کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی:

افزایش تعرفه‌های اینترنت اگر خارج از چارچوب انجام شده باشد؛ برخورد می‌کنیم

مخابرات: تعرفه‌های ما تغییر نکرده

20 فروردين 1401 ساعت 10:50

افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت تعدادی از اپراتورهای اینترنتی طی یکی دو روز گذشته، موجب واکنش کاربران شده است. در همین رابطه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مصوبه‌ تازه‌ای در این مورد نداشته و در صورتی که اپراتورها خارج از چارچوب قانون، تعرفه‌ها را افزایش داده باشند، جریمه خواهند شد.



آی‌تی‌من- متن اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به این شرح است:
«پیرو افزایش تعرفه در بخشی از بسته‌های اینترنت تعدادیاز اپراتورهای ارتباطی و دغدغه مردم و کاربران محترم نسبت به شیوه اعمال مقررات و رعایت حقوق مصرف کنندگان محترم، به آگاهی می‌رساند:

۱. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ‌گونهمصوبه جدیدی در مورد تعرفه اینترنت نداشته است و آخرینتعرفه مصوب اینترنت همراه مربوط به سال ۹۵ و برای دسترسیثابت مربوط به سال ۹۶ است که طی آنها سقف و کف قیمتتعیین شده است تا اپراتورهای بخش خصوصی نسبت به تعیینقیمت خدمات و بسته‌های اینترنتی در محدوده سقف و کف اقدام نمایند.

۲. مورد اخیر افزایش قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتورها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی(مصوبات سال‌های ۹۵ و ۹۶) باشد، سریعا نسبت به اصلاح آن اقدام شود و جریمه قانونی برای متخلفان اعمال شود.

۳. از آنجا که فراهم کردن تمهیدات لازم برای خدمات باکیفیتو پایدار توسط اپراتورها از مسوولیت‌های اصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، لازم می‌دانیم توجه کاربران عزیز به این نکته را نیز جلب نماییم که بر اساس مقررات مصوب سال‌های گذشته اپراتورها در محدوده مشخصیمجاز به تعریف بسته‌های خدماتی بودند که به دلیل شرایطرقابتی بعضا در سطح بسیار پایین‌تری اقدام به تعرفه‌گذاریمی‌کردند و اکنون با افزایش چندبرابری هزینه‌ها، ادامه سرمایهگذاری و پاسخ به مصرف روزافزون مشترکین با چالش جدیمواجه شده است. قطعاً ادامه این روند، دسترسی مردم عزیزمانبه خدمات با کیفیت و پایدار را دچار مشکل خواهد کرد.

۴. در عین حال، ضروری است اپراتورهای ارتباطی با رعایتشرایط اقشار مختلف جامعه و حتی الامکان تامین بخشی از منابع مالی موردنیاز خود از طرق دیگر و با هماهنگی با اینسازمان، افزایش حداقلی قیمت‌ها را مبتنی بر چارچوب مصوبات مدنظر قراردهند و بخش عمده درآمد حاصله هم حتما صرف توسعه شبکه شود.»

مخابرات: قیمت اینترنت ما تغییر نکرده
بر اساس این گزارش، کاربران عمدتا از افزایش تعرفه‌های دو شرکت شاتل و مخابرات ایران خبر می‌دهند. اما سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: تعرفه‌های اینترنت شرکت مخابرات ایرانبراساس تعرفه‌های ابلاغی سازمان تنظیم مقررات در سال ۱۳۹۶است و هیچ‌گونه افزایشی در سال‌های اخیر صورت نگرفته است.

محمدرضا بیدخام در واکنش به اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر افزایش دو برابری قیمت بسته‌های اینترنتبرخی ازاپراتورهای اینترنتی از جمله شرکت مخابرات اظهار داشت: با توجه به افزایش شدید قیمت تمام شده سرویس‌هایارتباطی هنوز تعرفه جدیدی به شرکت مخابرات ایران ابلاغ نشده و این شرکت هیچ گونه افزایشی در این خصوص نداشته و هزینه اینترنت را همچنان بر اساس تعرفه‌های ابلاغی گذشته محاسبه می‌کند.

وی افزود: شرکت مخابرات ایران بر اساس توجه به حقوق مشتریان، تفکیک ترافیک داخلی و بین المللی و رعایتمصرف منصفانه، تعرفه‌های خود را در حوزه دسترسی ارتباطات ثابت و در راستای اجرای مصوبه ۲۶۶ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جهت بهبود کیفیت خدمات عرضه می‌کند.

بیدخام با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران، اینترنتپرسرعت ثابت را با زیرساخت سیم مسی و فیبر نوری به صورت ADSL،VDSL و FTTH در اختیار مشترکان اینشرکت قرار می‌دهد افزود: تعرفه‌های اینترنت مخابرات در سایتشرکت مخابرات ایران براساس مصوبات ابلاغی (tci.ir) قابل مشاهده است.

وی افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، یک نهاد قانونی است که تمامی ‌تعرفه‌های اپراتورها از جمله شرکت مخابرات ایران را رصد می‌کند و موارد مغایر با قوانین تعیینشده را اعلام می‌کند و چنانچه بخواهد تعرفه‌های جدیدی با توجه به افزایش تورم و ضرورت توسعه شبکه برای ارایه خدمات بهتربه شرکت مخابرات ایران ابلاغ کند، بعد از طی فرایندهای قانونیاقدام خواهد کرد و طبیعتا، شرکت مخابرات ایران هم مجریقوانین خواهد بود.

گفتنی است که اپراتورهای خصوصی اینترنت در کشور بارها درباره ثابت ماندن چند ساله تعرفه‌های اینترنت، به رغم رشد تمامی هزینه‌ها گلایه کرده‌ و تداوم این وضعیت را موجب ورشکستگی این ارایه دهندگان اعلام کرده‌اند. صادق عباسی شاهکوه، رییسسازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور پیش از این اعلام کرده بود که نظام تعرفه‌ای در بخش ارتباطات و فناوریاطلاعات نیاز به بازنگری جدی دارد. وی گفته بود: سال ۱۴۰۰برای این کار محدودیت قانونی داشتیم، اما امسال فضا برایاصلاح تعرفه‌ها به شکل مناسب فراهم است.
 


کد مطلب: 278531

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/278531/افزایش-تعرفه-های-اینترنت-اگر-خارج-چارچوب-انجام-شده-باشد-برخورد-می-کنیم

ITMen
  https://www.itmen.ir