۰

سود اقتصادی بازار متاورس تا 2024 به 800 میلیارد دلار می‌رسد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۶
سود اقتصادی بازار متاورس تا 2024 به 800 میلیارد دلار می‌رسد
سود اقتصادی بازار متاورس تا 2024 به 800 میلیارد دلار می‌رسد


آی‌تی‌من- هر قطعه زمین در متاورس منحصر به فرد و غیر قابل تجدید (non-replicable) است. این در حالی است که علاقه‌مندی جهانی به املاک در متاورس افزایش یافته و امروزه پلتفرم‌های مختلف متاورس فرصت‌هایی برای خرید املاک با کمک پول‌های مجازی ارائه می‌دهند. 

به گفته کارشناسان ، متاورس ممکن است در آینده به عنوان یکاقتصاد کاملا عملیاتی و فعال ظهور پیدا کند و تجاربیمجازی را وارد زندگی روزمره نماید همانطور که امروزه شبکه‌سازی اجتماعی وارد زندگی شده است. 
 
فرصت درآمدی یک تریلیون دلاری در متاورس 
شرکت سرمایه‌گذاری گِرِی‌اسکیل (Grayscale Investments) که در زمینه پول‌های دیجیتال و مدیریت دارایی‌های رمزارزیفعالیت می‌کند برآورد کرده که فرصت درآمدی یک تریلیوندلاری در متاورس وجود دارد و از این رو عجیب نیست که بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذارها در تلاش برای به دست آوردن جای پایی در این اکوسیستم دیجیتال جدید هستند.

تحلیلگران اطلاعات بازار در تارنمای بلومبرگ نیز سود اقتصادی بازار متاورس را تا حد ۸۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. متاورس با خصوصیاتی که دارد فرصتی برایشرکت‌های فعال در زمینه سرگرمی‌های آنلاین و رسانه‌هایاجتماعی برای بهره‌مند شدن از فرصت‌های جدید کسب درآمدیاست.

به گزارش بلومبرگ، فرصت جهانی درآمدی در متاورس می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ میلادی به ۸۰۰ میلیارد نزدیک شود در حالی که در سال ۲۰۲۰ در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بود. نرخ رشد سالانه این رقم در حدود ۱۳ درصد ارزیابی شده است. ارزیابیتحلیلی موسسه تحقیقاتی "امرجن ریسرچ" نیز حاکیاست که مقیاس بازار جهانی متاورس تا سال ۲۰۳۰ میلادی به حدود یک تریلیون و ۶۰۷ میلیارد دلار خواهد رسید.
 
فروش ۵۰۰ میلیون دلاری املاک در متاورس
فرصت‌های بزرگی در بخش املاک متاورس وجود دارد بطوری که سال گذشته میلادی ارزش املاک فروشی در پلتفرم‌های اصلیمتاورس به ۵۰۱ میلیون دلار رسید. بنا به گزارش سی‌ان‌بی‌سی ، فروش املاک و مستغلات مجازی در متاورس سال گذشته میلادی از ۵۰۰ میلیون دلار فراتر رفت و انتظارمی‌رود که در سال جاری میلادی به دوبرابر این رقم افزایشیابد.

بنا بر اعلام شرکت «متامتریک سلوشنز» فروش املاک و مستغلات در چهار پلتفرم اصلی متاورس در سال ۲۰۲۱ به ۵۰۱میلیون دلار رسیده است. این شرکت ارائه دهنده داده‌هایآماری متاورس پیش‌بینی کرده که فروش املاک در متاورس می‌تواند در سال ۲۰۲۲ به نزدیک یک میلیارد دلار برسد.

افزایش اخیر در فروش املاک مجازی در متاورس در پی اعلام شرکت فیسبوک در ماه اکتبر درخصوص تغییر نام به "متا" و تمرکز بر متاورس روی داده است. بنابر اعلام شرکت متامتریک ، فروش املاک در ماه نوامبر تقریبا ۹ برابر افزایش یافت و به ۱۳۳ میلیون دلار رسید. فروش در ماه ژانویه سال جاریمیلادی نیز بیش از ۱۰ برابر ژانویه سال گذشته است.
 
درآمد ۳۰۰ میلیون دلاری «بورد ایپ» از فروش زمین در متاورس
صاحبان شرکت استارت‌آپ بورد ایپ (Bored Ape) فضاییتعاملی با عنوان «یات کلاب» ایجاد کرده و قرار است در اینهفته در اقدامی ‌که انتظار می‌رود بزرگترین معامله با «ان اف تی» باشد، از طریق فروش زمین در متاورس پول‌های مجازی با ارزشی تا حد ۳۰۰ میلیون دلار کسب کنند. این ان‌اف‌تی‌هابرای فروش ۵۵ هزار واحد زمین مجازی در «آدرساید»(Otherside) بازی جدید این شرکت در متاورس استفاده می‌شوند.

هر ان اف تی که به دارنده آن حق مالکیت زمین در فضایبازی جدید را می‌دهد ، ۳۰۵ واحد پول ایپ‌کوین (ApeCoin) هزینه دارد که معادل بیش از ۶ هزار دلار است. شرکت‌هایمختلف فناوری از «متا» تا «اپیک گیمز» در حال سرمایهگذاری برای ورود به متاورس هستند و این جهان مجازی سه‌بعدیرا مهم‌ترین سکوی رقابتی بعدی می‌دانند.

ایده خرید کالاهای مجازی برای برخی کاربران مثلا کاربران بازی آنلاین فورتنایت (Fortnite) با استفاده از پول‌های مجازی(V-bucks) به یک کار معمول تبدیل شده است. اما بسیاری از حامیان متاورس یک اقتصاد مجازی فراگیرتر و گسترده‌تر از این را در ذهن دارند. در این ارتباط می‌توان تصور کرد که افراد و شرکت‌ها در میان محیط‌های آنلاین متفاوت با استفاده از یک ابزار مشترک مبادله اقدام به ایجاد ، خرید ، فروش و انتقال انواع مختلفی از کالاها نمایند.

این ایده موجب افزایش علاقه‌مندی‌ها به امکان بالقوه برایابزارهای دیجیتال جدیدی شده است که با دارایی‌های جهان واقعی پشتیبانی بشوند و بتوانند ستون فقرات مالی فرا-جهان را تشکیل دهند. دیدگاه معطوف به یک اقتصاد فرا-جهانیکاملا فعال با مفهوم بلاک‌چِین‌های قابل اعتماد در هم تنیده شده است.نسل جدید سرمایه‌گذارهای آنلاین  
اقتصاد جهانی با پدیده‌هایی مانند رمزارزها و سرمایه‌گذاری‌های آنلاین در بورس‌های جهانی یکی از حوزه‌های فعالیت نسل جدیدی است که از کودکی با ابزارهایدیجیتال آشنا شده و این مساله می‌تواند پیامدهای مهمی‌برایاقتصاد جهانی داشته باشد.
​​​​​​​
یک نسل جدید از سرمایه‌گذارها وارد گود شده؛ نسل جوانی که سرنخ فعالیت‌ خود را از یوتیوب می‌گیرد و مجهز به اپلیکیشن‌هایی است که بازار بورس و سرمایه را برای آنان در دسترس‌تر از هر زمان دیگری قرار داده است.
اپلیکیشن سرمایه‌گذاری رابین‌هود (Robinhood) در آمریکا در کشورهای غربی اسم و رسمی ‌به هم زده و وعده گشودن بازارها به روی عامه مردم را داده است اما از نیجریه تا هندوستان ، نسل جدید موسوم به نسل Z به استفاده از ابزارهایمشابه داخلی آن رو آورده‌اند.

ایشان سریواستاوا، دانشجوی ساکن دهلی‌نو که از دو سال پیش تجارت را شروع کرده است می‌گوید: صادقانه بگویم که کالج اصلا برایم مهم نیست؛ همه چیز برای من بازار و کار تجاری است. این دانشجو از چند اپلیکشن تجاری هندی از جمله زیرودا (Zerodha) و آپستاکس (Upstox) استفاده می‌کندو اغلب توصیه‌های مالی خود را از یوتیوب دریافت می‌کند. این دانشجوی ۲۰ ساله هندی بلندپرواز امیدوار است که کسب و کار تجاری متنوعی ایجاد کند و تا سن ۴۵ سالگی بازنشسته شود.

در هندوستان ، رونق و شکوفایی حساب‌های کاربری دیمات(demat) که حساب‌های الکترونیکی با کاربرد آسان برایفعالیت مالی در ارتباط با سهام و اوراق بهادار بوده، موجب تسهیل انقلاب سرمایه‌گذاری در این کشور جنوب آسیا شده است. ۸ هزار کیلومتر آن‌سوتر در قاره‌ای دیگر و در کشور نیجریه ، تب سرمایه‌گذاری با یک اپلیکیشن مشابه بالا گرفته است. شهر لاگوس قطب اقتصادی این کشور آفریقایی از گذشته شاهد موفقیت‌های اقتصادی بوده است اما ضعف "نایرا" پول این کشور در کنار افزایش هزینه زندگی موجب فشار بر جوانان برای پول درآوردن شده است.

جوانان نیجریه نیز به استفاده از اپلیکیشن‌های محلیمانند تراو (Trove) و رایزوست (Risevest) روی آورده‌اند که امکان سرمایه‌گذاری در بورس‌های آمریکا را برای آنان فراهم می‌سازد.

این درحالی است که به علت محدودیت‌های کرونایی و بیکاریگسترده ، شمار بیشتری از افراد وارد کار سفته‌بازی و تجارت آنلاین شده‌اند به طوری که فقط در کشور آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۱۰ میلیون سرمایه‌گذار جدیدوارد بازارها شدند اما این تازه‌واردها در سطح جهان عمدتا جوانان نسل جدید هستند و اپلیکیشن‌های تجارت نیز موانع ورود به بازار را برای جوانان کاهش داده‌اند.

به عنوان مثال یک سهم آمازون بیش از ۳هزار دلار ارزش دارد که تامین این مبلغ برای بسیاری از جوانان نسل جدید ناممکن است اما این اپلیکیشن‌ها امکان خرید جزئی از سهم را فراهم می‌کنند که تامین آن برای بسیاری قابل دسترس است بخصوص وقتی که حق کمیسیون نیز در این اپلیکیشنصفر است.

با این وجود اگرچه چنین ابزارهایی (اپلیکیشن‌هایی) موجب تسهیل یا به عبارتی دموکراتیزه شدن دسترسی به بازارها شده‌اند اما منتقدانی هم هستند که نسبت به خطرات این ورود بی‌محابای جوانان به بازارهای مالی و زیان‌های ناشی از آن هشدار می‌دهند.

یک نهاد ناظر در بریتانیا موسوم به اداره امور مالی (FCA) در این زمینه تحقیقی انجام داده و از نسل جوان سرمایه‌گذارنظرخواهی کرده است و جالب اینکه نزدیک به دو سوم آنان گفته‌اند که زیان مالی قابل ملاحظه آنان در بازار تاثیریاساسی در سبک زندگی حال و آینده آنان خواهد داشت. ایننهاد انگلیسی خاطرنشان کرده که نسل جدید تازه‌واردهایسرمایه‌گذاری مالی تا حد زیادی بر رسانه‌های جدید مانند یوتیوب و رسانه‌های اجتماعی برای اخبار و سرنخ‌هایسرمایه‌گذاری وابسته هستند.
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۸۸۸۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما