۰
در قالب انعقاد تفاهم نامه جهاد دانشگاهی و سازمان ثبت اسناد

مشکلات ثبتی شرکت‌های دانش‌بنیان حل می‌شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۴
مشکلات ثبتی شرکت‌های دانش‌بنیان حل می‌شود
مشکلات ثبتی شرکت‌های دانش‌بنیان حل می‌شود

آی‌تی‌من- هم‌زمان با برگزاری همایش روز جهانی مالکیت فکری و نخستین آئین تجلیل از مخترعین و طراحان صنعتی جوان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک جهاددانشگاهی با سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور بین دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی و دکتر حسن بابایی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به امضا رسید.

موضوع این تفاهم‌نامه چهارساله، همکاری مشترک در زمینه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای اشتغال و کارآفرینی، امور فرهنگی، خدمات مشاوره‌ای و تخصصی به‌منظور طراحی، اجرا و نظارت و پایش پروژه‌های سازمانی و ارتقای ساختارهای سازمانی و... است.

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم بابیان اینکه جهاددانشگاهی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۹ در زمینه‌های تولید علم و فناوری و انجام تحقیقات کاربردی و تجار سازی آن‌ها آغاز کرد افزود: سه پارک علم و فناوری و تعداد زیادی مراکز رشد و شرکت‌های نوآور و فناور زیر نظر این نهاد مشغول فعالیتند که در آن‌ها و واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی محصولات بسیاری تولید می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت موضوع مالکیت معنوی گفت: یکی از مشکلات ما حفظ مالکیت معنوی محصولات تولیدشده در این نهاد است، زیرا باید مشخص شود که حق‌وحقوق فناوری و محصولات تولیدشده توسط محققان، آن‌هم در شرایطی که در استخدام جهاددانشگاهی هستند و دستمزد و پاداش زمان فعالیتشان را گرفته‌اند، به چه صورت است.

وی با اشاره به اینکه برای حل این موضوع در جهاددانشگاهی آئین‌نامه‌ای تدوین کرده‌ایم ادامه داد: اما در هنگام اجرا به دلیل آنکه تعیین این حقوق بسیار سخت است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

طیبی در ادامه با بیان اینکه تولید یک محصول فناورانه کار تیمی‌بزرگی است که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند گفت: در این مسیر یکی از مشکلات قانع کردن مدیران برای انجام پروژه‌های بزرگ فناورانه است و از دیگر مشکلات می‌توان به بازاریابی محصولات اشاره کرد.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: فعالان در اداره مالکیت معنوی نقش بسیار ارزنده، حساس و مهمی‌دارند و برای ارزیابی یک محصول باید جوانب مختلف آن را بسنجند.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه جهاددانشگاهی با سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور گفت: این نهاد به‌عنوان مجموعه‌ای که توان علمی‌و فناورانه خوبی دارد و در حوزه علوم انسانی و اجتماعی نیز فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام می‌دهد در نظر دارد با امضای این تفاهم‌نامه در حوزه‌های آموزشی و ارتقاء عملکرد و بهره‌وری و به‌ویژه در حوزه فناوری‌های جدید به کمک سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور و سازمان مالکیت معنوی آید.

طیبی گفت: امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه بتوانیم گامی‌در راستای تحقق مالکیت معنوی و اقتصاد دانش‌بنیان که در شعار سال نیز به آن تاکید شده، برداریم.

حل مشکلات ثبتی شرکت‌های دانش‌بنیان در کمترین زمان
رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور نیز در این مراسم گفت: بعد از نام‌گذاری سال جاری تحت عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» یک شورای راهبردی در سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور تشکیل دادیم تا مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را بدون تشریفات اداری انجام دهیم.

حسن بابایی بابیان اینکه دو میلیون شرکت و موسسه ثبت‌شده در کشور داریم ادامه داد: اما باید بپذیریم که بسیاری از آن‌ها صوری هستند که در همین زمینه کارگروهی برای شناسایی آن‌ها تشکیل داده‌ایم.

وی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور را ۶ هزار ۶۵۵ شرکت ذکر کرد و گفت: در راستای تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری در تلاشیم مشکلات فعالان این حوزه را مخصوصاً در زمینه ثبتی در حد امکان برطرف کنیم.
 
مرجع : جهاد دانشگاهی
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۸۷۲۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما