کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور مطرح کرد:

اعطای بسته‌های حمایتی دولت به اپراتورها راهکار جلوگیری از افزایش قیمت اینترنت

نصر ایران , 22 فروردين 1401 ساعت 9:06

معاون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور پیرامون افزایش اخیر قیمت اینترنت ثابت گفت: به بازاریابی و اقتصاد اپراتورها نباید به صورت دستوری وارد شد، اما با استفاده از بسته‌های حمایتی دولت، که با شرط سرمایه گذاری به اپراتورها اعطا می‌شود تا حدی می‌توان از افزایش قیمت جلوگیری کرد که در نهایت رضایت اپراتورها و مردم را به دنبال خواهد داشت.



آی‌تی‌من-  احمد نیرومند گفت: مردم استفاده کنندگان اصلی اینترنت در قالب حجم و تعداد کاربر هستند و زمانی که قیمت اینترنت افزایش پیدا می‌کند بحث‌های مختلفی مطرح می‌شود که یکی از این بحث‌ها این است که با این افزایش قیمت، میزان استفاده از فناوری در سبد خانوار کاهش می‌یابد.

معاون فناوری و برنامه‌ریزی سازمان نظام صنفی کشور، ادامه داد: اگر از سمت شرکت‌ها به افزایش قیمت اینترنت نگاه کنیم، شرکت‌ها هم حقوقی دارند که در شش تا هفت سال اخیر نتوانستند آن حقوق را به دست آورند و یکی از دلایل آن تعرفه‌های دستوری و رقابتی است که در مقایسه با قیمت سایر خدمات مانند اجاره بها، هزینه نیرو و دستمزد و...افزایش نیافته است.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، افزود: یک نگاه این بوده است که شرکت‌ها با مدیریت صحیح، تعرفه‌های اینترنت را افزایش ندهند و با ارائه سرویس‌ها، خدمات مختلف و حتی فروش حجم، مجموع درامد خود را بدون افزایش تعرفه افزایش دهند.

نیرومند، اظهار کرد: در کوتاه مدت می‌توان به این فکر کرد که شرکت‌هایی مانند شاتل و آسیاتک سرمایه گذاری‌های زیادی کرده‌اند که تا به امروز برای آنها منفعت اقتصادی نداشته است و باید شرایطی ایجاد شود که این منفعت اقتصادی از سرمایه گذاری‌ها به درامد شرکت‌ها اضافه شود.

معاون فناوری و برنامه‌ریزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، درباره اطلاعیه اخیر سازمان رگولاتوری پیرامون افزایش قیمت اینترنت توسط برخی شرکت‌ها، خاطرنشان کرد: رگولاتوری می‌گوید تعرفه‌های جدید اینترنت در آستانه حد بالا و پایین و در بازه‌ای است که برای اپراتورها تعیین شده و در این سال‌ها استفاده نمی‌کردند و اکنون به صورت قانونی و طبق اختیاری که دارند مایل به استفاده هستند. در اینجا بحث رقابت مطرح است و شرکت‌ها به دنبال حفظ حیات خود هستند و مسلما اگر حیاتی نباشد منبع درآمدی نیز وجود نخواهد داشت.

نیرومند، بیان کرد: اگر درآمد شرکت‌ها نسبت به افزایش چندین برابری حقوق و دستمزد، اجاره بها، سرورها، برق و ... در سطح فعلی باشد، باید افزایش درامد داشته باشند؛ زیرا در چنین شرایطی سرمایه گذاری انجام نمی‌شود و اگر سرمایه گذاری صورت نگیرد، میزان تقاضا و عرضه در یک تا دو سال آینده تناسب خود را از دست می‌دهد و باید تعداد یوزرها کاهش پیدا کنند که در نهایت قیمت‌ها به شدت افزایش می‌یابد و در همین جهت رقابت دریافت اشتراک بین یوزرها اتفاق خواهد افتاد.

وی، توضیح داد: باید سیاستی را در پیش گرفت که اینترنت از سبد خانوارها حذف نشود و درصد خود را از هزینه‌ها افزایش ندهد زیرا امروزه بحث فناوری به طور کلی برای کاهش هزینه‌های کشور مطرح شده است و اگر ما به طور مستقیم هزینه اینترنت مردم را افزایش دهیم، از طرف دیگر به طور غیرمستقیم هزینه‌های اداره کشور را افزایش داده ایم.

عضو هیات مدیره سازمان نصر کشور، تاکید کرد: به بازاریابی و اقتصاد اپراتورها نباید به صورت دستوری وارد شد، اما با استفاده از بسته‌های حمایتی دولت که با شرط سرمایه گذاری به اپراتورها اعطا می‌شود تا حدی می‌توان از افزایش هزینه اینترنت جلوگیری کرد که در نهایت رضایت اپراتورها و مردم را به دنبال خواهد داشت.

 نیرومند، گفت: دولت باید نگاه خود را از درآمدزایی با هر نظام تعرفه ای، کاهش دهد و آن را به صورت سرمایه گذاری اجتماعی و زیرساختی در نظر گیرد. مردم در زمان کرونا با استفاده از خدمات اینترنت و خدمات غیرحضوری و الکترونیک توانستند بخش زیادی از هزینه‌های درمان و ... کشور را کاهش دهند و در همین راستا دولت باید با کاهش حقوق خود، به طور مستقیم یا غیرمستقیم به اپراتورها و به طور واسطه ای به مردم کمک کند.

وی ادامه داد: یکی از هزینه‌هایی که دولت در این شرایط ایجاد کرده است، موضوعاتی است که برای خود دولت درآمد دارد، یکی از این موضوعات نیروهای متخصصی هستند که باید سیکل درآمدی آنها را در مقایسه با نیروهای عادی چندین برابر حقوق وزارت کار در نظر گرفت.
 


کد مطلب: 278558

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/278558/اعطای-بسته-های-حمایتی-دولت-اپراتورها-راهکار-جلوگیری-افزایش-قیمت-اینترنت

ITMen
  https://www.itmen.ir