کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واردات 4/1 میلیارد دلاری موبایل در سال ۱۴۰۰

16 فروردين 1401 ساعت 10:52

واردات بیش از چهار میلیارد دلاری گوشی تلفن همراه با رشد ۷۰ درصدی، این کالا را همچنان در صدر واردات ایران حتی بالاتر از کالاهای اساسی نگه داشته است.



آی‌تی‌من- گوشی تلفن همراه مدت‌هاست که در صدر واردات قرار دارد و این روند برای پایان تجارت ایران در سال ۱۴۰۰ هم حفظ شده است.

کل تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۰،  حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که از این رقم صادرات کشور ۱۲۲میلیون تن به ارزش  ۴۸میلیارد دلار صادرات و بیش از ۴۰ میلیون تن  به ارزش ۵۲ میلیارد دلار واردات بوده است که بخش قابل توجهی از واردات به کالاهای اساسی اختصاص دارد.

گزارشی که از سوی لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در مورد ۱۰ قلم اول واردات در سال گذشته اعلام شده نشان می‌دهد که گوشی تلفن همراه با چهار میلیارد و۱۶۲ میلیون دلار به وزن ۶۰۰۰ تن در صدر واردات قرار داشته است که نسبت به سال ۱۳۹۹ از نظر ارزش ۷۱ درصد رشد دارد.

این در حالی است که در ۱۰ ماهه سال گذشته حدود ۳.۳ میلیارد دلار واردات گوشی ثبت شده بود که بر این اساس واردات این کالا در دو ماه آخر بیش از ۸۰۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

با وجود حواشی که در مورد احتمال ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مطرح بود، این اتفاق نیفتاد و طبق قانون بودجه امسال این واردات همچنان انجام می‌شود ولی به روال پارسال حقوق ورودی گوشی‌های با ارزش کمتر از ۶۰۰ دلار با شش درصد و با ارزش بالای ۶۰۰ دلار با  ۱۲ درصد،  محاسبه می شود، با این تفاوت که نرخ محاسبه حقوق ورودی از ۴۲۰۰ به نرخ سامانه مبادلات الکترونیک یعنی نرخی نزدیک به بازار نزدیک شده است.
البته پیشتر انجمن واردکنندگان موبایل نیز اعلام کرده بود که میزان واردات در سال 1400 نسبت به سال 99 و 98 رشد مناسبی داشته است.

بر اساس گزارش این انجمن یکی از دلایل افزایش فروش تلفن همراه در سال 1400 عدم وجود ممنوعیت واردات و تخصیص ارز مناسب به واردکنندگان بود، مشکلاتی که در سال 99 وجود داشت و موجب شد تا واردات گوشی موبایل در یک بازه زمانی، به شدت افت داشته باشد.

همچنین ادامه دوران قرنطینه کووید 19، ادامه برگزاری کلاس‌های درسی به صورت غیرحضوری و رشد نسبی دورکاری در سال 1400 نیز از جمله دلایلی است که موجب شد تا کاربران زیادی به تلفن هوشمند با کیفیت نیاز داشته باشند.

این عوامل دست به دست هم داد تا در سال شمسی جاری حدود یک میلیون گوشی موبایل (بدون احتساب اسفند 1400) بیشتر از دو سال شمسی گذشته وارد کشور شد، رشدی که به نوعی یک رکورد محسوب می‌شود و نشان دهنده پررونق بودن بازار تلفن همره در کشور است.

 میزان واردات تلفن همراه در سال 98 و 99
در سال 98 حدود 15 میلیون و 300 هزار دستگاه تلفن همراه و در سال 99 حدود 15 میلیون و 800 هزار تلفن همراه وارد کشور شدند. البته باید توجه داشته باشید که در سال در اسفند سال 98 به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال قرنطینه شدید، واردات تلفن همراه در کشور تقریبا به صفر رسید و این آمار مربوط به 11 ماه فعالیت گمرک و سامانه رجیستری در سال 98 است.

همچنین همانطور که گفته شد در سال 99 نیز تعداد زیادی از واردکنندگان تلفن همراه با مشکل عدم تخصیص ارز برای واردات مواجه شدند که این اتفاق به کاهش شدید تلفن همراه در ماه‌های ابتدایی تابستان 99 منجر شد.
 


کد مطلب: 278514

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/278514/واردات-4-1-میلیارد-دلاری-موبایل-سال-۱۴۰۰

ITMen
  https://www.itmen.ir