهایت استفاده را فرصت‌های ایجاد شده کرد.
وی ادامه داد: این اتفاق می‌تواند پل ارتباطی بین بازار کریپتوها (نوعی رمزارز) و نیز بازار سرمایه ایران باشد که به دنبال خود در جهت توسعه بازار سرمایه به سطح بین‌الملل هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 بین‌المللی شدن بورس ایران در اولویت
بیژنی با اشاره به اینکه مهمترین موارد در دستور کار نهاد ناظر بازار سرمایه و نیز ارکان بورس، بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران است، گفت: با توجه به اینکه به دنبال بین‌المللی شدن بازار سرمایه هستیم بنابراین باید با پدیده‌هایی که در سطح بین‌المللی با آن مواجه هستیم، برخورد مناسب انجام شود. مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل اضافه‌کرد: یکی از مهمترین پدیده‌های تاثیرگذار در سطح بین‌المللی و در حوزه بازار سرمایه، مساله رمز دارایی‌ها است و باید بتوان از فرصت‌های ایجاد شده نهایت استفاده را کرد.

وی با بیان اینکه خروج نقدینگی از بازار سهام و ورود آن به رمز ارزها از جمله مسایلی است که تهدیدکننده بازار سرمایه است، گفت: این ٢ بازار به عنوان بازار موازی با یکدیگر در حال فعالیت هستند اما به نظر می‌رسد با توجه به تصمیمات اتخاذ شده تعامل بین آنها بیشتر خواهد شد.

بیژنی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها بازار رمز ارزها با توسعه همراه شده اما به مراتب بازار سهام آنها هم در حال پیشرفت است، افزود: بیش از ۵۰ سال است که شاهد انجام معاملات بازار سرمایه هستیم و این امر باعث افزایش میزان امنیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه شده است.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل ادامه داد: بازار سرمایه با نظارت دقیق و از طریق نهاد ناظر در حال کنترل است و به نظر نمی‌رسد صصص و نقشی را ایفا کند، اما ادامه همکاری آنها می‌تواند رونق دهنده ۲ بازار باشد.
 


کد مطلب: 278278

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/278278/ادامه-بررسی-قانونمندی-معاملات-رمز-ارزها-وزارت-اقتصاد

ITMen
  https://www.itmen.ir