کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق تهران:

بدون سازوکار مشخص، استفاده از رمزارزها در تجارت خارجی گره‌گشا نیست

اتاق بازرگانی تهران , 11 اسفند 1400 ساعت 11:59

به اعتقاد رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، تا زمانی که سازوکار استفاده از رمز‌ارزها تکمیل نشود، نمی‌توان انتظار داشت که رشد قابل ملاحظه‌ای در استفاده از آنها در حوزه واردات و صادرات و به طور کل تجارت خارجی
رقم بخورد.



آی‌تی‌من-  رئیس سازمان توسعه تجارت در هفته‌های گذشته، از ورود رمزارزها به حوزه تجارت خارجی خبر داد و اعلام کرد که سامانه‌های مبتنی بر بلاکچین مورد تائید وزارت صمت و بانک مرکزی قرار گرفته و ساز‌وکارهای استفاده از این ابزار به زودی ابلاغ می‌شود. 

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران بر این عقیده است که تا زمانی که سیکل و چرخه استفاده از رمز‌ارزها تکمیل نشود، نمی‌توان انتظار داشت که رشد قابل ملاحظه‌ای در استفاده از رمزارزها در حوزه واردات و صادرات رقم بخورد. اگرچه، ممکن است استفاده از این ابزار برای پرداخت‌های خرد و مراودات در مقیاس کوچک انجام شود.

فرزین فردیس، دلیل عدم گرایش فعالان اقتصادی برای استفاده از این ابزار را ترس و محافظه‌کاری به حق فعالان اقتصادی دانست و گفت: هنوز دستورالعمل مشخصی تدوین نشده و در عین حال مشخص نیست که اگر فعالان اقتصادی، بخشی از تجارت بین‌الملل خود را با ابزار رمزارز انجام دهند، سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و سایر سازمان‌ها و نهادهای مشابه، چه برخوردی با این تراکنش مالی خواهند داشت. به بیان بهتر، آیا حسابرسان بخشنامه یا استانداردی در اختیار دارند، که زمان رسیدگی به حساب‌ها به آن استناد کرده و استفاده از رمزارزها را مورد تایید قرار دهند.

وی گفت: به طور کلی سازمان توسعه تجارت، گام‌های نخستین را برای ورود رمزارزها به حوزه تجارت به خوبی برداشته و سعی کرده در این زمینه صف‌شکنی کند. اما واقعیت این است که این، هنوز اولین قدم است و تا زمانی که کل چرخه و اکوسیستمی‌که باید این ابزار را به رسمیت بشناسد، پای کار نیاید، تصور نمی‌کنم درصد زیادی از فعالان اقتصادی به این ابزار روی بیاورند و از آن استفاده کنند.

فردیس افزود: گمرک، بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی و سازمان حسابرسی از جمله نهادهایی هستند که باید نوع برخورد خود را با استفاده‌کنندگان از رمز‌ارزها در مراودات تجاری مشخص کرده و آیین‌نامه یا دستورالعمل‌های لازم و همچنین محدودیت و معذوریت‌های خود را به طور مشخص اعلام کنند.
 


کد مطلب: 278395

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/278395/بدون-سازوکار-مشخص-استفاده-رمزارزها-تجارت-خارجی-گره-گشا-نیست

ITMen
  https://www.itmen.ir