کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحریم‌های بی‌سابقه سایبری علیه روسیه

تسنیم , 24 اسفند 1400 ساعت 10:51

در پی حمله روسیه به اوکراین، غرب تحریم‌های بی سابقه ای را علیه روسیه اجرا کرده است. در این گزارش به بیان مهمترین این تحریم‌ها می‌پردازیم.



آی‌تی‌من- جنگ روسیه و اوکراین، نه تنها از جنبه‌های جنگ سخت حائز اهمیت بوده، از لحاظ جنگ نرم و قدرت سایبری نیز حائز اهمیت فراوان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از حمله روسیه به اوکراین، این کشور مورد تحریم بی سابقه سایبری از جانب قدرت‌های سایبری غرب و غول‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفت؛ به طوری که شرکت اپل در همان اوایل جنگ  اعلام کرد رسانه‌های روسی دولتی آر تی نیوز و اسپوتنیک نیوز را از اپ استور در سراسر جهان بجز روسیه حذف کرده است.

همزمان با این اقدام اپل شرکت آیکان (ICANN) اعلام کرد اوکراین از این سازمان خواسته است دامنه‌های روسی را از اینترنت حذف کند. این سازمان غیرانتفاعی که مسئولیت نظارت بر پروتکل‌های شناسایی و دامنه‌های اینترنتی عمومی‌را برعهده دارد، تایید کرد نامه‌ای از دولت اوکراین دریافت کرده که از این سازمان حذف دامنه‌های روسی از اینترنت جهانی را درخواست کرده است.

  تحریم‌های غول‌های اطلاعاتی علیه روسیه
 تحریم‌های غرب به اینجا ختم نشد و شرکت متا، مالک فیسبوک و اینستاگرام نمایش صفحات رسانه‌های دولتی روسی در فیسبوک و اینستاگرام در محدوده کشورهای اروپا را در گام اول متوقف کرد و در گام دوم فیسبوک و اینستاگرام به طور موقت محتوایی را که خواستار خشونت علیه سربازان روسی در برخی کشورها در چارچوب تهاجم به اوکراین است، بر خلاف قوانین داخلی فیس بوک مجاز اعلام کردند.

همچنین در تحریمی‌دیگر، توئیتر از نمایش اکانت‌های رسانه‌های دولتی روسی در داخل اروپا جلوگیری به عمل آورد و شرکت گوگل نیز علاوه بر توقف خدمات نمایش آگهی برای رسانه‌های دولتی روسی، حذف آنها از پلی‌استور، گوگل‌نیوز و نسخه اروپایی یوتیوب را در دستور قرار داد.  همچنین گوگل در ادامه فعالیت خود علیه روسیه سیستم هشداری را عرضه کرد که به مردم اوکراین کمک می‌کند تا از حملات موشکی روسیه خبردار شده و به پناهگاه بروند. تا پیش از این مردم اوکراین از طریق برنامه‌ای که برای این کار توسعه داده شده بود از این هشدارها باخبر می‌شدند ولی گوگل این قابلیت را از طریق گوگل پلی سرویس به‌اندروید اضافه کرد.

شرکت سامسونگ نیز اعلام کرد فروش به روسیه را به دلیل تحولات ژئوپلیتیکی جاری معلق کرده است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که ما فعالانه وضعیت جاری را برای مشخص کردن گام بعدی رصد می‌کنیم. طبق آمار، این شرکت با سهم 30 درصدی از بازار تلفن همراه روسیه در سه ماهه چهارم سال 2021، فروشنده شماره یک در این کشور است و پس از سامسونگ، شیائومی‌با 23 درصد و اپل با 13 درصد سهم قرار دارند.

در بعد اقتصاد سایبری کمیسیون تجارت آمریکا تهدید کرد که اگر سازندگان چیپ‌ستهایچینی مانند شرکت SMIC، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را نادیده بگیرند، عواقبی در انتظارشان خواهد بود که باعث تعطیلی کارشان خواهد شد. روسیه عمدهچیپ‌هاشرا ازشرکتهایچینی، عمدهحافظه‌هاشرا از شرکت سامسونگ و عمده چیپ‌هایآنالوگشرا از Infineon آلمان خریداری می‌کرد. علاوه بر این نیز شرکت Cogent Communications که حدود 25 درصد از ترافیک اینترنت کل جهان را فراهم می‌کند، در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، قطع ارتباط با کسب و کارهای روسیه را آغاز کرد.

 از دیگر تحریم‌های سایبری غرب علیه روسیه می‌توان به توقف فروش محصولات و سرویس‌ها توسط مایکروسافت، ممانعت از ارسال محتوای جدید در داخل روسیه توسط تیک تاک، توقف خدمات و نمایش فیلم نت فلیکیس در روسیه، توقف ارسال کالاهای شرکت‌هایی مثل نوکیا، اریکسون به داخل کشور روسیه، حذف دامین دات RU  توسط بعضی از شرکت‌های نگهداری دامین آمریکایی و اروپایی و غیره اشاره کرد.
 


کد مطلب: 278497

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/278497/تحریم-های-بی-سابقه-سایبری-علیه-روسیه

ITMen
  https://www.itmen.ir