۰

جنگ مجازی تمام‌عیار روسیه و اوکراین

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۴
جنگ مجازی تمام‌عیار روسیه و اوکراین
جنگ مجازی تمام‌عیار روسیه و اوکراین

آی‌تی‌من-  سرویس دولتی ارتباطات ویژه و حفاظت از اطلاعات اوکراین در صفحه شبکه اجتماعی خود در توییتر نوشت: هکرهای روسیه بی‌وقفه در حال حمله به منابع اطلاعاتی اوکراین هستند.

این سازمان مدعی است که وب‌سایت‌های متعلق به ریاست جمهوری، پارلمان، کابینه، وزارت دفاع و وزارت امور داخلی از جمله اهداف هکرها بوده‌اند.

سرویس دولتی ارتباطات ویژه و حفاظت از اطلاعات اوکراین یا همان Derzhspetszviazok سرویس و مرجع امنیت و اطلاعات فنی کشور اوکراین است که، تحت کنترل رئیس جمهور این کشور است. این سرویس در سال 2006 تأسیس شد و وظیفه آن محافظت از منابع اطلاعاتی دولت در شبکه‌های داده و همچنین ارائه ارتباطات دولتی ، سیستم ملی ارتباطات محرمانه ، حفاظت رمزنگاری و فنی از اطلاعات دولت بر عهده این مرجع است.

این سازمان همچنین در توییت دیگری در حساب توییتر خود با اشاره به آمار حملات سایبری روسیه و هکرهای آن نوشت: در 15 فوریه، حملات گسترده DDoS به منابع اوکراینی آغاز شد. از آن زمان تاکنون، اوکراین حدود 2800 حمله را متحمل شده است.

بر اساس گزارشات مهاجمان با استفاده از حملات منع سرویس (DDoS) سعی داشتند حجم بالایی از ترافیک را روانه سایت‌های اوکراینی کنند تا آن‌ها را از کار بیندازند. با این حال، اوکراین نیز به عنوان پاسخ توسط سازمان مذکور اعلام کرده که سایت‌ها هنوز در برابر این حملات ایستاده‌اند و از دسترس خارج نشده‌اند و اوکراین در برابر این حملات چه در میدان مبارزه و چه در فضای سایبری مقاومت خواهد کرد.

حمله محروم‌سازی از سرویس (DDoS) تلاش برای خارج کردن منابع شبکه از دسترس کاربران مجازش است. یا به طور کلی می‌توان گفت تلاش صریح مهاجمان در جلوگیری از دسترسی کاربران مجاز به سرویس‌های مشخص است؛ در واقع هر حمله‌ای علیه دسترس پذیری به عنوان حمله منع سرویس تلقی می‌شود. اگرچه منظور از حمله DoS و انگیزه انجام آن ممکن است متفاوت باشد، اما به‌طور کلی شامل تلاش برای قطع موقت یا دائمی‌یا تعلیق خدمات یک میزبان متصل به اینترنت است.

روسیه در گذشته حمایت از حملات سایبری را به طور کامل رد کرده بود و همچنین هیچکدام از وزارت‌خانه‌ها و یا مقامات اوکراینی پاسخی به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر در این زمینه ندادند.

همچنین گفته می‌شود اوکراین از هکرهای زیرزمینی خود درخواست کرده است تا به دفاع از زیرساخت‌های مهم این کشور کمک کنند و عملیات‌هایی را برای جاسوسی سایبری از نیروهای روسیه انجام دهند و بر همین اساس گفته شده بود که وب‌سایت‌های روسی هم تحت حملات DDoS قرار داشته‌اند.

انگلیس: روسیه اینترنت اوکراین را مختل کرده است
از سوی دیگر، دولت انگلیس مدعی است آسیب‌های ناشی از حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراین دسترسی به اینترنت را در این کشور مختل کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: دسترسی به اینترنت در اوکراین به احتمال زیاد در نتیجه آسیب‌های جانبی ناشی از حملات روسیه به زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی این کشور مختل شده است.

طی هفته گذشته قطعی اینترنت در ماریوپول، سومی، خارکف و پایتخت اوکراین کیف بارها گزارش شده است.

شرکت کلود فلیر ارائه دهنده خدمات زیرساخت ابری در پستی وبلاگی در روز دوشنبه نوشت: استفاده از اینترنت در اوکراین در ۱۰ روز گذشته کاهش یافته است، اگرچه دسترسی به آن در اکثر مکان‌ها هنوز ممکن است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که شرکت اسپیس ایکس سیستم اینترنت ماهواره‌ای خود به نام استارلینک را در اوکراین راه‌اندازی کرد. این شرکت افزوده اقدامات بیشتری را برای انعطاف پذیرتر کردن استارلینک در برابر حملات سایبری و تلاش برای مسدود کردن سیگنال‌های آن انجام خواهد داد.

در عین حال کلودفلیر روز دوشنبه متعهد شد از سازمان‌های اوکراینی که در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند، محافظت کند تا آنها شبکه‌ها و سیستم‌هایشان را فعال نگه دارند.
 
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۷۸۴۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما