کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بدبینی کارآفرینان به محیط کسب‌و‌کار 1401

اتاق بازرگانی تهران , 6 ارديبهشت 1401 ساعت 13:48

وب‌سایت دیده‌بان کسب‌و‌کار، در گزارشی به تحلیل وضعیت محیط کسب‌و‌کار در سال 1401 از نگاه کارآفرینان و صاحبان کسب‌و‌کار پرداخته است.



آی‌تی‌من- آنطور که در این گزارش آمده، نتایج پایش نزدیک به هزار پرسشنامه گردآوری شده از فعالان اقتصادی در ایران، نشان می‌دهد که همچنان بدبینی نسبت به فضای کسب‌وکار در سال ۱۴۰۱ پابرجاست و تنها روزنه امید فراروی کسب‌وکارهای ایرانی در سال ۱۴۰۱، کاهش محدودیت‌های کرونایی و تحریم‌ها است.

صاحبان کسب‌و‌کار و پرسش‌شوندگان در این تحقیق، دیدگاه‌های خود پیرامون ریسک‌های کلان کسب‌و‌کار را مطرح کردند و بر این اساس، 71 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که قدرت خرید مردم در سال 1401 کاهش خواهد یافت. این در حالی است که 55 درصد از صاحبان کسب‌و‌کار مورد پرسش در این تحقیق، اعلام کرده‌اند که بیکاری طی امسال افزایش می‌یابد.

همچنین گزارش دیده‌بان کسب‌و‌کار نشان می‌دهد که در حالی 44 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقد به تشدید رکود تولید طی امسال هستند که 37 درصد نیز بر این باورند که امسال رونق صادراتی خواهیم داشت و 31 درصد نیز اعلام کرده‌اند که محدودیت بیشتر صادراتی اعمال خواهد شد.

بر اساس مطالعه و پژوهش صورت گرفته، 53 درصد از کارآفرینان بر این باورند که امسال کاهش تحریم‌ها رخ خواهد داد. این در حالی است که 71 درصد پرسش‌شوندگان معتقدند که امسال تورم افزایش خواهد داشت.

وضعیت قیمت ارز طی امسال نیز شاخصی است که در این تحقیق به پرسش کارآفرینان و صاحبان کسب‌و‌کار گذاشته شده است. بر این اساس، 39 درصد از فعالان اقتصادی معتقدند که قیمت دلار طی امسال معادل 26 تا 30 هزار تومان خواهد بود در حالی که 34 درصد نیز بر این باورند که نرخ دلار در بازه 20 تا 25 هزار تومان در نوسان خواهد بود.

تشدید مهاجرت نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده، نکته دیگری است که در این گزارش به آن اشاره شده. 61 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دیده‌بان کسب‌و‌کار معتقدند که مهاجرت نیروی انسانی متخصص از کشور افزایش خواهد یافت. همچنین 80 درصد از کارآفرینان سوال‌شونده در این تحقیق، اعلام کرده‌اند که امسال قیمت مواد اولیه و محصولات و خدمات نهایی، افزایش خواهد یافت در حالی که 83 درصد نیز معتقدند که هزینه کسب‌و‌کارها به دلیل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها تصاعدی می‌شود.

گزارش دیده‌بان کسب‌و‌کار 1401، از سوی علی دلاوری عضو هیات علمی گروه کسب‌وکار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و بنیان‌گذار وب‌سایت دیده‌بان کسب‌و‌کار در جلسه اخیر کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران ارائه شد.
 


کد مطلب: 278692

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/278692/بدبینی-کارآفرینان-محیط-کسب-و-کار-1401

ITMen
  https://www.itmen.ir