کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در پی محدود شدن واردات

قیمت آیفون اپل 12 میلیون تومان بالا رفت

3 خرداد 1401 ساعت 11:09

از زمان انتشار خبر محدودیت واردات آیفون به کشور، قیمت این گوشی از 6 تا 12 میلیون تومان افزایش یافته است.



آی‌تی‌من- هفته گذشته انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گزارش داد که واردکنندگان هنگام ثبت سفارش گوشی در سامانه تجارت با پیامی مبنی بر اینکه «تا اول خرداد امکان ثبت سفارش گوشی با برند اپل وجود ندارد» روبه‌رو شده‌اند.

بر این اساس انتظار می‌رفت که از دیروز یکشنبه ثبت سفارش این مدل گوشی‌ها برای واردکنندگان امکان‌پذیر شود، اما دیروز انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد که در سامانه پیامی با این مضمون که «با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند Apple در گروه کالایی 27 امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد» نمایش داده می‌شود. قرار گرفتن در گروه کالایی 27 به این معناست که آیفون‌های اپل در رده محصولات لوکس و غیرضروری قرار می‌گیرد و به این ترتیب بسیاری اعلام کردند که واردات گوشی‌های اپل مشمول ممنوعیت شده است. البته طبق اعلام معاون گمرک ایران، تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای از وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات یا تغییر گروه کالایی گوشی‌های آیفون به گمرک اعلام نشده است، بر این اساس فعلا واردات این کالا به صورت تجاری و همراه مسافر ادامه دارد. گزارش‌های منتشر شده از این حکایت دارد که گوشی‌های آیفون به گروه ۲۷ منتقل شده و ثبت سفارش و تامین ارز آن انجام نمی شود و به عبارتی ورود آن متوقف شده است. گرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به طور رسمی در این رابطه اعلامی نداشته است ولی اینکه وضعیت واردات آیفون در گمرک چه تغییری کرده است، از عسگری- معاون امور گمرکی گمرک ایران- مورد پرسش قرار گرفت. معاون امور گمرکی گمرک ایران، با بیان اینکه با وجود خبرهای منتشر شده، هنوز هیچ ابلاغ و اعلام رسمی از سوی وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون و یا تغییر گروه کالایی آن به گمرک نشده است، گفت: طبق تبصره ماده چهار قانون مقررات صادرات و واردات، کلیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا منحصرا از طریق وزارت صمت به سازمان‌های اجرایی اعلام می‌شود و همزمان باید به اطلاع عموم برسد، بنابراین هر زمان که ابلاغی صورت بگیرد، گمرک نیز طبق همان اقدام خواهد کرد.

عسگری ادامه داد: بر این اساس تا هنگامی که ابلاغی مبنی بر ممنوعیت صورت نگرفته، گمرک طبق روال گذشته عمل خواهد کرد و گوشی‌های آیفون وارد شده که دارای ثبت سفارش بوده، تامین ارز شده و مجوزهای لازم را دارند،‌ ترخیص خواهد کرد.
وی در مورد اینکه در صورت تغییر گروه کالایی به گروه ۲۷، آیا ورود گوشی آیفون همراه مسافر نیز محدود خواهد شد، یادآور شد که این موضوع نیز منوط به ابلاغ دستگاه‌های ذیربط به گمرک است ولی فعلا ورود آیفون همراه مسافر مانند سایر گوشی‌ها بلامانع است.

گفتنی است از مدتی پیش برخی نمایندگان مجلس برای ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس از جمله آیفون رایزنی‌های داشته و آن را موجب خروج ارز عنوان کرده‌اند، این در حالی است که فعالان حوزه گوشی‌های تلفن همراه موافقتی با این موضوع نداشته و این ممنوعیت را با توجه به شرایط تولید داخل و نیاز کاربران، چندان منطقی نمی‌دادند ضمن اینکه تاکنون دستگاه‌های ذیربط دولتی رسما مخالفتی با ورود این برند گوشی اعلام نکرده‌اند. این در حالی است که پیش از این انجمن واردکنندگان موبایل، نسبت به تبعات احتمالی ممنوعیت قانونی واردات آیفون، هشدار داده و گفته شده بود با این تصمیم، قاچاق مسافری در این حوزه به‌شدت رونق می‌گیرد، کما اینکه در دو ماه اخیر باز هم خرید و فروش پاسپورت رونش گرفته و به‌شدت کالای قاچاق مسافری وارد کشور شده که هم ارز قاچاق از کشور خارج می‌کند و هم گوشی‌هایی وارد شده که گارانتی ندارد، بلکه یک کالای بی‌اصالت است و در صورت مشکلات‌ آن، دست مردم به جایی بند نیست.

هرچند ممنوعیت واردات آیفون با توجیه ارزبری آن صورت می‌گیرد، محاسبات نشان می‌دهد در یک سال گذشته که حدود ۱۶۳ میلیون تن به ارزش ۱۰۱.۶ میلیارد دلار برای کل تجارت خارجی ایران ثبت شده است، سهم گوشی بالای ۶۰۰ دلار با ۱.۳ میلیارد دلار به حدود ۱.۲ درصد یعنی حدود یک‌صدم این تجارت می‌رسد و در قیاس با واردات ۵۲ میلیارد دلاری حدود ۲.۵ درصد را در اختیار دارد. آن هم در شرایطی که به استناد اعلام دولت و بانک مرکزی، در چندماه اخیر وضعیت درآمدها و ذخائر ارزی به حدی تقویت شده که مشکلی در تامین ارز کالاهای اساسی و به‌ویژه دارو وجود ندارد.

از سوی دیگر اطلاق لوکس بودن به موبایل‌های آیفون به دلیل قیمت بالای ۶۰۰ دلاری آن‌هاست، این در حالی است که به اعتقاد تحلیلگران، در حوزه فناوری مفهومی با عنوان لوکس وجود ندارد. مدل‌های متنوعی از دیگر برندها در این رده قیمتی وجود دارند و آیفون در این رده قیمتی تنها نیست. دسته‌بندی موبایل‌ها فارغ از قیمت‌شان بر اساس امکانات و ویژگی‌های کاربردیشان است. به این ترتیب که موبایل‌هایی با امکاناتی برتر در رده پرچمداران قرار می‌گیرند که اتفاقا قیمتی بیشتر از ۶۰۰ دلار دارند.

قیمت آیفون در بازار ایران
اما از دیروز با انتشار خبر ممنوعیت یا محدودیت واردات آیفون به کشور، قیمت این مدل گوشی‌ها با افزایش عجیبی روبه‌رو شده است که در زیر به برخی از آنها می‌پردازیم.

آیفون 13 نسخه 128 گیگابایتی از 34 میلیون و 300 هزار تومان دیروز با قیمت 40 میلیون و 500 هزار تومان عرضه شد.

آیفون 13 نسخه 256 گیگابایتی که قیمتی برابر 38 میلیون و 500 هزار تومان داشت، با افزایش بهای 7 میلیون تومانی، به قیمت 45 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

آیفون 13 پرو نسخه 512 گیگابایتی از 49 میلیون و 500 هزار تومان با افزایش حدود 9 میلیون تومانی روبه‌رو و با قیمت 58 میلیون تومان در دسترس قرار گرفت.

آیفون 13 پرو نسخه 256 گیگابایتی که قیمتی معادل 45 میلیون و 300 هزار تومان داشت با افزایش 12 میلیونی به قیمت 57 میلیون و  500 هزار تومان رسید.

نسخه 128 گیگابایتی این گوشی هم 5 میلون تومان افزایش بها داشت.

اما بیشترین افزایش قیمت را در نسخه‌های 256 گیگابایتی آیفون 13 پرو مکس شاهد بودیم به طوری که قیمت این مدل از 48 میلیون و 300 با افزایش حدود 13 میلیونی به 61 میلیون تومان رسید.

در این میان نسخه‌های 512 گیگابایتی و یک ترابایتی آیفون 13 و  13 پرو و پرومکس در بازار نایاب شد.

 


کد مطلب: 278885

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/278885/قیمت-آیفون-اپل-12-میلیون-تومان-بالا-رفت

ITMen
  https://www.itmen.ir